Daarom moet je focussen op klantenreviews!

Het is alom gekend: mond-tot-mondreclame werkt. En zo ook de meest moderne variant: klantenreviews. Toch zijn veel ondernemers eerder afwachtend om actief reviews te sprokkelen bij hun klanten. Verlegen, schrik voor negatieve commentaren of niet overtuigd van het belang ervan… Mond-tot-mondreclame is nochtans de beste en goedkoopste manier van marketing, altijd al geweest. 

Social proof en marketing

Klantenreviews zijn een vorm van social proof. En dat mag je letterlijk nemen. Ze zijn het bewijs dat je klanten kiezen voor jou. Je klanten geven je bedrijf erkenning voor de geleverde producten of diensten. Zo bouw je betrouwbaarheid en positiviteit op waar klanten naar op zoek zijn. Het kan net dàt duwtje in de rug zijn dat mensen laat overgaan tot aankoop, aanvraag, reservatie… 

Social proof uit zich op manieren. Je hebt een oplijsting van unieke verkoopskenmerken, of ook wel USP’s, waar je vertelt welke meerwaarde je biedt aan de klant. Daarnaast zie je op heel wat websites casestudies en referenties terugkomen, zo ook op de onze. De meest tastbare vorm van social proof zijn klantenreviews. Bovendien is social proof één van de zeven beïnvloedingstechnieken van Cialdini

Online word of mouth

Mond-tot-mondreclame, ook wel gekend als word of mouth, zijn de ervaringen die klanten delen met anderen. Dit is iets van alle tijden. Het gebeurt waar mensen samenkomen. Dankzij het internet zijn we massaal geconnecteerd en dus eigenlijk altijd samen. Daarom heeft word of mouth aan belang gewonnen door het wereldwijde web. Tip: vraag om reviews op je klantenevent

Naast het belang van social proof, is word of mouth onvermijdelijk. Klantervaringen worden verhalen. Het gaat over elk contactmoment: eerste indruk, gebruiksvriendelijkheid van je website, sympathie van je personeel, leveringsvoorkeuren… Noem maar op. Die diverse contactmomenten uiten zich ook in diverse word of mouth-boodschappen. Denk aan Google reviews, Facebook reviews, social media interacties… En of de verhalen nu terecht zijn of niet, je bedrijf kan er niet omheen. Dus dan kan je ze beter omarmen en juist managen.

Review management

Reviews zijn een enorme toegevoegde waarde. Zowel voor je potentiële klanten als voor je bedrijf. Het is dan ook belangrijk dat je op de hoogte bent van deze verhalen. Wat is de mening over jouw producten of diensten? Hopelijk zo positief mogelijk. Uiteraard kan niet alles rozengeur en maneschijn zijn. Overal worden fouten gemaakt, ook in jouw bedrijf. Negatieve reviews zijn dus onvermijdelijk. Vele ondernemers willen net daarom geen review sectie, toch biedt het tal van mogelijkheden om je imago zelf in handen te nemen.

Bij een negatieve review is het de kunst om juist om te gaan met deze kritiek. Je kijkt hoe je dit kan voorkomen bij een volgende klant én laat uitschijnen dat je keurig omgaat met kritiek. Een negatieve review is een kans om het recht te zetten en aan reputatiemanagement te doen. Ook dààr zitten positieve opportuniteiten om potentiële klanten te overtuigen van je bedrijf.

Reviews bij onze klanten

MaesMedia probeert ook eigen klanten te overtuigen om klantenreviews op te nemen in hun marketingstrategie. Vaak met erg fijne en deugddoende resultaten! Positieve reviews maken onze klanten blij. En blije klanten, da’s een blij bedrijf!

Deuren Denedis

Deuren Denedis scoort bijna alle sterren op Google. Met succes! Potentiële klanten zijn zodanig overtuigd van de kwaliteit door de reviews van voorgaande klanten. Bovendien posten klanten spontaan foto’s van geplaatste deuren omdat ze zo tevreden zijn. Dit versterkt enkel de positieve word of mouth!

Moto’s Tom Serneels

Ook Moto’s Tom Serneels mag genieten van een 4,6/5 gebaseerd op 187 reviews. Een recente Facebookoproep bracht bovendien enkel meer positieve reacties teweeg. Ook op Facebook  waren de comments meer dan lovend zijn.

Waarom klantenreviews onmisbaar zijn voor je marketingstrategie

Word of mouth is, zeker door de opkomst van social media, onvermijdelijk. Zowel positieve als negatieve ervaringen van je klanten worden verhalen. In plaats van ze te negeren, kan je ze beter omarmen en actief mee aan de slag gaan. Klantenreviews zijn goed voor je bedrijf:

  • Ze bieden social proof voor toekomstige klanten.
  • Ze maken je merk betrouwbaar.
  • Ze tonen aan dat je aan reputatiemanagement doet.
  • Je krijgt inzichten over je klantvriendelijkheid die je mogelijks nog niet had.
  • Je bouwt een community op rond je merk.
Michaël Daems

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Hoe kan je je marketing verbeteren? (10 tips)

Hoe kan je je marketing verbeteren? (10 tips)

20 copywriting tips die je meer omzet bezorgen

20 copywriting tips die je meer omzet bezorgen

E-commerce in België: statistieken over het digitale landschap

E-commerce in België: statistieken over het digitale landschap

Vertel niet wat je doet, maar waarom je het doet (Start with 'why' - Simon Sinek)

Vertel niet wat je doet, maar waarom je het doet (Start with 'why' - Simon Sinek)

Hoe kies ik een marketingbureau dat bij mijn bedrijf past?

Hoe kies ik een marketingbureau dat bij mijn bedrijf past?