Strategie: start met Facebook voor je bedrijf

Een website levert niet zomaar klanten op. Mensen moeten weten dat je website bestaat. Dat je bedrijf bestaat. En waarom ze klant moeten worden bij jou.

Anno 2016 kan je maar beter inzetten op Facebook voor je online marketing. Geen bericht posten over je laatste vakantie. Of een foto van je dinner op restaurant. Vergeet die privé-account! Facebook is voor jou vanaf vandaag puur gericht op business.

 

Hoe ga je van start?

Maak een bedrijfspagina aan voor je bedrijf. Stel alles zo volledig mogelijk in. Van je sector tot je telefoonnummer en openingsuren. Alle beetjes helpen om je pagina goed zichtbaar te maken.

Stel je logo in als profielfoto en maak een mooie cover-afbeelding die bij je bedrijf past. Laat dit eventueel door een grafisch ontwerper ontwerpen als je hier zelf niet goed in bent.

We gaan niet heel ver in op de technische kant. Als je vragen hebt, kan je steeds terecht bij onze social media experts.

 

Ik heb mijn pagina opgezet. Wat doe ik nu?

Content. Inhoud. Dit is waar het om gaat op Facebook. Berichten. Foto’s. Video’s.

Wil je een gewone, ondersteunende Facebook-pagina voor je bedrijf? Post dan af en toe een bericht.
Wil je een WINNEN op Facebook? Lees dan verder en test de tips uit.

 

Tip: Post meer content

Niet één keer in de maand. Niet één keer in de week. Dagelijks. In het beste geval zelfs meerdere keren per dag. Een succesvolle Facebook-pagina kan makkelijk 4 tot 6 berichten per dag bevatten.

Zorg er voor dat elk bericht waardevol is. Deel geen virale, grappige content die niet relevant is om meer ‘engagement’ te krijgen. Deel nuttige content, waar je klanten iets aan hebben. Wees origineel. Alleen zo bouw je een goede community op. Beter wat minder likes en reacties op je berichten, maar de juiste mensen aanspreken, dan veel likes en reacties van mensen die totaal niet in je doelgroep horen.

 

Tip: Maak het persoonlijk

Toon wie je bent, wie er achter je bedrijf staat en wat je dagelijks doet voor je klanten. Laat zowel je huidige klanten als potentiële klanten zien waar je mee bezig bent en hoe jij de beste service levert.

Vaak horen we het antwoord: “mijn concurrenten kijken ook mee”. Onze reactie is dan: “Jij bent je concurrenten al lang een stap voor door actief te zijn op social media”. Dus focus op je klanten en potentiële klanten.

 

Tip: Durf te investeren in Facebook ‘engagement’

Begrijp me niet verkeerd. Koop geen duizenden likes voor enkele euro’s. Dit zijn fake-profielen die je pagina zullen liken. Vanaf dan heeft je pagina amper nog relevante mensen die je volgen. Je kan hem even goed verwijderen.

Ik heb het over het boosten van posts, adverteren op Facebook, …

Facebook is een bedrijf. Bedrijven moeten winst maken. Dus het is niet meer dan logisch dat ze de berichten die je post op je pagina niet zomaar aan iedereen gaan tonen omdat jij dat wil. Wil je je Facebook-pagina laten groeien in een sneltempo? Dan moet je durven investeren. Met een goed business-model, moet er natuurlijk ook return zijn.

Laat de rest (en vooral je grootste concurrenten) maar zeuren dat je geld uitgeeft aan Facebook. Wij weten beter. We investeren in meer business.

 

Tip: Spendeer minder tijd aan Facebook

Plan je berichten in. Spendeer een aantal uren per maand aan het inplannen van je content op Facebook. Zo zorg je voor consistentie in het posten van je berichten en hoef je niet dagelijks bezig te zijn met inhoud verzinnen voor je pagina.

 

Wil je eens brainstormen over je Facebook? Wil je assistentie bij het opzetten van je pagina?
Contacteer ons, ons team staat voor je klaar.