Is jouw webshop in orde voor de nieuwe wijzigingen? Deadline: 28 mei 2022.

Er zijn vele regels om online te ondernemen. En zoals dat gaat met wetgeving: ze blijft evolueren. Als je producten verkoopt via een webshop, ben je verplicht om je te identificeren op elk communicatiekanaal (zowel B2B als B2C).

De Federale Overheidsdienst Economie heeft namelijk besloten dat contact opnemen met de online verkoper makkelijker moet verlopen. Zo moet je vanaf mei 28 mei 2022 duidelijk je mailadres en telefoonnummer vermelden. Hieronder een overzicht van wat wettelijk in orde moet zijn. 

Jouw contactgegevens

Ofwel ‘identificatie van de verkoper’. Je bent dus verplicht om dit te vermelden:

  • Naam van je bedrijf
  • Vennootschapsvorm
  • Adres (postbussen tellen niet!)
  • Telefoonnummer
  • Mailadres
  • BTW- en bankrekeningnummer

Deze contactgegevens zijn niet alleen verplicht voor particuliere webshops. Ook voor professionele shops of B2B platformen moet dit in orde zijn.

Bestelproces

Volgende informatie moet je vermelden op iedere pagina waar je een product of dienst aanbiedt:

  • Aanvaarde betaalmiddelen
  • Eventuele beperkingen in het aanbod
  • Eventuele leveringsbeperkingen

Retour, levering, garantie, sales

Voor het betalen, moet je ook enkele verplichte informatie tonen. Denk hierbij aan:

  • Contactgegevens
  • Klachten
  • Prijzen
  • Kosten van levering, betaling, …
  • Stappen in het bestelproces
  • Herroepingsrecht
  • Retourzendingen
  • De duur van de overeenkomst
  • Wijze van betaling en levering
  • Belangrijkste eigenschappen
  • Wettelijke garantie
  • Bestaan en wijze van after sales
  • Duur en opzeg van de overeenkomst

Ook een goeie webshop nodig?

Ons marketingteam zorgt voor de ontwikkeling van jouw webshop van A tot Z. Zo hoef jij je geen zorgen meer te maken. Neem contact met ons op!