Het beste formaat voor je Pinterest pins

  • Zoé Peleman:
  • Laatste update: 26-06-2025

De formaten op Pinterest zijn nét wat anders dan die op Facebook of Instagram. Gewoon dezelfde visuals hergebruiken op elk kanaal? Liever niet. Pinterest werkt met andere beeldverhoudingen en als je daar geen rekening mee houdt, ziet je content er al snel slordig uit. 

In deze blog zetten we de ideale formaten per contenttype overzichtelijk voor je op een rij.

Algemene regel: verticale beelden en video’s scoren beter

Verticaal is dé standaard op Pinterest. Dat wil niet zeggen dat je helemaal geen horizontale content meer mag posten, maar weet wel: horizontale beelden worden minder vaak en minder opvallend weergegeven in de feed.

Het verticale formaat (oorspronkelijk populair geworden door video) wint ook op andere platformen terrein. Zo schakelt Instagram intussen ook massaal over naar het 4:5 formaat, iets waar Pinterest al veel langer op inzet.

Wil je eruit springen op Pinterest? Denk verticaal

Zijn er nog andere formaten die werken op Pinterest?

Zeker. Zolang je beelden verticaal zijn, heb je meerdere formaten waaruit je kan kiezen. Pinterest ondersteunt verschillende beeldverhoudingen, waaronder:

  • 9:16
  • 2:3
  • 3:4
  • 1:1

Heb je je afbeeldingen op voorhand al uitgesneden en in het juiste formaat gezet? Ideaal. Maar als dat nog niet het geval is, geen probleem: Pinterest biedt de mogelijkheid om je beeldmateriaal eenvoudig bij te snijden naar het gewenste formaat.

Formaten voor Pinterest

Pro tip: ga voor een 2:3 verhouding

Wil je echt optimaal presteren op Pinterest, dan is het formaat 2:3 de beste keuze. Dit is niet alleen het meest aanbevolen formaat door Pinterest zelf, maar het zorgt er ook voor dat je content volledig en duidelijk zichtbaar blijft in de feed.

  • Afbeeldingen: 2:3 (1000 x 1500 pixels)
  • Video’s: 9:16 (1080 x 1920 pixels)

 Door met deze formaten te werken, verhoog je de kans dat je content opvalt en goed scoort binnen het platform.

Afbeeldingen

Wil je dat je afbeeldingen optimaal tot hun recht komen op Pinterest? Dan zijn er een aantal technische specificaties waarmee je best rekening houdt. Hieronder krijg je een overzicht van de belangrijkste parameters om je visuals kwalitatief en correct weer te geven in de feed:

  • Toegestane bestandstype: BMP, PNG, JPEG, TIFF en WEPB
  • Maximale bestandsgrootte: web: max. 20 MB
  • Maximale bestandsgrootte mobile: 1 GB
  • Beeldverhouding: 2:3

Video's

Via onderstaande opsomming geven we je graag extra specificaties mee waarmee je rekening kan houden bij het maken van je video voor op Pinterest. Bekijk het als extra gegevens die belangrijk zijn om zo kwalitatief mogelijk te scoren in de feed:

  • Toegestane bestandstype web: MP4, M4V
  • Toegestane bestandstype mobile: MP4, MOV en M4V
  • Videocodering: H.264 of H.265
  • Videolengte: minimaal 4 seconden en maximaal 5 minuten
  • Beeldverhouding: 9:16, 1:2, 2:3, 3:4, 4:5 of 1:1

Advertenties

Wanneer je zowel video’s als afbeeldingen wilt adverteren op Pinterest, wijken de formaten iets af van de standaard specificaties. Denk aan:

Afbeeldingen:

  • Bestandstypes: PNG of JPEG
  • Bestandsgrootte: maximaal 20 GB op desktop en 32 MB mobiel
  • Beeldverhouding: 2:3 (1000x1500 pixels)

Video’s:

  • Bestandstype: MP4, MOV of M4V
  • Videocodering: H.264 of H.265
  • Maximale bestandsgrootte: 2 GB
  • Lengte video: minimaal 4 seconden, maximaal 15 minuten (maar aanbevolen is tussen de 6 en 15 seconden)
  • Beeldverhouding: vierkante 1:1 of verticale 2:3, 4:5 of 6:16

Carrousel (2 tot 5 afbeeldingen):

  • Bestandstype: PNG of JPEG
  • Bestandsgrootte: maximaal 20 GB per afbeelding
  • Beeldverhouding: 1:1 of 2:3

Verzameling (1 hoofdafbeelding + 3 kleinere afbeeldingen onderaan):

  • Bestandstype: PNG of JPEG
  • Maximale bestandsgrootte: 10 GB
  • Beeldverhouding: 1:1 of 2:3

Idee (meerdere video’s en afbeeldingen tegelijkertijd):

  • Bestandstype: BMP, PNG, JPEG, TIFF en WEPB (afbeelding) en MP4, M4V, MOV (video)
  • Bestandsgrootte: maximaal 2 GB
  • Beeldverhouding: 9:16
  • Videolengte: maximum 5 minuten

Etalage of showcase (content bestaande uit meerdere ‘kaarten’):

  • Bestandstype: BMP, PNG, JPEG, TIFF en WEPB (afbeelding) en MP4, M4V, MOV (video)
  • Bestandsgrootte: maximaal 32 MB
  • Beeldverhouding
    • Titelpin: 2:3
    • Kaart: 2:3
    • Uitgelicht: 1:1 statisch
  • Videolengte: tussen 3 en 60 seconden  

Quiz (meerkeuzevragen en antwoorden):

  • Bestandstype: BMP, PNG, JPEG, TIFF en WEPB (afbeelding) en MP4, M4V, MOV (video)
  • Bestandsgrootte: maximaal 32 MB
  • Beeldverhouding titel- en uitkomstpin: 2:3
  • Videolengte: tussen 3 en 60 seconden  

Hulp nodig met je Pinterest content? 📌

Wij staan voor je klaar! Pinterest wordt nog vaak onderschat, maar het is een krachtig platform waar jij als bedrijf écht in kan uitblinken en gezien kan worden. 

Zoé Peleman

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Waarom berichten promoten op Facebook geen goed idee is

Waarom berichten promoten op Facebook geen goed idee is

Zo verhoog je de betrokkenheid bij je Facebook bericht

Zo verhoog je de betrokkenheid bij je Facebook bericht

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Je link in de comments op Facebook plaatsen: een goed idee?

Je link in de comments op Facebook plaatsen: een goed idee?