Zo gebruik je marketing om nieuwe medewerkers te vinden

Twee op drie Vlaamse ondernemingen vindt moeilijk geschikt personeel, blijkt uit een onderzoek van Voka. Grote bedrijven hebben het nog moeilijker, daar vindt zelfs maar één op vier bedrijven het gezochte profiel.

Ook bij MaesMedia krijgen we continu de vraag van onze klanten om te helpen zoeken naar geschikte sollicitanten. Het gaat om zeer uiteenlopende profielen, van calculators naar techniekers. Daarom geven we je graag enkele algemene én enkele marketingtips die je kunnen helpen in je zoektocht naar personeel.

 

Wat is écht belangrijk en wat kan je aanleren?

Heb jij een waslijst aan algemene competenties waaraan je kandidaat moet voldoen? Als je je ‘must haves’ een beetje inkort en meer ‘nice to haves’ (of ‘bonuspunten’ of …)  noteert, heb je een grotere poel om uit te vissen. Potentiële kandidaten zullen zich sneller geneigd voelen te solliciteren wanneer ze niet aan heel veel eisen moeten voldoen.

Dit gaat natuurlijk niet voor élke vacature. Sommige jobs hebben heel specifieke vereisten, maar bij de meeste kan je best wel wat ‘must haves’ verwijderen. Moet je werknemer alles al kunnen vanaf dag één of kan je hem/haar het ook makkelijk aanleren?  

Er zijn tal van opleidingen die je kan geven om je nieuwe werknemers naar een gewenst niveau te krijgen. Bovendien zorgen die investeringen in groei voor extra motivatie. Vergeet ook zeker niet te kijken naar je huidige werknemers. Misschien wilt daar wel iemand extra bijleren of doorgroeien?

Herbekijk je vacatureteksten en maak je bedrijf aantrekkelijker

Je kandidaat heeft meerdere vacatures waarop hij kan solliciteren. Waarom moet hij of zij dan kiezen voor jouw bedrijf?

Vermijd stereotiepe, nietszeggende zinnen zoals:

  • Wij zijn een jong en dynamisch team. Dit staat op pakweg 90% van de websites, ook bij oudere en iets minder dynamische bedrijven. Dit zegt niets over jouw bedrijf.
  • Wij bieden je een marktconform loon. Dat is tamelijk vaag. Wat wil dat nu eigenlijk zeggen, een marktconform loon?

Voorbeeld uit de praktijk: bij MaesMedia omschrijven we ons aanbod met de letter ‘F’. Hier krijgen we zelf steeds leuke reacties op. (Zo’n grappige omschrijvingen passen uiteraard niet bij elk bedrijf.)

 

Gebruik ook steeds je nieuwe vacaturetekst (must haves / nice to haves / aanbod) wanneer je je vacature op websites zoals bijvoorbeeld VDAB zet.

Website-tips om je vacature te promoten

Zet je vacatures op je website. Met je hernieuwde vacaturetekst ga je sowieso al meer reactie krijgen. Op je website kan je zelf nog een stap verder gaan, door werknemers aan het woord te laten, meer over jezelf te vertellen …

Voorbeeld uit de praktijk: Stabco Foundations is een bedrijf dat zichzelf beschrijft als open en positief en daarom graag hun huidige werknemers in de kijker zet. Voor verschillende vacatures hebben we daarom samen met hen een vacaturevideo gemaakt. Zeker bekijken tot het einde! Bekijk deze vacaturevideo hier.  

Voorbeeld uit de praktijk: Wim Verhuur start op de vacaturepagina met een tekst over ‘waarom je moet werken bij Wim Verhuur’ die heel leuk leest en mensen overtuigt. Naast die tekst vind je quotes van werknemers uit het bedrijf. En die zijn slim gekozen: man/vrouw, jonger/ouder, verschillende functies. Bekijk de vacaturepagina

Een extra uitbreiding van je code zorgt er ook voor dat jouw vacatures bij in Google Jobs komen! Tip: Google maar eens ‘vacature’ gevolgd door een functie. 

Nog enkele tips voor je webpagina:

  • Zorg ervoor dat mensen snel contact kunnen opnemen op je website en dat ze niet moeten zoeken naar contactmogelijkheden.
  • Foto’s (eigen foto’s, geen stockfoto’s) zorgen voor die persoonlijke touch.
  • Laat bestaande collega’s even aan het woord, zodat potentiële kandidaten zien met wie ze gaan samenwerken.

Zo gebruik je je social media voor vacatures en employer branding

Veranderen van job is geen impulsieve beslissing. Mensen kiezen ook voor interessante bedrijven. Door middel van de juiste strategie kan jij je al bewust maken in de hoofden van potentiële kandidaten.

Dit kan je doen door:

  • Behindthe-scenes te delen die tonen hoe het eraan toe gaat
  • Werknemers in de kijker te zetten
  • Nieuwe werknemers aan het woord te laten
  • Interviews met collega’s online te zetten

Wanneer je dringend op zoek bent naar een nieuwe werknemer, is het aangeraden hiervoor een effectieve advertentiecampagne voor te starten. Hiervoor stellen we Werkgelegenheid campagnes op op social media, gericht aan een specifieke doelgroep.

Afhankelijk van de functie gebruiken we hiervoor eerder Facebook/Instagram of LinkedIn met eventueel een uitbreiding op het Google Display Network. Hiermee kan je bijvoorbeeld je vacature promoten op nieuwswebsites, YouTube …

Update december ’21: de regels voor vacaturecampagnes zijn heel streng geworden, om discriminatie te vermijden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan leeftijd. Tot voor kort kon je tamelijk gericht leeftijden selecteren, dat kan nu niet meer.