Een webshop opstarten? The time is now!

In de retail is het al langer geweten: wie achterop hinkt wat betreft e-commerce, verliest marktaandeel. Tijdens de afgelopen maanden werd dit helaas ook voor lokale ondernemers pijnlijk duidelijk. Online shopping kreeg een enorme boost. Wie online niet genoeg zichtbaar was, maakte tijdens de lockdown een pak minder omzet.

Geen quick fixes voor een webshop

Heel wat handelaars en bedrijven – vaak zonder eigen webshop – gingen dan ook in sneltreinvaart op zoek naar creatieve oplossingen. Collecties presenteren via Instagram stories, Takaway bestellen via Messenger, producten verkopen via fotoalbums… Alle mogelijkheden werden uit de kast gehaald. Deze home-made oplossingen bleken helaas niet altijd even praktisch – denk alleen al maar aan ontbrekende betaalmogelijkheden – en werden dan ook al gauw in de categorie kortetermijnoplossing ondergebracht. Een webshop blijkt nog steeds essentieel om klanten online maximaal te kunnen overtuigen van een aankoop. 
 

Facebook Shops

Ondertussen kondigde Facebook de start aan van hun gratis webshop-tool “Shops”. Je kan dus binnenkort eenvoudig een webshop starten op Facebook (eveneens uit te rollen op Instagram en WhatsApp) zonder dat je maar één cent hoeft te investeren in een echte webshop. In eerste instantie is dit een ideale oplossing voor kleine en lokale ondernemingen in deze vreemde tijden, maar op langere termijn zeker ook een interessante aanvulling voor grotere bedrijven om hun aanbod aan een misschien minder bereikbare doelgroep kenbaar te maken.
 

Ga voor je eigen webwinkel

Toch is het belangrijk om je webshop niet te laten vervangen door Facebook Shops. Ze vullen elkaar mooi aan, maar zijn zeker geen gelijken. Wanneer jouw doelgroep niet (of weinig) op Facebook aanwezig is, zal Facebook Shops je weinig meerwaarde bieden. En ook zal deze webshop je niet méér vindbaar maken in Google. Wanneer mensen buiten Facebook dus naar je op zoek zijn, zullen ze je niet zo snel vinden als bij een aparte webshop waarbij je de SEO uitgebreid kan optimaliseren. Het gevaar dat ze dus zullen kopen bij een concorrent die wel een volwaardige online shop heeft blijft reëel. 
 

Welk type webshop is voor jouw onderneming dan de beste keuze? Het is nu meer dan ooit relevant om hierover na te denken!
Facebook Shops, een Shopify pagina of toch eerder een klassieke webshop?

Zie je door de bomen het bos niet meer? Wij helpen je graag verder! Contacteer ons