De gouden cirkel
De gouden cirkel die Simon Sinek oppert, illustreert de kern van jouw bedrijfscommunicatie. Werk van binnen naar buiten in belangrijkheid: waarom – hoe – wat. De meeste bedrijven werken andersom, van buiten naar binnen. Ze beschrijven gedetailleerd wat ze doen, wie ze zijn en in welke industrie ze actief zijn. Minder bedrijven weten hoe ze dat doen: via welke unique selling points (USP’s) ze hun producten en diensten aanbieden. De waarom blijft nog te vaak ongeweten hoewel dit net het punt is waar je klanten wint. Het vertelt je bestaansreden, je hoger belang, waar je in gelooft…
The Why – de bestaansreden van je bedrijf
De gouden cirkel oppert dat elk verhaal start bij de waarom. Het is de reden dat klanten bij jou klant zijn en werknemers bij jou werken. Het is het motief om voor jou te kiezen. Hier maak jij het grootste verschil met je concurrenten. De waarom is een manier om je klanten zich te laten verbinden op een persoonlijke manier. Wanneer je dit dus duidelijk communiceert, heb je een grote kans dat jouw waarden en normen overeenstemmen met de waarden en normen van hen. En dàt is waar een duurzame klantenrelatie start.
Dus, vertel eens… Wat is jouw bestaansreden? Waarom doet jouw bedrijf wat het doet? Voor welk hoger belang kom jij ’s ochtends uit je bed?
The How – de USP’s van je bedrijf
Eens je je waarom in de grond hebt gebeiteld, volgt jouw ‘hoe’. Hoe bied jij je producten en diensten aan? Liefst ligt die manier in lijn van jouw ‘waarom’ en differentieert het je van je concurrenten. Het zijn jouw werkwijzes en principes die je dagelijks toepast ter ondersteuning van je bestaansreden. Hier komen je USP’s tot stand, en is tegelijk ook het punt waar klanten je tot verantwoording kunnen roepen.
Denk er eens over… Hoe maak jij het verschil in je dienstverlening tegenover de concurrent? Welke beloftes maak jij en kom je tegemoet in je dienstverlening? Dit zijn mogelijks nog moeilijkere vragen dan de ‘waarom’. USP's zijn belangrijk om toe te passen in je remarketingstrategie.
The What – het aanbod van je bedrijf
Pas hier komt jouw aanbod ter sprake. Het is natuurlijk belangrijk dat wat je doet consistent is met je bestaansreden en jouw USP’s. Wanneer je bedrijf vasthoudt aan duurzame waarden en principes, zou het erg vreemd zijn om goedkope shirts in massaproductie aan te bieden. Jouw aanbod is wat klanten kopen en waar ze naar op zoek zijn, maar brengt tegelijk je bestaansreden tot leven. Hier straal je jouw authenticiteit uit.
Dit is het meest vanzelfsprekende item uit de gouden cirkel. Elk bedrijf weet welke producten of diensten het verkoopt. Toch mag je je eens afvragen of jouw aanbod in lijn ligt met de ‘waarom’ van je bedrijf. Is wat je doet een belichaming van waar je in gelooft?
De kracht van jouw waarom
Sinds iedereen hypergeconnecteerd is met elkaar en bedrijven, volstaat het niet meer om zomaar je producten of diensten aan te bieden en slechts iéts af te wijken van je concurrentie. Marketing is overal wat maakt dat jouw klanten overprikkeld worden. Adverteren met jouw productaanbod is achterhaald; je bent één van de dertien in het dozijn.
Begin bij de ‘waarom’ van je bedrijf. Of je nu start met je bedrijf, start met een nieuw aanbod, start met een marketingplan of nieuwe mensen wil aanwerven… Betrek telkens je bestaansreden.
Zoals Simon Sinek ’t best zegt: “The most effective leaders always win the heart first, and then the mind. And the only chance you have to win the heart if you start with ‘why’.”