Vertel niet wat je doet, maar waarom je het doet (Start with 'why' - Simon Sinek)

Hoe tegenstrijdig het ook klinkt: klanten kopen bij jou voor jouw missie & visie. Natuurlijk is er een match nodig tussen de noden van je klant en ‘wat’ je doet. Je bedrijf maakt echter het verschil tegenover de concurrent met een gegronde ‘waarom’ je doet wat je doet. Gebaseerd op het boek ‘Start with why’ van Simon Sinek, vertellen we je hoe jij het verschil maakt door te starten bij je waarom.

De gouden cirkel

De gouden cirkel die Simon Sinek oppert, illustreert de kern van jouw bedrijfscommunicatie. Werk van binnen naar buiten in belangrijkheid: waarom – hoe – wat. De meeste bedrijven werken andersom, van buiten naar binnen. Ze beschrijven gedetailleerd wat ze doen, wie ze zijn en in welke industrie ze actief zijn. Minder bedrijven weten hoe ze dat doen: via welke unique selling points (USP’s) ze hun producten en diensten aanbieden. De waarom blijft nog te vaak ongeweten hoewel dit net het punt is waar je klanten wint. Het vertelt je bestaansreden, je hoger belang, waar je in gelooft…

The Why – de bestaansreden van je bedrijf

De gouden cirkel oppert dat elk verhaal start bij de waarom. Het is de reden dat klanten bij jou klant zijn en werknemers bij jou werken. Het is het motief om voor jou te kiezen. Hier maak jij het grootste verschil met je concurrenten. De waarom is een manier om je klanten zich te laten verbinden op een persoonlijke manier. Wanneer je dit dus duidelijk communiceert, heb je een grote kans dat jouw waarden en normen overeenstemmen met de waarden en normen van hen. En dàt is waar een duurzame klantenrelatie start.

Dus, vertel eens… Wat is jouw bestaansreden? Waarom doet jouw bedrijf wat het doet? Voor welk hoger belang kom jij ’s ochtends uit je bed?

The How – de USP’s van je bedrijf

Eens je je waarom in de grond hebt gebeiteld, volgt jouw ‘hoe’. Hoe bied jij je producten en diensten aan? Liefst ligt die manier in lijn van jouw ‘waarom’ en differentieert het je van je concurrenten. Het zijn jouw werkwijzes en principes die je dagelijks toepast ter ondersteuning van je bestaansreden. Hier komen je USP’s tot stand, en is tegelijk ook het punt waar klanten je tot verantwoording kunnen roepen.

Denk er eens over… Hoe maak jij het verschil in je dienstverlening tegenover de concurrent? Welke beloftes maak jij en kom je tegemoet in je dienstverlening? Dit zijn mogelijks nog moeilijkere vragen dan de ‘waarom’. USP's zijn belangrijk om toe te passen in je remarketingstrategie

The What – het aanbod van je bedrijf

Pas hier komt jouw aanbod ter sprake. Het is natuurlijk belangrijk dat wat je doet consistent is met je bestaansreden en jouw USP’s. Wanneer je bedrijf vasthoudt aan duurzame waarden en principes, zou het erg vreemd zijn om goedkope shirts in massaproductie aan te bieden. Jouw aanbod is wat klanten kopen en waar ze naar op zoek zijn, maar brengt tegelijk je bestaansreden tot leven. Hier straal je jouw authenticiteit uit.

Dit is het meest vanzelfsprekende item uit de gouden cirkel. Elk bedrijf weet welke producten of diensten het verkoopt. Toch mag je je eens afvragen of jouw aanbod in lijn ligt met de ‘waarom’ van je bedrijf. Is wat je doet een belichaming van waar je in gelooft?

De kracht van jouw waarom

Sinds iedereen hypergeconnecteerd is met elkaar en bedrijven, volstaat het niet meer om zomaar je producten of diensten aan te bieden en slechts iéts af te wijken van je concurrentie. Marketing is overal wat maakt dat jouw klanten overprikkeld worden. Adverteren met jouw productaanbod is achterhaald; je bent één van de dertien in het dozijn.

Begin bij de ‘waarom’ van je bedrijf. Of je nu start met je bedrijf, start met een nieuw aanbod, start met een marketingplan of nieuwe mensen wil aanwerven… Betrek telkens je bestaansreden. 

Zoals Simon Sinek ’t best zegt: “The most effective leaders always win the heart first, and then the mind. And the only chance you have to win the heart if you start with ‘why’.”

Michaël Daems

De waarom van MaesMedia

Ook bij MaesMedia is het makkelijker om te zeggen wat we doen dan waarom we het doen. Toch delen we een missie die heel ons team draagt en verbindt: bedrijven laten groeien en geloven in hun dromen. Die waarom uit zich via een transparante, flexibele, persoonlijke en vooral eerlijke aanpak. What you see is what you get! En waarmee we jou net helpen? Doordachte (online) marketing en zotte websites, natuurlijk.

Ben je niet zeker hoe de gouden cirkel zich uit in jouw website of marketingcommunicatie? MaesMedia graaft in jouw identiteit tot we weten waarom en hoe jouw bedrijf opvalt.

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Zelfsturing als basis voor het succes van MaesMedia

Zelfsturing als basis voor het succes van MaesMedia

Hoe bepaal je je USP? (Stappenplan en voorbeelden)

Hoe bepaal je je USP? (Stappenplan en voorbeelden)

Welke leeftijd vind je op welke social media kanalen?

Welke leeftijd vind je op welke social media kanalen?

10x zo goed scoren op Google: zo verbeterden wij onze eigen SEO

10x zo goed scoren op Google: zo verbeterden wij onze eigen SEO

Wanneer moet ik mijn website vernieuwen? (Checklist)

Wanneer moet ik mijn website vernieuwen? (Checklist)

Als je bedrijf evolueert, moet je marketing volgen. Voorbeeld: Gehaco.

Als je bedrijf evolueert, moet je marketing volgen. Voorbeeld: Gehaco.