Wat zijn de voordelen van remarketing/retargeting?

Wat is remarketing/retargeting?

Het lijkt een complexe methode van online adverteren, maar eigenlijk is het concept heel makkelijk.
Bezoekers van je website krijgen advertenties van jouw bedrijf te zien, omdat ze op bezoek zijn geweest op je website.

Bij vele webshops zal je dit vast al meegemaakt hebben. Je hebt interesse in een product en daardoor krijg je opeens overal dit product te zien.
Toeval? Neen, dit is remarketing.

 

Waar krijgen bezoekers deze retargeting advertenties te zien?

Remarketing kan toegepast worden op vele plaatsen op het internet.

Eerst en vooral heb je het Google Display Network. Dit zijn verschillende websites op het internet die advertentieruimte aanbieden aan Google. Nieuwssites, blogs, … Op verschillende websites zal je advertentie getoond worden.

Daarnaast heb je social media zoals Facebook. Ook op Facebook kan je remarketing gebruiken en dus mensen targetten die je website ooit bezocht hebben.

 

Wat zijn de voordelen?

Remarketing heeft enkele belangrijke voordelen:

  • De conversieratio is zeer hoog. Mensen zijn geïnteresseerd in een product, want ze hebben er informatie over opgezocht op je website. Hierdoor is dit absoluut een potentiële klant.
  •  De kost per conversie is zeer laag. Door enkel advertenties te tonen aan bezoekers van je website, creëer je een kleine doelgroep. Met een klein budget kan je deze doelgroep maximaal bereiken.
  • Extra voordeel: online awareness. Naambekendheid. Je naam komt overal terug, het lijkt wel alsof je een gigantisch advertentiebudget gebruikt, omdat je op zoveel plekken advertenties hebt staan. Terwijl wij beter weten: het kost je helemaal niet zoveel geld.

 

In welke toepassingen kan ik remarketing gebruiken?

Er zijn verschillende strategieën om remarketing in te zetten.

  • Cross-selling: producten verkopen die passen bij een eerdere aankoop
  • Bezoekers zonder conversie: mensen die klaar waren om te kopen, producten in hun winkelmandje hebben maar toch geen aankoop gedaan hebben. Zo sturen we ze weer richting je webshop.
  • Awareness: kijk, wij bestaan.

 

Heeft het ook nadelen?

Vergeleken met de return die je krijgt op een retargeting-campagne, vallen de nadelen goed mee.
Mogelijk ervaren mensen deze hoeveelheid advertenties als storend. Dit is makkelijk op te lossen. We kunnen het maximum aantal keer dat een advertentie getoond wordt aan 1 unieke persoon beperken.
Er wordt ook een cookie geïnstalleerd op de computer van je bezoekers.
Dit is niet schadelijk of gevaarlijk; maar je moet wel een melding tonen op je website.

 

Conclusie

Ons advies: doen! Voorzie een klein deel van je marketingbudget voor remarketing. Een klein deel, want dat is meer dan voldoende om goed op te vallen. Deze techniek zal je helpen om je leads om te zetten in klanten.