7 klassieke website-fouten

Een website is één van de belangrijkste pijlers in je online marketingstrategie. Een goed gebouwde website laat mensen kennis maken met je producten en diensten. Veel ondernemers vinden het moeilijk om kritisch naar hun website te kijken, daarom geven wij enkele tips waar je op kan letten.

Fout 1: “Welkom op onze website”

 

Mogelijk wel één van de meest gebruikte zinnen op een website. Maar wat is de meerwaarde ervan?
De bezoeker weet nu nog steeds niet:

  • Welke markt je bedient
  • Welk probleem je oplost
  • Wat jou uniek maakt
  • Waarom een bezoeker op jouw website moet blijven

Deze vragen moeten meteen ingevuld worden met een leuke tekst.
Bovendien moet je bezoeker zich welkom voelen op je website. Dat kan ook zonder een uithangbord met "welkom" op.

Fout 2: Jezelf op de eerste plaats stellen

 

Dit is mogelijk moeilijk te begrijpen. Mogelijk voel je er zelfs wat weerstand voor. Maar het gaat niet om jou als ondernemer. De bezoeker van je website is vooral geïnteresseerd naar hoe jij hem gaat helpen aan dat fantastische product of dienst.
Schrijf je teksten met je klant op de eerste plaats. Wat zijn de voordelen van je product? Waarom ben je beter dan je concurrenten? En waarom ben jij dé beste in je vak? Kortom: waarom moet ik als websitebezoeker klant worden bij jouw bedrijf?
Onbewust gaat dit je conversies doen stijgen en de interesse in je product of dienst verhogen.

Fout 3: “Jong & dynamisch bedrijf”

 

Als ik zoek op Google naar een “jong en dynamisch bedrijf”, krijg ik ongeveer 431.000 resultaten. Ik heb weinig bedrijven ontmoet die zich “oud en statisch” noemen, omdat deze waarschijlijk al lang out-of-business zijn.
Ga op zoek naar een leukere omschrijving van je bedrijf. Vermijd dit cliché.

Fout 4: Geen responsive webdesign

 

Je website MOET er goed uit zien op mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Als je website nog niet toegankelijk is op deze apparaten, is vandaag de dag aangekomen om een professioneel webbureau aan te spreken en een nieuwe website te bestellen.
Meer dan 50% van alle websitebezoekers komen op je website via mobiele apparaten. Je loopt meer dan 50% potentiële klanten mis door een website die niet toegankelijk is op deze devices.
Als je denkt dat een mobiel-toegankelijke website geen must is voor jouw bedrijf, hoor je mogelijk bij de groep van de “oude en statische” bedrijven.

Fout 5: Teveel focus op design

 

Een website moet mooi zijn en bij je bedrijf passen. Maar een mooie website moet niet de grootste focus zijn. Op de eerste plaats komt duidelijkheid en gebruiksvriendelijkheid. Elke bezoeker moet met je website kunnen werken en begrijpen wat het doel van een pagina is.
Leg je focus op de content van je website. Het verhaal dat je wil vertellen. En de kwaliteit van je producten en service.

Fout 6: Onderschatten van de tijd die je investeert in een goede website

 

Je website is niet zomaar een éénmalige investering. Hou je website steeds up-to-date met relevante content zoals recente projecten, nieuwe producten, …
Als een webbureau je website oplevert, is je website niet klaar. Sterker nog: je website is nooit klaar. Zie je website als een project waar je steeds verder op kan bouwen.

Fout 7: Je website laten maken door iemand met onvoldoende kennis

 

Een website zelf maken met gratis tools of laten maken door een vriend, kennis, zoon of dochter is de goedkoopste oplossing op korte termijn. Maar hoeveel potentiële klanten ga je verliezen als deze website niet geoptimaliseerd is volgens de laatste nieuwe standaarden op het web?

Een website lijkt een dure kost. Dit is een denkfout. Zie een website als investeren in nieuwe klanten. Je laat je huis niet bouwen door een kapper. Je haar niet knippen bij een metser. Waarom zou je geen échte vakman inschakelen voor je website?