Wat is Google My Business?
Google My Business is een gratis tool voor je bedrijf waarmee je belangrijke informatie kan tonen. Een goeie eerste indruk is veel waard, en die goeie eerste indruk is vaak je Google My Business profiel.
Stel je voor dat je MaesMedia zou zoeken, en er staat een foutief adres bij en we zijn gesloten doorheen de weekdagen. Dat zou bizar zijn, niet?
Wat kan je allemaal beheren op je Google account?
Eerst en vooral, alle basisinformatie. Denk hierbij aan:
- Je contactgegevens
- Openingstijden (pas dit zeker aan tijdens de feestdagen)
- Eventuele gezondheidsmaatregelen
- Logo’s
- Foto’s
- Kenmerken (zoals vb ‘vrouwelijke bestuurder’
- …
Je kan het ook als een social media profiel zien. Zo kan je bijvoorbeeld:
- Posts, aanbiedingen en evenementen posten
- Reageren op reviews
- Rechtstreeks op berichten antwoorden
- Antwoorden posten op veelgestelde vragen
Maar, dit kan allemaal pas als je je bedrijfsprofiel geclaimd hebt.
Claim je bedrijfsprofiel op Google
Optie 1: je bedrijf is nog niet aanwezig
Dan kan je je bedrijf toevoegen via Google Maps! Geef je adres in, klik links op ‘Je bedrijf toevoegen’ en volg de instructies.
Hier lees je de officiële instructies van Google om je bedrijfsprofiel aan te maken.
Optie 2: er is wél al een bedrijfsprofiel, maar je beheert het niet
Staat er bij je bedrijfsprofiel ‘Ben je eigenaar van dit bedrijf’? Dan kan je hier toegang tot aanvragen. ‘Claimen’, heet het op Google. Ook hier verwijzen we graag even naar het stappenplan van Google.
Op zich is het niet zo heel moeilijk, je mag gewoon niet verwachten dat je nu meteen toegang zal hebben. Zeker als het via een postkaartje gaat. (Ja, Google stuurt postkaartjes om te zien of je écht toegang hebt tot dat adres.)
Wat zijn de voordelen van Google My Business?
Stop wat je aan’t doen bent en Google eens ‘restaurant’ op Google Maps. Yes, hier zie je de kracht van GMB. Als je af en toe reviews geeft, krijg je zelfs zeer relevante plaatsen voorgesteld.
Betere vindbaarheid
Met een volledig ingevuld Google My Business-profiel vergroot je jouw online aanwezigheid en kan je beter gevonden worden door potentiële klanten.
Vermijd negatieve ervaringen
Je wint meer vertrouwen bij je klanten wanneer je accurate en up-to-date informatie toont. We zeiden het hierboven al: pas je openingsuren aan. Niets zo vervelend als mensen die nog snel boodschappen willen komen doen, maar je blijkt toch niet open te zijn. Da’s een negatieve ervaring met je bedrijf. Verhuisd? Pas dit ook even aan.
Verhoog je reputatie en vertrouwen
Door het verzamelen en reageren op reviews via Google My Business, kan je jouw reputatie en vertrouwen bij klanten verhogen. Dit is één van de zeven manieren om klanten te beïnvloeden.
Je kan rechtstreeks communiceren met je klanten. Vraag om reviews. Wanneer iemand een review plaatst, kan je hier best op reageren. Dit komt persoonlijk en professioneel over.
Hetzelfde geldt voor vragen die bezoekers stellen op je Google My Business pagina. Help potentiële klanten ook verder via dit medium. Zo worden ze misschien wel klant bij jouw bedrijf!
Meer conversies op je website
Google My Business kan leiden tot meer websiteverkeer, meer telefoontjes en meer fysieke bezoeken aan je bedrijf.
En dat door je gewoonweg aan te melden als bedrijf op Google. Kost je letterlijk niets (behalve tijd) en je lokale SEO stijgt erdoor.
Het geeft inzichten
Google My Business geeft je waardevolle inzichten in hoe klanten jouw bedrijf vinden en gebruiken. Met deze informatie kan je jouw marketingstrategie beter afstemmen op de behoeften van jouw doelgroep.
Berichten op Google My Business plaatsen
Je kan ook berichten op Google My Business plaatsen zoals op Facebook. Zo kan je in één oogopslag de persoon die op zoek is naar jouw bedrijf op de hoogte stellen van de laatste nieuwtjes.
Hier kan je bijvoorbeeld een bericht plaatsen over een nieuw product, een nieuwe dienst of een nieuwe werknemer.
Foto’s en video’s op Google My Business plaatsen
Mensen kunnen je bedrijf gemakkelijker vinden met foto’s en video’s. Deze foto’s kan je zelf op je pagina plaatsen, of kunnen van klanten afkomstig zijn. Voeg zeker enkele bedrijfsfoto’s en het logo van je bedrijf toe. Zo kunnen mensen zien of jij de producten en diensten aanbiedt waar zij naar op zoek zijn.
Conclusie
Het optimaliseren van je Google My Business-profiel is een belangrijk onderdeel van lokale SEO en kan een grote impact hebben op jouw online vindbaarheid en marketingstrategie. Door je profiel volledig in te vullen en regelmatig bij te werken, kan je meer websiteverkeer, telefoontjes en fysieke bezoeken naar jouw bedrijf genereren.
Of je nu een bouwbedrijf, industrieel bedrijf, eenmanszaak of restaurant hebt, geloof ons: je moet zo'n profiel hebben.