Facebook & iOS14 update: wat betekent het en hoe pak je het aan?

Adverteer jij soms op Facebook? Dan heb jij waarschijnlijk volgende melding al eens gezien: "Apple heeft wijzigingen aangekondigd voor iOS 14-apparaten die van invloed zijn op hoe we bij Facebook webgebeurtenissen ontvangen en verwerken." Maar wat betekent dat nu eigenlijk? 

De iOS 14 update van Apple

Privacy is een hot topic in tijden waarin het internet steeds meer ons leven domineert. Enkele jaren geleden werd de GDPR geïntroduceerd, de Europese privacy wetgeving. Maar nu doet ook de grootste multimediaproducent ter wereld een stap in die richting met iOS 14.

Apple users moeten nu toestemming geven aan Facebook om hun activiteiten te volgen. Voorheen kon je deze privacy settings wel aanpassen als je dat niet wou. Dat was een opt-out systeem: 'Wil je niet gevolgd worden? Zet dan deze instelling uit." Nu is er een opt-in systeem: "Wil je gevolgd worden? Geef ons dan toestemming." 

 

Wat zijn de grootste effecten van iOS 14 op Facebook advertenties?

  • Dankzij het opt-in systeem wordt verwacht dat er veel minder persoonlijke data wordt bijgehouden. Wie gaat er toestemming geven om zijn data te tracken? Zo zullen doelgroepen veel kleiner worden, of zelfs heel moeilijk om te targeten. 
  • Het Audience Network (mobiele apps, websites in het netwerk van Facebook) worden veel minder interessant als advertentieplaats. Denk hierbij aan apps zoals Candy Crush of zelfs de Buienradar. 
  • Uit een persbericht van Facebook wordt verwacht dat iedere gespendeerde euro 60% minder winst zal maken. 
  • De rapportering in Facebook wordt vertraagd. Als er een conversie plaats vindt, zal je dat pas enkele dagen later kunnen zien. 

Dit is echter geen reden tot paniek. Er zijn enkele stappen die je als adverteerder kan nemen. 

Facebook stappenplan voor de iOS 14 update 

1. Verifieer je domein 

Campagnes kunnen geblokkeerd worden als je website niet geverifieerd is. In je Advertentiebeheer vind je Domeinen onder het puntje Merkveiligheid. Daar kan je domeinnamen toevoegen. Er zijn verschillende mogelijkheden: 

  • DNS-verificatie
  • HTML-bestandsupload
  • Via meta-tag verificatie 

Tenzij je zelf een programmeur bent, is de kans heel groot dat je hiervoor iemand nodig hebt. Je website bouwer kan je hier perfect mee helpen! 

2. Implementeer de Facebook Conversions API 

Het antwoord van Facebook op deze iOS 14 update kon natuurlijk niet uitblijven. Daarom is er nu de Conversions API. Hiermee ga je conversies op je websites delen en vanop je eigen server met Facebook delen. In combinatie met de Facebook pixel ga je prestaties en rapportages kunnen verbeteren. 

Enig nadeel: deze Conversions API is gemaakt voor programmeurs. Je gaat dit dus niet zelf kunnen installeren. 

3. Focus op het verzamelen van contactgegevens 

Als we door middel van privacy settings moeilijker onze doelgroep kunnen bereiken, moeten we op een andere manier aan hun gegevens komen. E-mailadressen verzamelen moet je hoofddoel worden. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor. Je kan: 

  • een lead advertentie opstellen op Facebook. Dat is een 'inschrijvingsformulier' op Facebook. 
  • een landingspagina maken waarop je contactgegevens vraagt. 
  • adverteren met een e-book. Een voorbeeld daarvan zie je hieronder. 
  • van je website een lead generator maken. Zo hebben we recentelijk Zwemvijverplanner gelanceerd. De hele opzet van deze website is het verzamelen van contactgegevens van geïnteresseerde klanten. (En je kan je Zwemvijver zelf bij elkaar klikken, da's nog leuk ook!)

Vergeet natuurlijk niet om een mail automation op te stellen! 

Facebook en iOS14 campagnes 

MaesMedia helpt KMO's met hun (social media) advertising. We begeleiden je bij elke stap in het online marketingproces. We denken proactief mee en blijven voor een langere termijn aan je zijde. Zullen we eens afspreken?