Hoe je de Piramide van Maslow kan inzetten in jouw marketingstrategie

Wie nog nooit de befaamde trappen van de Piramide van Maslow heeft betreden, wordt het hoog tijd om eens de eerste stap te zetten. De Amerikaanse psycholoog heeft een blijvende stempel gedrukt op verschillende studierichtingen, en zijn werk over de basisbehoeften van mensen is niet meer weg te denken.

Ik hoor je nu denken:” Weeral een zoveelste blogartikel over hem. Het internet staat er vol van!”. Klopt. Maar wij hebben een leuk extraatje voor het laatste bewaard.

Niet sneak peeken ! Begin van bij het begin.  

Wie was Maslow? 

Vooraleer we dieper ingaan op zijn befaamde piramide, is het belangrijk om te weten wie hij precies was. Een klein beetje achtergrondinformatie kan nooit kwaad, toch? We duiken de geschiedenisboeken even terug in.

Abraham Maslow was een Amerikaanse psycholoog, afkomstig uit Brooklyn, New York. Zijn ouders waren afkomstig uit Rusland, maar vluchtte al snel uit het land om aan een vervolging te ontsnappen.

Maslow heeft doorheen de jaren 60 en 70 verschillende wetenschappelijke publicaties uitgegeven dat de kijk op de humanistische psychologie en de mens als individu veranderde!

Denk maar aan:

  • A Theory of Human Motivation (= behoefte piramide)   
  • The Psychology of Science
  • Toward a Psychology of Being

Ondanks zijn moeilijke jeugd als Joodse immigrant en de prestatiedruk van zijn ouders, is hij altijd blijven gaan voor zijn passie: psychologie! Hij gelooft sterk dat als je als mens doet wat je graag doet, je bovenaan de top van de piramide zal geraken.

En nu gaan wij de treden stap voor stap beklimmen.

Wat zijn de verschillende treden van de piramide van Maslow? 

Hoewel elke sector en richting zijn eigen draai en interpretatie heeft van de piramide, volgen ze allemaal één rode draad: Waar snakken wij naar in het leven?

Piramide van Maslow: schematische voorstelling
 

De piramide van Maslow heeft vijf niveaus van behoeften die essentieel zijn voor het menselijk welzijn en hun motivatie. We klauteren alvast even van onder naar boven en geven al direct een kleine ‘marketing twist’:

Niveau 1: Fysiologische behoeften

Of wel in mensentaal = wij kunnen niet overleven zonder eten of drinken.

Vooral de voedingindustrie gebruikt deze trede om in te spelen op de behoeften van hun klanten. Denk maar aan het voorbeeld van Snickers: “Je bent jezelf niet als je honger hebt!”.

Kom je niet uit de voedingssector, dan kan je gewoon recht op jouw doel afgaan door in je marketingstrategie, de basisproducten en diensten in de schijnwerpers te zetten. Straight to the source!

Niveau 2: Veiligheid en zekerheid

Bekijk het als een warme knuffel voor je klanten als je benadrukt hoe jouw product of dienst hun leefwereld veiliger maakt. 

Wanneer je kijkt naar de leefwereld van verzekeringsdiensten, is deze trede een absolute must voor het aantrekken van potentiële klanten. Zij leggen dan de nadruk op de bescherming en gemoedsrust die je krijgt als je de verzekering neemt.

Reviews op Google of op jouw website geven ook een vorm van geruststelling aan klanten. Ze weten dat anderen jouw product of dienst positief waarderen en voelen zich zekerder van hun stuk.  

Tip: Lees zeker onze blog over hoe je jouw klanten kan beïnvloeden aan de hand van “social proof”.

Niveau 3: Sociale behoeften

Of je het wilt geloven of niet, mensen zijn sociale wezens en niet gemaakt om alleen rond te dwarrelen. Wij zoeken nu eenmaal interactie met anderen, en tegenwoordig zowel online als offline.

niveau 3: sociale behoefte - Piramide van Maslow

Het opzetten van sociale mediakanalen zoals Facebook, Instagram, Tik Tok… vormen dé ideale ruimte waar mensen met elkaar kunnen communiceren, foto’s delen, ideeën uitwisselen en zoveel meer. En dan plots, voor je het weet, vormt jouw sociaal mediakanaal een community waar mensen kunnen samenkomen.

Anno 21ste eeuw = Onmisbaar voor elk bedrijf! Prove me wrong.

Evenementen geven is ook een perfect voorbeeld van het stimuleren van een sociale behoefte. Je geeft mensen de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten en hun gemeenschappelijke interesses te delen. Zelfs met het bedrijf.

Niveau 4: Erkenning

Een veelgebruikte strategie om erkenning te geven aan jouw klanten is een “loyaliteitsprogramma”. Jij kan jouw (loyale) klanten exclusieve beloningen, kortingen en aanbiedingen geven om ervoor te zorgen dat zij trouw blijven aan jouw bedrijf, maar ook om hun gevoel van waardering te versterken.

Enkele voorbeelden zijn:

  • 15% korting als je je inschrijft op onze nieuwsbrief
  • Bij aankoop van een product ontvang je een welkomstgeschenk
  • Uitnodiging voor ‘Member Days’

Niveau 5: Zelfontplooiing

De laatste trede van de piramide is een iets moeilijkere pijler, waar niet elk bedrijf zich voor kan/hoeft in te zetten. Hier ligt vooral de focus op:

  • Persoonlijke groei
  • Educatie
  • Inspiratie

Een voorbeeldje is het aanbieden van een cursusplatform waar jouw klanten zich op kunnen aanmelden. Op die manier draag jij bij aan hun persoonlijke groei, kunnen zij nieuwe vaardigheden leren en zelfs hun kennis uitbreiden.

Een ander – en meer toegankelijker – voorbeeld is het delen van content gericht op inspiratie, motivatie en persoonlijke ontwikkeling. Denk maar een sportkledingmerk dat content deelt over het “bereiken van doelen” en “het overwinnen van obstakels”.

Je inspireert en zet mensen aan om hetzelfde te doen. Wat een meerwaarde geeft in hun leven.

Andere manieren hoe je educatie en inspiratie met je klanten kan delen:

  • Maandelijkse nieuwsbrief met updates
  • Youtube-kanaal met DIY video’s
  • Tik Tok platform met tips and tricks

Wat als je de top van de Piramide van Maslow bereikt hebt?

Je kan als bedrijf de kennis van Maslow gebruiken om marketingstrategieën te creëren die zich focussen op meer dan alleen het genereren van conversies en winst. Door in te spelen op de verschillende behoeften, kan jij je transformeren tot vertrouwde metgezel in de reis van jouw klanten!

En onthoud: De piramide van Maslow en hoe je deze implementeert in jouw marketingstrategie is geen of-of-of, maar een en-en-en verhaal.

Staat de Piramide van Maslow op instorten? 

In onze moderne wereld en huidige maatschappij, krijgt de motivatietheorie van Maslow heel wat kritiek te verduren. Het wordt door andere psychologen beschreven als:

  • Te simpel
  • Te weinig waarden die aan bod komen
  • Gedateerd
  • Zwart/wit mindset

In 1969 werd door Maslow zélf nog een aanpassing gedaan en een trede toegevoegd, namelijk: “zingeving”. Hierin beschrijft hij dat mensen niet alleen de beste versie van hunzelf willen zijn, maar ook de beste versie van andere mensen (of zelfs de hele wereld) willen maken.

Extra trede: ZIngeving - Piramide van Maslow

 En dan zouden wij ons inderdaad de vraag kunnen stellen: Zijn de 5 niveaus van de piramide uit de jaren 60, nog altijd accuraat in onze huidige leefwereld? En zijn dit wel écht de behoeften van een mens of eerder een hiërarchie aan zorgen? 

Vooral in de Westerse wereld kijken wij er anders naar. De eerste twee treden zijn automatisch al vervult, terwijl dit in armere landen niet het geval is. Iedereen kijkt dus naar de piramide met een andere bril op. De ene wat rooskleuriger dan de andere.

Maar onthoud één ding: geen enkele theorie is gedateerd. Er zijn grondbeginselen voor alles. Het wordt doorheen de jaren enkel aangevuld met vernieuwde ideeën, kritische inzichten en veranderende studies.

De Piramide van MaesMedia 

Niet sneak peeken had ik gezegd! Toeme toch.

Maar nu je hier toch bent geraakt op de geduldige of ongeduldige manier: Wij hebben ook met MaesMedia een piramide gemaakt om te laten zien dat elk bedrijf dit voor zichzelf kan opstellen.

Elke treden vervult namelijk een behoefte voor onze klanten. En omdat wij een heel brede klantenportefeuille hebben, mag je de begrippen ruim genoeg interpreteren.

MaesMedia Piramide - Piramide van Maslow
Zoé Peleman

Klim jij mee op de Piramide van Maslow?

Wil je na het lezen van deze blog, ook het gedachtengoed van Maslow implementeren in jouw marketingstrategie? Maar je weet niet goed wat de behoeften zijn van jouw klant of hoe je deze moet bepalen?

Of denk je gewoon:" Wow cool, ik wil ook zo'n piramide van mijn bedrijf maken!". 

Wij denken graag met jou mee! 

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Hoe verhoog je je Customer Lifetime Value?

Hoe verhoog je je Customer Lifetime Value?

Hoe kies ik een marketingbureau dat bij mijn bedrijf past?

Hoe kies ik een marketingbureau dat bij mijn bedrijf past?

10x zo goed scoren op Google: zo verbeterden wij onze eigen SEO

10x zo goed scoren op Google: zo verbeterden wij onze eigen SEO

Daarom moet je focussen op klantenreviews!

Daarom moet je focussen op klantenreviews!

Als je bedrijf evolueert, moet je marketing volgen. Voorbeeld: Gehaco.

Als je bedrijf evolueert, moet je marketing volgen. Voorbeeld: Gehaco.

Een krachtige video marketing strategie voor je bedrijf

Een krachtige video marketing strategie voor je bedrijf