Zo verbeter je je employer branding en vind je meer collega's

In 5 stappen naar een sterke employer brand

Je bedrijf groeit! Je mag meer klanten helpen en je merkt al snel: dit kunnen we niet met ons huidige team alleen. De agenda van je collega’s zit stampvol en dus is de conclusie gemaakt: we schrijven een vacature uit. 

Vol goede hoop plaats je deze vacature op je website. Al snel merk je dat de sollicitanten niet binnen stromen zoals gehoopt. De reden hiervoor is simpel: in België zijn er meer vacatures dan mensen om ze in te vullen.

De basis van employer branding

Om meer juiste teamleden aan te trekken, heb je een sterk employer brand nodig. Dit start vanuit de simpele vraag: “Wat heb jij toekomstige en huidige medewerkers te bieden? Wat is de meerwaarde ten opzichte van andere bedrijven?” 

Dit is geen proces dat je éénmalig even kan uitschrijven; dit is een échte “way of life”. Bedrijven die inzetten op Employer Branding, zullen winnen in de toekomst. Het doel? 

  1. De juiste werknemers aantrekken 
  2. Deze mensen binden aan je bedrijf 
  3. Ze laten groeien binnen je bedrijf

Stap 1: doel bepalen!

Net als alles binnen je marketing start alles bij het doel dat je wilt behalen. Wil je meer sollicitanten? Of wil je geschiktere kandidaten? Of heb jij nog andere doelen? Enkele voorbeelden:

  • Online meer visibiliteit krijgen voor vacature
  • Betrokkenheid van kandidaten verhogen
  • De online belevenis van je employer brand verhogen
  • De bekendheid van jezelf als werkgever vergroten
  • Meer bezoekers krijgen op je vacaturepagina op je website
  • Sneller goedkeuring krijgen als je sollicitanten een voorstel doet 

Er zijn nog een pak meer mogelijkheden. Welk zijn jouw belangrijkste doelen?

Stap 2: ideale kandidaat bepalen

Heb je al eens een fictieve ideale klant opgesteld, een buyer persona? Net als de ideale klant zal de ideale kandidaat ook een illusie zijn. Maar als je weet waar te zoeken is het efficiënter dan zomaar op iedereen te focussen. We geven alvast een aanzet.

Demografisch 

  • Leeftijd 
  • Functie (niveau, titel) 
  • Loon 
  • Opleiding 
  • Ervaring 
  • Woonplaats

Doelen en motivatie  

  • Levensdoelen 
  • Carrièredoelen 
  • Bedrijfsreputatie 
  • Werkomgeving 
  • Opleidingen 
  • Waarden en normen

Frustraties 

  • Waarom willen ze van job veranderen? 
  • Wat houdt hen tegen om van job te veranderen?

Zoekgedrag 

  • Zijn ze actief op zoek? 
  • Wie beïnvloedt hun keuze? (Partner, familie, huidige collega’s, …) 
  • Waar zoeken ze?

Stap 3: jouw voordeel bepalen

Een Employee Value Proposition (EVP) is een bekende term uit Employer Branding. Omdat het gewoonweg veel beter klinkt in het Engels, gaan we hem niet omvormen naar het Nederlands. Simpel: wat heb jij collega’s te bieden? Een aanzet:

Vergoeding 

  • Loon 
  • Extralegale voordelen 
  • Opslag
  •  …

Voordelen 

  • Work/life balance 
  • Verzekeringen 
  • Vakantiedagen 

Carrière 

  • Evaluaties 
  • Stabiliteit 
  • Opleidingen 

Werkplek 

  • Uitdagingen 
  • Collega’s 
  • Management 

Stap 4: employer brand promoten

Het doel is om op zoveel mogelijk juiste kanalen in te zetten en te tonen waar je bedrijf voor staat. Vaak is het makkelijker dan je denkt. Met een bericht op de Facebookpagina van je bedrijf kan je al heel wat informatie tonen rond je Employer Brand. Bijvoorbeeld wat je belangrijk vindt in een samenwerking. Of hoe flexibel het eraan toegaat bij jullie op het bedrijf. 

Denk aan social media, job pagina’s, interne communicaties, advertenties, huidige werknemers, … That’s where MaesMedia comes in!

Stap 5: succes meten

Kijk af en toe naar je doelen uit stap één. Daar kan je makkelijk meetbare zaken uit opmaken. Bijvoorbeeld: hoeveel sollicitanten had ik op deze vacature? Hoeveel mensen hebben onze vacature gezien? 

Vergeet nooit: dit is een werk van lange termijn. Een Employer Brand wordt niet gemaakt op een maand tijd. Dit is een proces dat nooit stopt en telkens beter zal gaan.

Na de strategie komt de uitvoering

Je plan is klaar; nu is het een kwestie van het plan omzetten in concrete acties. Denk na over zaken als:

  • Hoe ga ik mijn vacaturepagina opstellen? Hoe ga ik vacatures verwoorden?
  • Welke berichten ga ik posten op mijn sociale media? Hoe vaak ga ik dit doen?
  • Op welke job sites ga ik mijn vacature posten?
  • Wie is verantwoordelijk binnen mijn bedrijf om te zorgen dat deze stappen gezet worden?
  • Hoe gaan we er voor zorgen dat dit leeft binnen ons bedrijf

Er staat weer heel wat bij op je TODO-lijst. Gelukkig heb je daar een Marketingteam voor.