Strategie: start met Instagram voor je bedrijf

Waarschijnlijk ben je als bedrijf al aanwezig op Facebook, maar sinds enkele jaren is er ook een belangrijke speler bijgekomen, namelijk Instagram. Dit sociale media platform heeft 600 miljoen maandelijks actieve gebruikers en kan jouw bedrijf visueel in de spotlight zetten.

Instagram vertelt vooral het visuele verhaal van je bedrijf. Het kan jouw bedrijf bereik, zichtbaarheid en naamsbekendheid geven en daarom is het een belangrijk platform op vlak van merkbeleving omdat je content je echt connecteert met je klanten of prospecten.

Met Instagram kan je ook informeler communiceren met je klanten. Mensen zien graag het dagdagelijkse van je bedrijf. No-nonsense, échte content waardoor jouw volgers kunnen zien hoe het bedrijf en zijn werknemers echt zijn.

Wat is Instagram?

Instagram is een sociaal media platform waarmee je foto’s en video’s kunt delen via een mobiele app. Je kan deze foto’s en filmpjes bewerken met leuke filters, waardoor ze visueel aantrekkelijker worden. Bij de content die je post, kan je een beschrijving toevoegen en gebruik maken van hashtags.

Met je Instagramprofiel kan je merken of privé-accounts volgen en zij kunnen jou ook terug volgen. Op deze manier kan je elkaars content zien in je overzicht.

Je kan reacties plaatsen op foto’s en video’s van andere accounts en je kan deze content ook “liken”.

Naast de gewone posts, kan je ook gebruik maken van Instagram Stories. Dit zijn foto’s of filmpjes die na 24 uur verwijderen. Je volgers kunnen deze content dus maar voor een beperkte tijd bekijken.

Hoe maak ik een bedrijfspagina aan op Instagram?

Om een bedrijfsaccount op Instagram aan te maken, heb je een bedrijfspagina op Facebook nodig. Dan kan je een bestaand Instagram-account aan je Facebook-pagina toevoegen of een nieuw Instagram-account maken om aan je Facebook-pagina toe te voegen.

Voeg een bel-functie, een mail-functie en een routebeschrijving toe aan je Instagram-account om zo gemakkelijk bereikbaar te zijn voor je klanten.

Zorg voor een duidelijke beschrijving van je bedrijf en je diensten en stel je logo in als profielfoto.

Tip: plan je content

Voor alle content die je post, is het belangrijk dat deze deel is van een groter plan. Denk na over wat je doelen zijn en hoe je deze wilt waarmaken met de content die je op Instagram post.

Zorg ervoor dat je regelmatig foto’s en video’s post zodat deze in het overzicht van je volgers terecht komen. Instagram heeft een algoritme waarbij niet elke volger al jouw berichten kan zien. Volgers die je content vaak “liken”, krijgen meer kans om je posts te zien. Post daarom wekelijks toch 3-4 foto’s om top-of-mind te blijven.

Dagelijks content posten is aangewezen, maar wij vinden kwaliteit belangrijker dan kwantiteit.

Tip: wees jezelf

Mensen vinden het steeds belangrijker dat ze bedrijven kunnen zien hoe ze zijn. Zorg daarom voor content die uitstraalt waar je bedrijf voor staat en niet enkel louter promotionele content.

Tip: Hergebruik je Instagram-content op Facebook

Veel content die je op je Instagram-pagina plaatst, kan ook gemakkelijk gebruikt worden voor Facebook. Tijdens het posten op Instagram, kan je aanduiden of je de foto of de video meteen wilt doorposten naar Facebook. Peanuts!

Hulp nodig bij het opzetten van je Instagram account? Of weet je niet goed welke berichten je kan posten? Contacteer onze social media experts.