Hoe bepaal ik mijn buyer persona?

Is jouw doelgroep "iedereen"? Hopelijk niet, want een universele boodschap die de hele wereld aanspreekt? Dat klinkt als een scenario waarin iedereen op aarde plotseling dezelfde smaak in ijs heeft – onmogelijk! 

Gelukkig leven we in een wereld vol diversiteit.

In deze blog gaan we dieper in op de wat – hoe en waarom vraag van de buyer persona. Als je weet wie je doelgroep is, is het tijd om deze te benaderen met concrete acties. 

Bereik je doelgroep 

Wat is een buyer persona?

Een buyer persona is een gedetailleerde omschrijving van een fictieve koper. Het geeft je doelgroep als het ware een gezicht. Met deze persona in gedachten, weet je precies naar wie, waar, wanneer en op welke manier je jouw product of dienst moet presenteren.  

Zorg ervoor dat je je buyer persona op de realiteit baseert en niet zomaar eentje verzint. Stap uit je ivoren toren, omarm empathie en ga het gesprek aan met bestaande klanten. Wat drijft hen? Wat zijn hun uitdagingen en doelen? Zij hebben ooit ‘ja’ gezegd tegen jouw product of dienst en dat maakt hen waardevolle voorspellers van je toekomstige klanten.  

Leer dus van de échte experts – jouw klanten zelf!

Hoe bepaal ik mijn buyer persona?

Elk samengestelde buyer persona vertegenwoordigt één specifieke doelgroep. Het is dus mogelijk dat jouw product of dienst aansluit bij meerdere doelgroepen en je daardoor meerdere persona’s creëert.

Als je onderstaande vragen beantwoordt, loop je niet het risico om enkele cruciale stukjes informatie over jouw persona over het hoofd te zien.

B2C vragen

 B2C
Demografisch
  • Man of vrouw?
  • Leeftijd?
  • Inkomen?
  • Gezinssituatie?
  • Relatiestatus?
  • Woonplaats/regio?
  • Beroep?
  • Hobby’s?
  • Interesses?
Context
  • Waarom koopt deze persoon mijn product/dienst?
  • Waarom zou hij/zij het niet kopen?
  • Welke problemen heeft mijn persona?
  • Wat is doel van zijn/haar aankoop?
  • Wat is het specifieke aankoopmoment?
Communicatie
  • Hoe geraakt jouw persona aan informatie?
  • Wat voor informatie heeft hij/zij nodig?
  • Op welke manier communiceert hij/zij het liefst?
  • Wat zijn de gebruikte communicatiekanalen?

B2B vragen

 B2B
Bedrijf en sector
  • In welke sector zit het bedrijf?
  • Heeft het bedrijf een bepaalde rechtsvorm?
  • Hoeveel werknemers werken er?
  • Waar bevindt het bedrijf zich demografisch?
  • Wat zijn de belangrijkste bedrijfsprocessen?
Functie
  • Wie doet de inkoop binnen het bedrijf?
  • Wie is de decision maker?
  • Wat zijn de grootste uitdagingen voor je buyer persona?
  • Waarom heeft de persona jouw product/dienst nodig?
  • Welke problemen kan jij oplossen?

Het kan goed zijn dat je niet bij elke vraag al een antwoord weet. Logisch dat je niet meteen weet aan wie je jouw product voor de eerste keer zowel online als offline moet introduceren. Maar wat doe je dan?

  • Verzamel gegevens aan de hand van jouw marktonderzoek
  • Analyseer enquêtes
  • Ga in gesprek met jouw sales team en jouw klanten
  • Doe aan desk (= online) en field (= offline) research
  • Neem een kijkje bij de concurrentie

Tip: Geef je buyer persona een gezicht, naam en leeftijd! Plak deze foto ergens op, zodat je nooit je persona uit het oog verliest.

Buyer persona opstellen

Identificatieclusters

Wat je goed moet onthouden: een buyer persona is meer dan alleen een opsomming van sociodemografische gegevens en wat online analyses.

Consumenten gedragen zich namelijk niet altijd als hun doelgroep en binnen éénzelfde doelgroep gedragen mensen zich anders. Je moet daarom ook rekening houden met hoe zij zich identificeren als individu en hen aanspreken op een manier waarin ze zichzelf herkennen.

Ik geef even een voorbeeld uit mijn eigen privéleven:

Mensen die mij heel goed kennen beschrijven mij als een echte reiziger. Hét ideale scenario is dat ik (bijna) elk land gezien wil hebben op verschillende manieren: cultuur, architectuur, culinair, natuur… Maar deze eigenschappen maken van mij nog geen avonturier die bijvoorbeeld in Canada met rugzak en tent in het bos kampeert terwijl ik grizzlyberen spot met een verrekijker en zelfgeplukte paddenstoelen eet (en dat laatste is sowieso geen goed idee). 

Andere mensen beschouwen mij misschien als een avonturier, maar ik identificeer mezelf dus niet als die ‘type reiziger’.

een symbolische vergelijking bij identificatieclusters

Waarom is een doelgroep zo belangrijk?

Laten we het woord “doelgroep” eens omdraaien: “groepdoel” = een groep met een gezamenlijk doel.

Jouw product, dienst of bedrijf moet dat gemeenschappelijk doel omarmen en oplossen. Anders kan het juiste publiek afhaken en geloof ons, je wilt niet de verkeerde boodschap naar de verkeerde mensen sturen.

1. Klantrelaties

Het is belangrijk om te begrijpen waar de reis van jouw doelgroep begint en hen stap voor stap daarin begeleiden. Alleen op die manier kan je je klanten echt leren kennen en hun behoeften volledig begrijpen.

2. Budget

Je richten op een doelgroep voorkomt verspilling van middelen op mensen die waarschijnlijk niet geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Dit zorgt voor een efficiënter beheer van je marketingbudget.

3. Merkidentiteit

Het is jouw doelgroep dat zorgt voor je branding en merkidentiteit en niet omgekeerd.

Zoé Peleman

Leer jouw doelgroep kennen!

Nu je het belang van een doelgroep en buyer persona weet, is het tijd om zelf de handen uit de mouwen te steken en op ontdekking te gaan!

Heb je graag dat wij jou een handje meehelpen? Neem gerust contact met ons op. 

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Hoe kies ik een marketingbureau dat bij mijn bedrijf past?

Hoe kies ik een marketingbureau dat bij mijn bedrijf past?

Hoe bepaal je je USP? (Stappenplan en voorbeelden)

Hoe bepaal je je USP? (Stappenplan en voorbeelden)

Wanneer moet ik mijn website vernieuwen? (Checklist)

Wanneer moet ik mijn website vernieuwen? (Checklist)

Moet je je marketing uitbesteden of niet? (Advies en voorbeelden)

Moet je je marketing uitbesteden of niet? (Advies en voorbeelden)

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Zelfsturing als basis voor het succes van MaesMedia

Zelfsturing als basis voor het succes van MaesMedia