Waarom moet je als KMO inzetten op marketing?
Elke kleine of middelgrote onderneming is ooit begonnen als een zeer kleine onderneming. Door stelselmatig te groeien, ben je gekomen waar je nu bent. Dit heeft, in grote mate, te maken met marketing.
Alles wat je doet is marketing.
- Hoe je offertes eruit zien.
- De dienstverlening die je biedt.
- De naservice die er wel of niet is.
- Je website en social media.
- De kledij die je draagt op de werf of bij klanten.
- …
Vanaf een bepaald moment moet je inzetten op marketing om naar het volgende niveau te groeien. Maar dit moet wel bedachtzaam gebeuren.
Het belang van een strategie voor KMO marketing
Je kan op heel veel verschillende manieren marketing gaan doen, op heel wat verschillende marketingkanalen, met heel wat verschillende boodschappen. Maar dat zal je niet veel helpen. Je zal wel gezien worden, maar niet per se op de juiste manier.
- Een goeie strategie bestaat uit meerdere elementen. En die kan je vaak zelf beantwoorden. Stel jezelf de volgende vragen:
- Wat doe je (in grote lijnen?)
- Wat is de meerwaarde voor mijn klant?
- Wie is je klant?
- Is je huidige klant je ideale klant? Zo neen, wie is je ideale klant?
- Wat maakt jou anders dan je concurrent? Tip: lees onze blog over USP’s.
- Hoe bereik je momenteel nieuwe klanten?
- Hoe houd je huidige klanten tevreden?
Bespreek dit vrijblijvend met ons
Dit geeft je een antwoord op de vragen:
- Wat is je doel? (Zie ook hieronder.)
- Wie is je doelgroep?
- Wat is je boodschap?
- Welk kanaal moet je gebruiken?
- Hoe ga je je middelen inzetten?
Tenminste, als je het goed doet. Dit is eigenlijk de belangrijkste stap in het hele verhaal. Je volledige communicatie hangt af van je doelgroep. Hoe je communiceert, via welke manieren je communiceert, wat je communiceert, …
Doelen van je KMO
Hierboven haalden we het al aan. Je moet weten wie je klant is, en wat je doelen zijn. We antwoorden op onze website al op je belangrijkste doelen.
Wat is het doel van jouw KMO?
- Ik wil meer leads / contactaanvragen / offerteaanvragen /…
- Ik wil makkelijker nieuwe collega’s aanwerven
- Ik wil een winstgevende website laten bouwen
- Ik wil de marketing van mijn KMO verbeteren
Of ben je specifiek naar iets anders op zoek?
- Ik wil iets grafisch laten uitwerken voor mijn KMO
- Ik wil iemand die ons drukwerk kan bestellen
- Ik wil een bedrijfsvideo laten maken
- Ik wil professionele foto’s van ons kantoor/ op de werf/ van producten
- Ik wil een virtual tour laten maken
Marketingkanalen voor KMO’s (met voorbeelden)
Hieronder vind je een lijst van enkele belangrijke marketingkanalen. Alle voorbeelden hieronder zijn van onze klanten.
Dit is een overzicht. Dit betekent niet dat je op élk van deze kanalen moet inzetten om te scoren met je KMO. Alles hangt af van wat je doet, wie je klant is, wat je concurrentievoordeel is, …
Er is niets voor niets een spreekwoord over: bezint eer ge begint! 😉 Of contacteer ons om vrijblijvend over je marketing te babbelen. Da’s ook een goeie bezinning.
Webdesign
We kunnen het niet genoeg zeggen: goeie marketing begint bij een goeie website. We vinden het als marketingbureau belangrijk om net die stap verder te gaan.
Daarom denken we op voorhand mee na over wat je website moet bereiken. En daarbij zijn niet alleen jouw doelen belangrijk, we kijken voornamelijk naar je klant, zodat jij hier voordeel uit haalt.
We zetten bij elke website ook een belangrijke basis op voor je marketing. Want marketing is optimaliseren en je kan enkel optimaliseren als je weet wat elke marketingcampagne heeft opgeleverd.
Ontdek meer over winstgevende websites
Als KMO werk je waarschijnlijk met een ERP-systeem. Tegenwoordig maken we heel veel integraties tussen websites en ERP-systemen. Dit biedt je enorm veel voordelen. Lees hier meer over het koppelen van je website met een ERP systeem zoals Business Central of Teamleader. We hebben ook al koppelingen met een XML-document gemaakt.
Social media: content en advertising
Sociale media zijn populair en bieden KMO's de mogelijkheid om hun doelgroep te bereiken en te engageren. Het kan echter uitdagend zijn om op te vallen tussen de concurrentie.
Om effectief te zijn op sociale media, is het belangrijk om te focussen op de platforms waar je doelgroep actief is en waardevolle en relevante content te delen.
Voor DCM beheren we alle social media content.
Da’s niet altijd even makkelijk. Daarom hebben wij content marketeers in huis. We zorgen ervoor dat jouw social media profielen, zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok en meer, perfect worden onderhouden. Denk aan contentcreatie, remarketing, adverteren, employer branding en promotie van evenementen. We zorgen ervoor dat jouw online aanwezigheid op social media helemaal op rolletjes loopt!
Sommige bedrijven houden liever hun social media zelf in handen. Dat kan perfect! Maar social media advertising is een eigen expertise. Verkeer, remarketing, vacature advertenties, … Die kunnen we perfect laten lopen naast je social media content.
Wim Verhuur doet zelf de social media content. Wij zorgen dan weer voor de social media advertising.
Posts op je social media zijn een lange termijn verhaal.
Social media advertising zorgt een snellere boost voor je KMO.
Google My Business
Wanneer je op Google specifieke diensten zoekt, zie je vaak een kadertje met relevante bedrijven op de kaart. Ben je in Geel of Retie en zoek je naar ‘marketingbureau’, dan is de kans groot dat MaesMedia daar staat. Uiteraard zal MaesMedia niet in dat kadertje verschijnen als je bijvoorbeeld in Oostduinkerke bent.
Dit resultaat krijg je ook als je rechtstreeks zoekt naar de naam van een bedrijf. Dit bedrijfsprofiel staat bekend als 'Google Mijn Bedrijf'.
Als bedrijf is het belangrijk om een bedrijfsprofiel aan te maken op Google Mijn Bedrijf. Hiermee vergroot je jouw zichtbaarheid op Google Maps en in de zoekresultaten van Google in jouw regio. Het is een effectieve manier om potentiële klanten te bereiken en jouw lokale online aanwezigheid te versterken.
Google SEO
SEO is een belangrijk marketingkanaal voor KMO's om organisch verkeer naar hun website te genereren. Het draait om het optimaliseren van je website en content, zodat deze goed gevonden wordt in zoekmachines.
Zorg ervoor dat je website relevante content bevat, zoals teksten op je pagina's en specifieke blogartikelen. Het is ook essentieel dat je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Je kunt niet zomaar "vacature administratief medewerker" typen en verwachten dat je in de Google Jobs snippet verschijnt.
Sinds begin dit jaar zijn we begonnen met de SEO voor MaesMedia. Daarvoor deden we daar niet zo veel mee. Valt het op?
We voeren zoekwoordenonderzoek uit, schrijven artikelen die gerelateerd zijn aan zoekwoorden, en creëren speciale SEO-pagina's om ervoor te zorgen dat je beter vindbaar bent in zoekmachines.
Het is belangrijk om te investeren in kwalitatieve content en relevante zoekwoorden te gebruiken. Het kan echter tijd en moeite kosten om goede resultaten te behalen, dus geduld en consistentie zijn essentieel bij SEO. Daarom combineer je het vaak met SEA.
Google SEA (of SEM)
Als je iets googelt, zie je vaak ‘Advertentie’ naast een suggestie staan. Dat is een gesponsorde vertoning. Met gesponsorde vertoningen zorgen we ervoor dat jouw bedrijf wordt getoond aan potentiële klanten die op zoek zijn naar producten of diensten die jij aanbiedt. Hierdoor kunnen potentiële klanten sneller in contact komen met jouw bedrijf.
Daarnaast kunnen we ook gebruik maken van display of shopping advertenties. Dit zijn visuele advertenties die worden weergegeven binnen het Google-netwerk, zoals YouTube, Gmail, websites en blogs. Met display ads kunnen we nauwkeurig doelgroepen bepalen en tegen relatief lage kosten een groot bereik realiseren.
Employer branding
Hot topic! Om talentvolle collega’s aan te trekken, is een sterk werkgeversmerk van groot belang.
Dit begint met de eenvoudige vraag: "Wat heeft jouw bedrijf te bieden aan toekomstige en huidige medewerkers? Wat is de meerwaarde ten opzichte van andere bedrijven?"
We merken vaak dat sommige zaakvoerders het moeilijk vinden om dit op te stellen. Daarom maakten we een stappenplan om meer werknemers te vinden in slechts 5 stappen. En uiteraard kunnen wij je daar bij helpen.
E-mail marketing
E-mailmarketing kan een effectieve manier zijn om rechtstreeks te communiceren met je doelgroep. Het stelt je in staat om gepersonaliseerde en relevante berichten te sturen naar je klanten en prospecten.
We stellen een e-mail op om jouw producten en/of diensten aan te prijzen aan prospecten en klanten. Wil je liever zelf je mailings onderhouden? Dat kan! Dan zorgen we voor een mooi ontwerp dat volledig past binnen jouw huisstijl en schrijven aantrekkelijke teksten. Door verschillende call-to-actions toe te voegen in de e-mail, verhogen we de conversie van jouw boodschap.
Wat wil jij graag in de schijnwerpers zetten? Een promotie, klantendag, nieuw product?
Wij bieden trouwens een zeer voordelige formule aan om b2b e-mailadressen in grote aantallen aan te kopen.
Marketing automation
Voor vele KMO's hebben we ook al automatische prospectiecampagnes opgestart. We kijken naar je salesproces en zien hoe we dit kunnen uitbreiden met marketing automation.
Benieuwd hoe we marketing automation bij MaesMedia zélf toepassen? Dat ontdek je in deze blogpost!
Marketing analyses
Met een conversie-audit neemt MaesMedia je pagina onder de loep. Je kunt verwachten dat we aanbevelingen doen over hoe je je conversies kunt optimaliseren. Zo zorgen we ervoor dat jouw online advertenties niet alleen klikken en verkeer genereren, maar ook daadwerkelijk leiden tot extra abonnees, verkopen, sollicitaties, enzovoort.
Op deze manier voorkomen we dat je geld uitgeeft aan marketing zonder je doelen te bereiken. Daarnaast kijken we ook naar onze eigen websites om meer conversies te behalen, betere advertentiescores te krijgen, AB-testing uit te voeren, enzovoort.
Drukwerk
Gezien worden en opvallen tussen de concurrentie is een belangrijk doel van jouw KMO. Een huisstijl gaat echter veel verder dan alleen een bedrijfsnaam bedenken en een logo ontwerpen. Met een huisstijl vertel je potentiële klanten waar jouw KMO voor staat en werk je aan je branding.
Elk website die we maken, elk social media bericht dat we plaatsen, elke advertentie die je ziet... Alles wordt beoordeeld door ons designteam!
Wil jij iets laten designen? Een magazine, of een huisstijl, of een advertentie? Drukwerk voor je evenement? Dan werken wij er met ons team aan! De combinatie van onze copywriters en grafisch designers zorgt voor resultaten die gezien mogen worden!
Fotografie
Stockfoto's en -video's zijn handig omdat ze startende bedrijven in staat stellen om folders en andere materialen te maken met beeldmateriaal. Een stockfoto is beter dan geen foto.
Maar als KMO heb je echt eigen beeldmateriaal nodig. Een stockfoto is vaak direct herkenbaar. Met je eigen beelden kan je ook aan je branding werken.
Zet je medewerkers, je bedrijf of je aanbod in de schijnwerpers met professionele bedrijfsfoto's. Goede foto's zijn van cruciaal belang voor een website.
We maken foto's voor je website, brochure, social media en meer. We denken mee over de locatie, organiseren de fotoshoot, zorgen voor de foto's en de nabewerking ervan.
Nog toffer zijn virtual tours of 360 foto’s! Simuleer het standpunt dat een persoon zou hebben via virtual reality photography! Dit type van fotografie wordt gebruikt voor onder andere interieurfotografie, showrooms, landschappen en behind-the-scenes.
Video en animatie
Wil je een bedrijfsvideo laten maken om je werkwijze te laten zien? Of wil je een aftermovie van je evenement? Misschien wil je je employer branding benadrukken of een promotionele video maken? Alles is mogelijk!
Onze videoproductie omvat het hele proces van A tot Z:
- We schrijven het script
- We denken mee over wie, wat, waar, wanneer en hoe
- We schrijven de voice-over
- We nemen de beelden op
- We zorgen voor de muziek
- We monteren de beelden
Natuurlijk hebben we jouw hulp nodig. Waar kunnen we filmen? Welke locatie of werf? Welke personen moeten in beeld komen? Welke boodschap willen we overbrengen? We werken samen met jou om de perfecte bedrijfsvideo te creëren.
Ook hierbij is het belangrijk om opnieuw na te denken over je klant, je strategie, je doelen, …
Het voordeel van een Marketingteam voor KMO’s
Je had het misschien al onder ons logo zien staan: wij noemen onszelf het Marketingteam. We zijn een team van experts in zijn/haar vakgebied: design, teksten, sales, front-end, performance marketing, strategie, …
Daar heb jij als KMO wel wat voordelen aan. Bij MaesMedia doen we niet zomaar wat je vraagt, maar we komen zelf met ideeën op de proppen. Je krijgt enkele vaste contactpersonen, maar ons hele team werkt mee aan jouw marketing.
We verkiezen een open communicatie en werken samen met jou in vertrouwen. Daarom werken we niet met vaste contracten.
Design, performance marketing, copywriting, ... Zelfs een Facebook-advertentie wordt hier door minstens drie verschillende mensen bekeken. En dat zijn stuk voor stuk mensen die een kritische blik hebben. En dat mag je letterlijk nemen, want we hebben ze laten drukken.
Interessante marketingblogs voor KMO’s
Aangezien je op zoek bent naar meer informatie over marketing voor je KMO, lijsten we hieronder enkele blogs op die je interessant kan vinden.
Marketingblogs voor KMO's
- Tips voor het promoten van je bedrijfsevenement.
- Hoe kom je op plaats één in Google?
- Hoe kan je klanten beïnvloeden? (must read!)
- Marketing voor bouwbedrijven
- Hoe bepaal je je USP?
- De meest gemaakte online marketingfouten.
- Moet je je marketing uitbesteden of niet?
- Tips om je marketing te verbeteren.
- De voordelen van een DTP-bureau.
- Hoe kies je een marketingbureau dat bij je KMO past?
- Wat is remarketing en hoe werkt het?
- Waarom content marketing onmisbaar is voor KMO’s.
- Hoe je een video marketing strategie opstelt.
- Het See-Think-Do-Care framework
- Marketing Automation: hoe MaesMedia het doet