Gratis meer websitebezoekers: 10 SEO-tips

SEO is een populaire online marketing strategie. Je concurrenten passen SEO toe op hun website. Waarom zou jij het niet doen? En beter doen.

Ik schrik nog steeds van het weinige aantal geoptimaliseerde websites. Bedrijven investeren in een mooie website. Maar naast het feit dat deze website mooi ontworpen is, kunnen we er meestal weinig goed over zeggen.

Één van de grote misverstanden is dat SEO duur is. Deze cijfers halen ze van multinationals, die duizenden euro’s per maand spenderen aan SEO. Ja, SEO is een investering. Maar voor de gemiddelde onderneming is dit een kleine investering met een grote return.

Ik geef je enkele snelle tips mee, die je meteen kan controleren en toepassen op je huidige website.

 

1. Gebruik betere zoekwoorden.

Jij kent je product door en door. Maar hoe kent je klant je product? Google bied enkele interessante tools aan, waar je het zoekvolume van zoekwoorden kan controleren.

Ga zelf eens op zoek naar jouw product. Hoe wordt dit door je klanten gezocht op Google?

Tool 1: Google Trends (https://www.google.com/trends/)
Tool 2: Google Keyword Planner (https://adwords.google.com/ko/KeywordPlanner)

 

2. Verwijder dubbele content.

Maak elke pagina uniek als het om de teksten gaat. En het belangrijkste: kopiëer geen enkele zin van een andere website. Je wil geen strafpunten krijgen voor je website.

 

3. Geef elke pagina een unieke titel.

Elke pagina een unieke titel. Ze zien er mooi uit in Google zoekresultaten. Ze zijn duidelijk voor je bezoekers. Hou de titel kort. Ongeveer 70 tekens is voldoende. Een extra tip: gebruik je belangrijkste zoekwoord in deze titel.

 

4. Geef elke pagina een beschrijving.

Elke pagina zijn eigen beschrijving (meta tag: description). 160 tekens waar je verteld waar de pagina over gaat. Gebruik ook hier je belangrijke zoekwoorden van deze pagina.

De beschrijving heeft tegenwoordig minder te maken met je positie in Google, wel met de ‘click-through-rate’. Of makkelijk: hoeveel mensen klikken effectief op je link in Google.

 

5. Gebruik een overzichtelijke URL-structuur.

Gebruik geen nummers of woorden die er niet hoeven te zijn in je URL. Enkel welke pagina het is, of van waar het een subpagina is. Toon je breadcrumbs in je URL. Zo weet Google ook meteen je website structuur.

 

6. Content.

Hoe meer interessante inhoud je website heeft, hoe beter. Maak een blog en update deze op regelmatige basis. Zo zal je website telkens beter gevonden worden dan je concurrenten die niet bloggen.

Geen tijd om te bloggen? Bij MaesMedia kunnen we dit in jouw plaats doen.

 

7. Gebruik correcte titel-tags (h1, h2, h3, …).

Je inhoud moet onderverdeeld zijn in een duidelijke structuur. Je titels en subtitels helpen Google te begrijpen waar de pagina over gaat. Zet dus maar beter een nuttige zin in je titels.

 

8. Optimaliseer voor mobiele toestellen.

De CEO van Google België zei pas: “Als je geen mobiele website hebt, bestaat jouw bedrijf zelfs niet”. Je kan net zo goed geen website hebben en weer overstappen op de manieren van klanten zoeken enkele tientallen jaren geleden.

Maar wij weten beter. Jouw website is uiteraard al lang toegankelijk gemaakt op mobiele apparaten. Althans, dat wensen we je toe.

 

9. Links naar je website.

Laat op andere websites weten dat je bestaat. Dit begint al bij de Google Maps van je bedrijf. Maar ook websites zoals Gouden Gids, je social media, …

Van welke website kan jij een link leggen naar jouw website? Stel jezelf deze vraag en ga aan de slag.

 

10. Deel je content.

Gebruik je al social media voor je bedrijf? Dankzij tip 6 schrijf je nu meer en meer content voor je website. Zou het niet geweldig zijn om deze te delen op je social media? De kans dat mensen vanzelf voortaan naar je website gaan kijken voor deze interessante content stijgt steeds.

 

Deze tips gaan je absoluut vooruit helpen. Maar onthou dit: SEO is een proces dat traag op gang komt. Hoe meer werk jij er in stopt, hoe meer return je zal krijgen. Geef niet op, zet door en doe de dingen die je concurrenten niet bereid zijn te doen.

 

Contacteer een SEO-expert bij MaesMedia.