Waarom berichten promoten op Facebook geen goed idee is

Berichten promoten is een functie die Facebook aanbiedt, waarmee je een gekozen bericht kunt "boosten". Hiermee kan je met een bepaald budget een groter publiek bereiken. 

Hoewel dit op het eerste gezicht een gemakkelijke en snelle manier lijkt om je bereik te vergroten, is het in werkelijkheid niet de beste manier om je marketing op Facebook aan te pakken.

In deze blog leer je waarom het promoten van berichten op Facebook niet zo’n goed idee is. We tonen je alternatieven om je organisch bereik te vergroten en hoe je meer effectieve Facebook-marketingstrategieën kan opzetten. Ons marketingteam legt je uit wat daarbij de meerwaarde is van een professionele Facebook advertentiecampagne

De nadelen van berichten promoten op Facebook 

Berichten promoten doet je organisch bereik afnemen

Een groot nadeel van het promoten van berichten op Facebook is dat het geen langetermijnoplossing is voor je sociale media strategie. Het kan snel en gemakkelijk zijn om een bericht te promoten, maar als je dat regelmatig doet, zul je merken dat je organische bereik – de mensen die je bereikt zonder ervoor te betalen – afneemt. Het algoritme van Facebook geeft namelijk voorrang aan advertenties boven dit organisch bereik.

Hoewel het promoten van berichten kan zorgen voor een kortstondige boost in je bereik, is het dus geen duurzame manier om je doelgroep te benaderen. Het is belangrijker om te investeren in het opbouwen van een sterk organisch bereik en meer betrokkenheid van je doelgroep.

Knop "Promoot een bericht" op Facebook

De mensen die je bereikt met een gepromoot bericht zijn weinig betrokken

Berichten die je via de knop promoot zullen een zo groot mogelijk publiek proberen te bereiken. Maar een groot bereik betekent niet dat ze ook daadwerkelijk betrokken zijn bij je merk. Vaak kennen ze je zelfs niet. Mensen die je berichten zien omdat je ervoor betaald hebt, zijn niet per se geïnteresseerd in wat je te bieden hebt en zullen minder snel geneigd zijn om te reageren of informatie te delen.

De mensen die je bereikt met een gepromoot bericht zijn niet altijd jouw doelgroep

Wanneer je een bericht promoot, heb je beperkte targetingopties. Je keuze in doelgroepen is beperkt tot een aantal opties, meestal je fans, de vrienden van je fans en een doelgroep geselecteerd op basis van leeftijd, geslacht en locatie. Sinds kort is het ook mogelijk om – beperkt – te targeten op interesses, maar voor geavanceerde targetingopties verwijst ook Facebook zelf door naar het Advertentiebeheer van Meta, hun omgeving voor het maken van Facebook ads. 

Verkeerde doelgroep

Dit betekent dat de mensen die je met een gepromoot bericht bereikt niet altijd 100% zeker tot jouw doelgroep behoren. Zoals hierboven aangegeven zal je dus ook niet altijd de gewenste interactie en betrokkenheid krijgen die je nodig hebt om je bedrijf te laten groeien.

Het promoten van berichten geeft een lage ROI

Ook al kan je al vanaf enkele euro’s per dag berichten promoten, toch maken bovenstaande redenen het promoten van facebookberichten duur. Je geeft namelijk geld uit om zoveel mogelijk mensen te bereiken, maar het zijn niet altijd de juiste mensen. Vaak is er dus een lage return on investment en kost het promoten van berichten eigenlijk meer dan dat het oplevert.

Van een gepromoot bericht kan je geen varianten aanmaken of plaatsingen kiezen

Een bericht promoten heeft nog enkele belangrijke beperkingen. Zo kan je geen varianten op je bericht aanmaken, om bijvoorbeeld een A/B-test uit te voeren en zo je prestaties te optimaliseren. Ook is het slechts in beperkte mate mogelijk te kiezen waar je bericht vertoond wordt. Ook hier weer verwijst Facebook naar het advertentiebeheer voor meer opties. 

Plaatsingsmogelijkheden advertentiebeheer Meta

Verder kan je ook de looptijd van je bericht niet zelf bepalen, dit is standaard 7 dagen, daarna is het afgelopen. Dit terwijl je na een succesvolle eerste week misschien graag verder zou adverteren. Wanneer het toch niet zo’n succes blijkt, is er het ook niet mogelijk om je bericht tussentijds aan te passen.

Alternatieven voor het promoten van berichten op Facebook 

Er zijn veel alternatieven voor het promoten van berichten op Facebook. Zo zet je bijvoorbeeld beter in op het maken van boeiende inhoud die de betrokkenheid van je publiek vergroot. Of het delen van video's en afbeeldingen, het opzetten van advertentiecampagnes in Facebook Advertentiebeheer en het samenwerken met influencers of andere bedrijven. Deze alternatieven zorgen voor een groter organisch bereik, meer interactie en meer betrokkenheid bij je doelgroep.

Vergroot je organische bereik door het aanbieden van boeiende content

Er zijn verschillende manieren om je organisch bereik op Facebook te vergroten. Een van de belangrijkste is door regelmatig boeiende inhoud te creëren die je doelgroep aanspreekt. Dit kan bestaan uit educatieve inhoud, humoristische inhoud, inhoud met een menselijk aspect, die écht is… 

Het is belangrijk om te weten wat je doelgroep interesseert en wat hen aanspreekt, zodat je hierop kunt inspelen.

Enkele voorbeelden:

Linken naar blogs

Facebookpost MaesMedia die verwijst naar een blog
 

Plaatsen van microblogs

Facebookpost van DCM die een microblog bevat
 

Delen van inspirerende beelden

Facebookpost van Steel Dreams met inspirerende foto van een stalen raam
 

Delen van testimonial video’s

Facebook post van Hello met een video
 

Influencermarketing

Facebookpost van DCM over een samenwerking met een influencer
 

Partnerships

Facebookpost van DCM over een samenwerking met Stihl robotmaaiers
 

Wedstrijden

Facebookpost van SpaCenter met een wedstrijd

 

Vergroot je organische bereik met community building

Een andere manier om je organisch bereik te vergroten, is door actief te zijn op Facebook, Instagram, LinkedIn… en regelmatig te reageren op opmerkingen van je volgers. Dit is ook wel gekend als “community building”. Actief in interactie gaan met je doelgroep op social media zal ervoor zorgen dat ze eerder geneigd zijn om jouw berichten te delen en erop te reageren.

Facebookpost van DCM met een groot organisch bereik

MaesMedia onderhoudt de community van DCM Organic. We beantwoorden elke vraag van volgers, geven foto’s een 💚 en delen stories en reels van klanten. Hiervoor krijgen ze er erg groot organisch bereik in de plaats.

Reactie van DCM op een community vraag op Facebook


Vergroot je betaald bereik met gerichte Facebook ad-campagnes

Het hebben van een effectieve Facebook-marketingstrategie is cruciaal voor het succes van je bedrijf op Facebook. Een goede strategie omvat:

  • het definiëren van je doelgroep
  • het stellen van doelen
  • het bepalen van de juiste inhoud
  • het consistent plaatsen van berichten

Ons marketingteam staat voor je klaar om de juiste strategie voor jouw bedrijf mee uit te denken!

Plan een strategiesessie

Het gebruiken van Facebook advertenties kan een belangrijk onderdeel zijn van je Facebook-marketingstrategie. Facebook advertenties zijn een geweldige manier om je doelgroep te bereiken en ze kunnen zeer effectief zijn als ze correct zijn ingesteld.

In tegenstelling tot “berichten promoten”, kan je met een advertentiecampagne namelijk wel erg nauwgezet je doelgroep afbakenen en je richten tot de mensen die écht belangrijk zijn. Als je weet wie je doelgroep is, wat je doelen zijn en hoe je inhoudelijk aan de slag wil gaan, kan je vlot bepalen welke advertentie-instellingen het beste werken voor jouw bedrijf.

Berichten promoten met Facebook advertentiecampagnes

Wat zijn Facebook advertentiecampagnes?

Facebook advertentiecampagnes zijn natuurlijk ook betaalde promoties op Facebook. Je kan ze gebruiken om producten, diensten, evenementen, vacatures… te promoten. Ze kunnen bestaan uit verschillende advertenties, die elk gericht zijn op specifieke doelgroepen en ze kunnen afgebakende doelstellingen hebben. 

Facebook advertentiecampagnes zijn zeer effectief omdat ze adverteerders in staat stellen om hun doelgroep te bereiken op een platform waar zij dagelijks actief zijn.

Hoe werken advertentiecampagnes bij Meta?

Facebook advertentiecampagnes werken door middel van een veiling-systeem, waarbij adverteerders bieden op de prijs die zij bereid zijn te betalen voor het bereiken van hun doelgroep. Dit wordt bepaald door verschillende factoren, waaronder de relevantie van de advertentie, het budget van de adverteerder en de kwaliteit van de landingspagina.

Facebook advertentiecampagnes kan je richten op specifieke doelgroepen op basis van demografische gegevens, interesses, gedrag en locatie.

De verschillen tussen een post promoten en een Facebook advertentie

MogelijkhedenPost promotenFacebook advertentie
Targeting op leeftijd, geslacht, locatie, interesse.
Targeting op taal
Looptijd instellen
Bod-type kiezen
Frequentie bepalen
A/B-testen
Look-a-like doelgroepen
Doelgroepen opslaan / uitsluiten
Marketingdoelen instellen✔ (beperkt)

Wat zijn de nadelen van een Facebook advertentiecampagne

Voor de volledigheid vermelden we ook nog enkele punten die je zouden kunnen doen aarzelen om te adverteren via Facebook.

  • Om te adverteren via Facebook heb je een account nodig in Meta advertentiebeheer. Je kan dus niet rechtstreeks via je bedrijfspagina adverteren.
  • Advertentiebeheer is een tool die best wel wat kennis vereist om er correct mee te werken.

Dit zijn eigenlijk de enige echte ‘nadelen’ die verbonden zijn aan het adverteren op Facebook. Je steekt natuurlijk ook iets meer tijd in adverteren dan in een bericht promoten. Maar als je jouw online marketing goed wil aanpakken, dan is dat ook maar logisch.

En wanneer je jouw online marketing uitbesteedt, zijn bovenvermelde nadelen opeens ook verdwenen! Jij kan je focussen op waar jij goed in bent en ons marketingteam steekt tijd en kennis in het opzetten van jouw Facebookcampagnes. 

Contacteer ons marketingteam

Stappenplan voor het maken van een Facebook advertentiecampagne

  • Bepaal je doelstellingen: Wat wil je bereiken met je advertentiecampagne? Meer betrokkenheid, meer verkeer naar je website, een groter bereik…?
     
  • Kies je doelgroep: Wie wil je bereiken met je advertentie?
     
  • Bepaal je budget: Hoeveel ben je bereid te betalen voor je advertentiecampagne?
     
  • Maak je advertentie: Kies het type advertentie dat het beste past bij je doelstellingen en doelgroep. Schrijf de teksten, selecteer het beeldmateriaal en bepaal de call to action.
     
  • Stel je advertentiecampagne in: Selecteer het budget, de doelgroep, de timing en andere relevante factoren voor je campagne.
     
  • Lanceer je campagne: Zodra je alle instellingen hebt gecontroleerd en je tevreden bent met je advertentie, kun je je campagne lanceren en beginnen met adverteren op Facebook.
     
  • Analyseer je campagne: Bekijk de rapporten van Facebook zorgvuldig voor optimale prestaties van je campagne.
     
  • Stuur je campagne bij: Presteert je campagne niet optimaal? Stuur dan bij waar nodig!


Chinees voor jou? Onze online marketeers helpen je hier graag bij!

Contacteer ons marketingteam

Tips voor het maken van een succesvolle Facebook advertentiecampagne

  • Zorg voor een duidelijke call-to-action: Stel een duidelijke actie voor aan je doelgroep om ze te stimuleren om te klikken of te converteren.
     
  • Maak gebruik van visueel aantrekkelijk beeldmateriaal: Kies afbeeldingen of video's die opvallen en relevant zijn voor je doelgroep.
     
  • Test verschillende advertentie-indelingen: Probeer verschillende indelingen uit om te zien wat het beste werkt voor je doelgroep en doelstellingen.
     
  • Richt je op specifieke doelgroepen: Maak gebruik van de targetingmogelijkheden van Facebook om je advertenties te richten op de juiste doelgroep.
     
  • Analyseer de prestaties van je campagne: Houd de prestaties van je campagne in de gaten en stuur bij waar nodig om betere resultaten te behalen.
     

Lees hier nog meer tips voor het opzetten van een succesvolle marketingcampagne!

Conclusie

Wil je jouw doelgroep effectief bereiken op Facebook? Stop dan met berichten te promoten. Het lijkt misschien een handige functie, maar je gooit er gegarandeerd geld mee weg. Investeer liever in professionele advertentiecampagnes. Meta advertentiecampagnes zijn een krachtige tool voor je bedrijf of merk om je doelgroep te bereiken en te doen converteren.

Hobéco heeft het goed begrepen en is van de promoten-knop afgebleven. Samen zetten we advertentiecampagnes op die wél effectief zijn! 💪

Advertentie Hobéco op Facebook
Advertentie Hobéco Facebook variant
Michaël Daems

Samen met ons marketingteam een advertentiecampagne opzetten die scoort?

Samen met jou bepalen we de beste strategie om succesvol te adverteren via Meta. 

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Zo koppel je een betaalkaart aan je Facebook ad account

Zo koppel je een betaalkaart aan je Facebook ad account

Hoe kan je je marketing verbeteren? (10 tips)

Hoe kan je je marketing verbeteren? (10 tips)

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Waarom een content marketing strategie onmisbaar is

Waarom een content marketing strategie onmisbaar is