We versturen mails vanuit je website, die moeten goed aankomen
Websites sturen best wel wat mails. Vaak gaat het over ingevulde formulieren. Denk aan de volgende situaties.
- Iemand vult een contactformulier in op je website. Jij krijgt een overzichtsmailtje met alle gegevens in.
- Iemand solliciteert op je website. Jij krijgt een mailtje met alle info, CV en eventueel een motivatiebrief. Je kan deze ook naar de sollicitant laten sturen.
- Iemand schrijft zich in voor een evenement. Opnieuw hetzelfde: overzichtsmail voor jullie allebei.
- Iemand koopt een product op je webshop. Jij krijgt een bestelbon en factuur, de klant krijgt een bestelbevestiging en track&trace.
En zo zijn er nog wel wat voorbeelden. Die kunnen heel specifiek zijn. Zo hebben we meerdere websites gemaakt voor begrafenisondernemers. Elke condoleance, elke reactie die verstuurd wordt… allemaal aparte mails. Dus dat aantal loopt zeer snel op.
Mails versturen vanuit je website: het kan problemen geven
Afhankelijk van hoe je mailadres ingesteld is, kunnen hier echter problemen mee ontstaan.
De mails vertrekken vanuit onze server. Je mailadres staat misschien op een andere server. Hiermee bedoelen we het mailadres dat de website gebruikt om mails te verzenden.
Dan gaat de mailbox van de ontvanger zeggen: ‘hola, hier zit een verschil tussen IP-adressen’. Zie ook onze blog over DNS-settings, die gaat over dit onderwerp.
Het is mogelijk dat de mails hierdoor in spam terechtkomen. Daarom implementeren wij Postmark in onze websites. Die vermijdt deze situatie.
Wat is Postmark?
Postmark is een gespecialiseerde e-mailserviceprovider. Postmark zorgt ervoor dat je mails nooit kwijtraakt en dat je mail snel aankomt. Niet ‘eventueel’, gewoon juist en snel. En daarom gebruiken wij het ook zo graag!
Zijn er nog providers zoals deze? Ja, maar wij vinden Postmark de beste oplossing. En aangezien Postmark is overgenomen door het bekende marketing automation platform ActiveCampaign, weet je dat het goed is.
De voordelen van Postmark
Het grote voordeel dat Postmark heeft, is de uitstekende reputatie als het gaat om hun mailaflevering. Hun servers hebben een goede reputatie bij internetproviders, wat betekent dat de e-mails die via Postmark worden verzonden, minder snel als spam worden gemarkeerd.
Reputatie is een belangrijke factor voor je mails
Reputatie is niet bedoeld als een graadmeter voor populariteit, of hoe je bekend staat. Servers hebben een reputatie. Hoe beter die is, hoe vlotter je mailverkeer gaat.
Bovendien werkt Postmark actief aan het beheren van hun IP-adresreputatie. Ze zorgen ervoor dat hun IP-adressen niet op e-mail-blacklists belanden, waardoor de kans op afleverproblemen wordt geminimaliseerd.
Conclusie: het betekent dat jouw e-mails betrouwbaar en tijdig bij de ontvangers aankomen.
Waarom moet ik DKIM-records laten aanpassen?
Simpelweg: zodat Postmark kan werken. Zodat je mails aankomen. Zodat je geen spamproblemen krijgt.
Als jij je DKIM-records niet aanpast, werkt Postmark effectief niet. De kans is groot dat je dit leest omdat wij je gevraagd hebben je DKIM-records aan te passen. De kans is dus reëel dat er problemen zijn die we willen vermijden.
Voor de lange uitleg verwijzen we je graag door naar onze blogpost over DNS-records, waarin we ook de werking van DKIM-records uitleggen.
Hoe werken DKIM-records?
Simpel uitgelegd: DKIM-records zijn als digitale handtekeningen voor e-mails. Verwar dit niet met je mailhandtekening. Da’s iets anders. Bekijk het als een stuk code dat je niet kan zien.
Ze geven ontvangers het vertrouwen dat jouw e-mails echt van jou zijn en niet zijn vervalst.
Zonder deze handtekeningen kan e-mailcommunicatie onbetrouwbaar lijken en mogelijk als spam worden gemarkeerd.
Het aanpassen van DKIM-records is daarom essentieel om Postmark goed te laten werken en ervoor te zorgen dat jouw e-mails worden vertrouwd en betrouwbaar zijn.
Hoe kan je DKIM-records aanpassen?
Als wij je domeinnaam beheren, doen wij dit voor jou. Als je geen kennis hebt van DKIM-records, gaat dit best moeilijk zijn.
Om je een idee te geven: ik schreef deze blog aan de hand van de notities van onze developers. Ik werk in de online sector, maar ik zou ook niet weten hoe je DKIM-records aanpast. Da’s misschien een topic voor een andere blog, maar die mogen ze zelf schrijven dan! 😉 Hiermee wil ik aantonen: dit laat je best over aan een expert.
Als wij aan jou vragen om de DKIM-records aan te passen, kan je onze mail rechtstreeks forwarden naar je IT-partner. Dat is voor hen een kleine moeite, ze zullen dit snel voor jou in orde brengen.