Waarom een content marketing strategie onmisbaar is

Content. Tevreden. Blij. Gelukkig. Dat zijn mensen wanneer ze waardevolle artikelen vinden. Wanneer ze relevante video’s zien. Advertenties, daar houden mensen niet per se van. Maar een antwoord op hun vraag, oh ja. Dat wel.

 Dat is content marketing uitgelegd in a nutshell: op de juiste moment in de customer journey de juiste content laten zien.

 Deze blog is ook content marketing. Jij wil weten waarom een content marketing strategie onmisbaar is. Deze blog gaat daarover. Wat is content marketing, wat zijn de voordelen, waar moet je aan denken?

Wat is content marketing?

Content marketing draait om het creëren van waardevolle informatie. Het is meer dan in het wilde weg berichten op sociale media plaatsen. Over content, zowel online als offline, moet nagedacht worden.

Algemeen genomen is contentmarketing het helpen van je potentiële klanten zonder dat je directe reclame maakt voor je product of dienst. Denk hierbij aan blogposts, e-books, video’s, tiktoks, vlogs, podcasts, templates …

Zo geef je je klanten waardevolle informatie die hen helpt om betere keuzes te maken. Met deze informatie kunnen ze bijvoorbeeld ook meer uit je product of dienst halen. Alles wat je maakt als bedrijf is eigenlijk content marketing. Zelfs je foto’s.

Content marketing opnemen in je push/pull strategie

We maken even een zijsprong. Ken je het verschil tussen push marketing en pull marketing? Het zit ‘m in welke manier je eigenlijk je potentiële klant te bereiken.

Push marketing: je probeert rechtstreeks je klant te bereiken. Denk aan advertenties op social media.

Pull marketing: je probeert in te spelen op de vraag van de klant. Denk bijvoorbeeld aan blogposts over ‘de voordelen van een robotmaaier’.

Content marketing als onderdeel van je pull marketing

Vaak is content marketing de basis van je pull marketing. Je wilt bijvoorbeeld scoren op Google, met SEO. Dan is het belangrijk om goed te scoren met je blogposts. Hieronder enkele mogelijkheden.

Social media. 

Afhankelijk van je doelgroep probeer je relevante content te maken. Verkoop je meststoffen? Geef dan tips wanneer en hoe men het moet gebruiken. Verkoop je zelfgemaakte taarten? Laat zien wat je kunt en je zal top of mind zijn.

Blogging. 

Mensen zoeken enorm veel op zoekmachines. Wat kost X, wat zijn de voordelen van Y, hoe werkt Z? Tip, kijk eens op Answerthepublic? Gratis tip! En speel daar op in. Maak een account op Google Search Console, dan weet je meteen hoe mensen je gevonden hebben en kan je daar nog verder op inspelen.

E-mail content. 

Onderaan deze pagina vind je een kader om jezelf in te schrijven voor onze nieuwsbrief. Wij mailen onze klanten namelijk vaak samenvattingen uit onze blogposts. Dit is een onderdeel van onze content strategie: tonen dat we weten met wat we bezig zijn. Onder e-mail kan ook bijvoorbeeld marketing automation vallen, zoals e-books.

Dit zijn alvast de bekendste, en waarschijnlijk ook de belangrijkste. Maar het gaat verder. Denk aan ratings, reviews, events, … 

Content marketing als onderdeel van je push marketing

Push marketing draait vaak om advertising. Social media advertising, zoekmachine advertising, … Maar je kan ook content marketing gebruiken in je push strategie.

Denk bijvoorbeeld aan een promotionele e-mail. Of adverteren in een externe mailing. Adverteren in een magazine. Samenwerken met influencers.  

Zolang je maar één ding in de gaten houdt: ’t gaat niet over jou.

Content marketing gaat over je klant en diens vragen / behoeften 

Het is belangrijk om te onthouden dat contentmarketing niet draait om jouw bedrijf, maar om jouw klanten. Je wilt hen waardevolle informatie geven die hen helpt betere keuzes te maken. Door hen nuttige tips en tricks te geven, vergroot je hun kennis over jouw vakgebied en ontwikkelen ze vertrouwen in jou als expert. Hierdoor zullen ze eerder geneigd zijn om met jouw bedrijf in zee te gaan.

Praat niet constant over jezelf wanneer je content maakt op sociale media of op de blogpagina van je website. Niemand wil lezen hoe geweldig je bent. Mensen willen weten hoe jouw product of dienst hen kan helpen. Ze willen antwoorden krijgen op vragen die ze hebben. Geef hen tips en tricks zodat ze hun kennis kunnen uitbreiden.

Op deze manier gaan ze je zien als een expert in jouw vakgebied. Ze krijgen vertrouwen in je kennis en gaan eerder met jou in zee. Dat is trouwens één van de zeven beïnvloedingstechnieken van Cialdini. We schreven een blogpost over hoe je je klanten kan beïnvloeden. Jezelf positioneren als een autoriteit is één manier. 

Kortom, maak content die nuttig is voor je klanten: content die problemen oplost en beantwoordt aan bedenkingen of twijfels.

Content marketing gebeurt niet enkel online 

 Online is het nu. Het is de toekomst. Maar om te zeggen dat contentmarketing enkel online plaatsvindt, is onjuist. Jouw doelgroep kan ook offline bereikt worden!  

Achterhaal waar jouw potentiële klanten actief zijn én ga daar marketing voeren. 

Combineer kwalitatieve tekst met kwalitatief beeldmateriaal

Content gaat niet enkel over kwalitatief beeldmateriaal. Het wordt pas als één krachtig geheel gezien wanneer je het combineert met kwalitatieve tekst.

In eerste instantie zorg je dus voor professionele foto’s en video’s. Toch kunnen minder kwalitatieve video’s ook goed werken. Kijk maar naar Instagram Stories en Facebook verhalen. Daar kom je net authentiek over wanneer je zelf een video uit de hand filmt.

Het is ook belangrijk om het medium waarop je actief bent goed in de gaten te houden. Niet elk medium vraagt om dezelfde aanpak. Zo kun je op Instagram Stories en Facebook Verhalen bijvoorbeeld prima wegkomen met minder professioneel beeldmateriaal, omdat dit juist authentieker overkomt.

Michaël Daems

Zorg voor een goede content marketing strategie

Een effectieve contentmarketingstrategie is cruciaal voor het succes van jouw bedrijf. Zorg dat je vooraf bepaalt wie jouw doelgroep is, wat hun interesses zijn en waar ze actief zijn. Dit helpt je om gerichte content te maken die aansluit bij de behoeften van jouw doelgroep.

Zorg ook voor een goede planning en een duidelijke boodschap.

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Hoe kies ik een marketingbureau dat bij mijn bedrijf past?

Hoe kies ik een marketingbureau dat bij mijn bedrijf past?

Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Zo voeg je opnieuw een prepaid budget toe aan je Facebook ad account

Zo voeg je opnieuw een prepaid budget toe aan je Facebook ad account

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Heb jij een bedrijfspagina op Facebook? Negeer de rare berichten op Messenger

Heb jij een bedrijfspagina op Facebook? Negeer de rare berichten op Messenger

Hoe je bedrijfsevenement promoten? (ideeën en voorbeelden)

Hoe je bedrijfsevenement promoten? (ideeën en voorbeelden)