Wat is een buyer persona?
Een buyer persona is een gedetailleerde omschrijving van een fictieve koper. Het geeft je doelgroep als het ware een gezicht. Met deze persona in gedachten, weet je precies naar wie, waar, wanneer en op welke manier je jouw product of dienst moet presenteren.
Zorg ervoor dat je je buyer persona op de realiteit baseert en niet zomaar eentje verzint. Stap uit je ivoren toren, omarm empathie en ga het gesprek aan met bestaande klanten. Wat drijft hen? Wat zijn hun uitdagingen en doelen? Zij hebben ooit ‘ja’ gezegd tegen jouw product of dienst en dat maakt hen waardevolle voorspellers van je toekomstige klanten.
Leer dus van de échte experts – jouw klanten zelf!
Hoe bepaal ik mijn buyer persona?
Elk samengestelde buyer persona vertegenwoordigt één specifieke doelgroep. Het is dus mogelijk dat jouw product of dienst aansluit bij meerdere doelgroepen en je daardoor meerdere persona’s creëert.
Als je onderstaande vragen beantwoordt, loop je niet het risico om enkele cruciale stukjes informatie over jouw persona over het hoofd te zien.
B2C vragen
B2C | |
Demografisch |
|
Context |
|
Communicatie |
|
B2B vragen
B2B | |
Bedrijf en sector |
|
Functie |
|
Het kan goed zijn dat je niet bij elke vraag al een antwoord weet. Logisch dat je niet meteen weet aan wie je jouw product voor de eerste keer zowel online als offline moet introduceren. Maar wat doe je dan?
- Verzamel gegevens aan de hand van jouw marktonderzoek
- Analyseer enquêtes
- Ga in gesprek met jouw sales team en jouw klanten
- Doe aan desk (= online) en field (= offline) research
- Neem een kijkje bij de concurrentie
- …
Tip: Geef je buyer persona een gezicht, naam en leeftijd! Plak deze foto ergens op, zodat je nooit je persona uit het oog verliest.
Identificatieclusters
Wat je goed moet onthouden: een buyer persona is meer dan alleen een opsomming van sociodemografische gegevens en wat online analyses.
Consumenten gedragen zich namelijk niet altijd als hun doelgroep en binnen éénzelfde doelgroep gedragen mensen zich anders. Je moet daarom ook rekening houden met hoe zij zich identificeren als individu en hen aanspreken op een manier waarin ze zichzelf herkennen.
Ik geef even een voorbeeld uit mijn eigen privéleven:
Mensen die mij heel goed kennen beschrijven mij als een echte reiziger. Hét ideale scenario is dat ik (bijna) elk land gezien wil hebben op verschillende manieren: cultuur, architectuur, culinair, natuur… Maar deze eigenschappen maken van mij nog geen avonturier die bijvoorbeeld in Canada met rugzak en tent in het bos kampeert terwijl ik grizzlyberen spot met een verrekijker en zelfgeplukte paddenstoelen eet (en dat laatste is sowieso geen goed idee).
Andere mensen beschouwen mij misschien als een avonturier, maar ik identificeer mezelf dus niet als die ‘type reiziger’.
Wist je dat er ook zoiets bestaat als 'content clusters'? Lees er alles over in onze blog!
Waarom is een doelgroep zo belangrijk?
Laten we het woord “doelgroep” eens omdraaien: “groepdoel” = een groep met een gezamenlijk doel.
Jouw product, dienst of bedrijf moet dat gemeenschappelijk doel omarmen en oplossen. Anders kan het juiste publiek afhaken en geloof ons, je wilt niet de verkeerde boodschap naar de verkeerde mensen sturen.
1. Klantrelaties
Het is belangrijk om te begrijpen waar de reis van jouw doelgroep begint en hen stap voor stap daarin begeleiden. Alleen op die manier kan je je klanten echt leren kennen en hun behoeften volledig begrijpen.
2. Budget
Je richten op een doelgroep voorkomt verspilling van middelen op mensen die waarschijnlijk niet geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst. Dit zorgt voor een efficiënter beheer van je marketingbudget.
3. Merkidentiteit
Het is jouw doelgroep dat zorgt voor je branding en merkidentiteit en niet omgekeerd.