Marketingkanalen voor bouwbedrijven: voorbeelden
Hieronder vind je een lijst van de meest voorkomende marketingkanalen bij bouwbedrijven. Ze zijn veel voorkomend omdat ze gewoon goed werken.
Moet jij daarom op élk kanaal in te spelen? Zeker niet. Alles hangt af van wat je met je marketing wil bereiken. Daar komen we later in deze blog op terug.
Website, webshop & verhuurplatformen
Deze zetten we als eerste, omdat je website de basis is van je marketing. Wil je aan je marketing werken, dan moet je eerst aan je website werken.
Bij een website is het even belangrijk als bij je andere marketingkanalen: wat wil je klant bereiken?
- Als je een verhuurbedrijf bent, dan moet je een handig verhuurplatform maken.
- Als je een HVAC installateur bent, dan is een configurator heel handig.
- Als je op zoek bent naar een werfleider, moet die potentiële werfleider weten waarom hij of zij naar jouw bedrijf moeten komen.
We gaan een stap verder door vooraf na te denken over wat je website moet bereiken. Hierbij zijn niet alleen jouw doelen belangrijk, maar kijken we vooral naar je klant, zodat jij daar het voordeel uit haalt.
Bij elke website die we bouwen, leggen we ook een belangrijke basis voor je marketing. Want marketing is optimaliseren en dat kan alleen als je weet wat elke marketingcampagne heeft opgeleverd.
Lees onze gids over websites voor bouwbedrijven
Vele bouwbedrijven hebben een ERP-systeem zoals Bouwsoft, Teamleader, Business Central, Adsolut. Je kan je website hieraan koppelen. Hierdoor bespaar je gigantisch veel tijd. Lees bijvoorbeeld meer over de website koppeling die we maakten voor Wim Verhuur met Business Central.
Een ERP-integratie valt trouwens onder de verhoogde digitale investeringsaftrek. Dus je kan het ook opnemen als een belastingvoordeel, da’s altijd mooi meegenomen.
Google SEO
Wie ‘website’ zegt, zegt ook ‘SEO’. Of ‘scoren op Google’, ‘op één staan in Google’, en voor de kenners: ‘zoekmachineoptimalisatie’. ’t Is allemaal hetzelfde.
Als bouwbedrijf wil je natuurlijk dat jouw website goed gevonden wordt in Google, toch? Met gerichte SEO zorg je ervoor dat jouw website en content geoptimaliseerd zijn, zodat ze hoger in de zoekresultaten verschijnen en je meer bezoekers aantrekt.
Ook hier is een goeie website belangrijk om te kunnen starten met SEO. Daarna gaan we verder met relevante content. Denk aan berichten over renovaties, nieuwbouw of duurzaam bouwen.
"Wat zijn de voordelen van ventilatie systeem D?"
"Welke subsidies kan ik in 2023 krijgen als ik wil renoveren?"
Je start met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Op basis daarvan schrijf je artikels die passen bij die zoekwoorden en die doelgroep. We maken SEO-pagina's om ervoor te zorgen dat jouw bouwbedrijf beter gevonden wordt in Google.
Maar let op, SEO is geen quick fix! Het kost tijd en moeite om echt goede resultaten te behalen. Dus wees geduldig en consistent. En daarom combineren we vaak SEO met SEA (zoekmachine adverteren). Zo krijg je onmiddellijk meer zichtbaarheid en verkeer naar je website met betaalde advertenties in zoekmachines.
Google SEA (of SEM)
Als je iets opzoekt op Google, zie je vaak naast een suggestie het woord 'Advertentie' of 'Gesponsord' staan, zoals in het voorbeeld hieronder. Dat betekent dat om een advertentie op Google gaat.
Met Google Ads (of SEA, of SEM, of zoekmachinemarketing) zorgen we ervoor dat jouw bouwbedrijf wordt getoond aan potentiële klanten die op zoek zijn naar de producten of diensten die jij aanbiedt.
SEO duurt iets langzamer, bij SEA heb je meteen resultaat.
Maar dat is nog niet alles! We kunnen ook gebruik maken van display advertenties. Dit zijn visuele advertenties die worden weergegeven binnen het Google-netwerk, zoals op YouTube, Gmail, websites en blogs.
Met deze display advertenties kunnen we heel nauwkeurig bepalen wie onze doelgroep is en kunnen we een groot bereik realiseren tegen lage kosten. Dus, jouw bouwbedrijf kan opvallen bij de juiste mensen op de juiste plekken en dat kan helpen om meer klanten aan te trekken!
Google My Business (bedrijfsprofiel voor je bouwbedrijf)
Wat gebeurt er wanneer jij de naam van je bouwbedrijf opzoekt? Normaal gezien moet je rechts (op je computer toch) een kadertje krijgen met je bedrijfsprofiel.
Dit werkt niet alleen met bedrijfsnamen, maar ook met diensten. Ben je in Geel of Retie en zoek je naar ‘marketingbureau’, dan is de kans groot dat MaesMedia daar staat. Uiteraard zal MaesMedia niet in dat kadertje verschijnen als je bijvoorbeeld in Kortrijk bent.
Als eigenaar van een bouwbedrijf is het erg belangrijk om een bedrijfsprofiel aan te maken op Google Mijn Bedrijf. Hiermee vergroot je jouw zichtbaarheid op Google Maps en in de zoekresultaten van Google in jouw regio.
Het is een effectieve manier om potentiële klanten te bereiken en jouw online aanwezigheid in de lokale bouwsector te versterken. Zo kunnen mensen die op zoek zijn naar bouwdiensten in jouw omgeving jouw bedrijf gemakkelijk vinden en contact met je opnemen.
Social media: advertenties op Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn, …
Als bouwbedrijf wil je graag opvallen op sociale media en je doelgroep bereiken en betrekken. Maar met zoveel concurrentie kan dat een uitdaging zijn.
Als ervaren content marketeers begrijpen we de unieke behoeften van bouwbedrijven. We kunnen jouw social media profielen, zoals Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, TikTok en meer, professioneel beheren. Da’s trouwens vaak al een eerste goeie denkoefening: welk social media kanaal gaan we gebruiken?
We creëren waardevolle en relevante content die specifiek is afgestemd op de bouwindustrie, zoals inspirerende projectupdates, praktische bouwtips, boeiende testimonials van tevreden klanten en meer. Zo zorgen we ervoor dat jouw bouwbedrijf online opvalt met een sterke en consistente aanwezigheid op social media!
Social media advertenties voor snel resultaat
Maar we doen meer dan alleen contentcreatie. We kunnen ook op maat gemaakte remarketing- en advertentiecampagnes op sociale media opzetten. En daar zitten ‘m vaak de quick wins voor bouwondernemingen.
We richten ons op de juiste doelgroep, zoals mensen in jouw regio die geïnteresseerd zijn in bouwprojecten, renovaties of nieuwbouw. Daarnaast kunnen we employer branding strategieën implementeren om de reputatie van jouw bouwbedrijf als werkgever te versterken en toptalent aan te trekken. Zie ook het puntje hieronder! ;)
We begrijpen dat sommige bouwbedrijven liever zelf hun social media beheren. Dat is begrijpelijk! Maar social media advertising is een vak apart. Onze expertise ligt in het optimaliseren van verkeer, remarketing, vacature advertenties en meer, naast jouw social media content. Zo doet Wim Verhuur bijvoorbeeld zelf de contentcreatie, en wij de advertising. Wat een teamwerk! ;)
Hoewel posts op social media een langetermijnverhaal zijn, begrijpen we dat je soms een snelle boost wilt voor je bouwbedrijf. En daar zijn advertenties de ideale manier voor.
Employer branding voor het vinden van werfleiders, techniekers, …
Het grootste probleem in de bouwsector momenteel? Dat hoeven we je niet uit te leggen, denk ik. Veel te veel vacatures voor veel te weinig mensen.
Het allerbelangrijkste om goeie werknemers te vinden, is door jezelf af te vragen: "Wat heeft ons bouwbedrijf te bieden aan toekomstige en huidige medewerkers? Wat maakt ons bedrijf uniek in vergelijking met andere bouwbedrijven?"
We begrijpen dat veel zaakvoerders het lastig vinden om dit te bepalen. Daarom hebben wij een praktisch stappenplan ontwikkeld om in slechts 5 stappen meer werknemers te vinden.
Vind meer collega’s voor je bouwbedrijf
E-mail marketing
E-mailmarketing is een effectieve manier om rechtstreeks te communiceren met je doelgroep. Het stelt je in staat om gepersonaliseerde en relevante berichten te sturen naar je klanten en prospecten. We stellen een e-mail op om jouw producten en/of diensten aan te prijzen aan prospecten en klanten.
Wil je liever zelf je mailings onderhouden? Dat kan! Dan zorgen we voor een mooi ontwerp dat volledig past binnen jouw huisstijl en schrijven aantrekkelijke teksten. Door verschillende call-to-actions toe te voegen in de e-mail, verhogen we de conversie van jouw boodschap.
Wij bieden trouwens een zeer voordelige formule aan om b2b e-mailadressen in grote aantallen aan te kopen.
Marketing automation
Een mailing sturen is leuk. Een geautomatiseerde mailing sturen is nog veel leuker. Voor vele bouwbedrijven hebben we ook al automatische prospectiecampagnes opgestart. We kijken naar je salesproces en zien hoe we dit kunnen uitbreiden met marketing automation.
Waar veel bedrijven nog niet genoeg mee bezig zijn, is met het tevreden houden van bestaande klanten. Denk hierbij aan automatische mails enkele weken na oplevering van een werf, een verjaardagsboodschap, …
Ook in functie van employer branding is marketing automation een ideale techniek. Je kan je hele onboarding automatisch laten verlopen. Zo maak je nieuwe collega’s meteen ‘part of the group’!
Ontdek hoe we marketing automation bij MaesMedia zélf toepassen.
Marketing analyses
Bij MaesMedia nemen we graag jouw website onder de loep met een grondige conversie-audit. We kijken goed naar wat er beter kan om ervoor te zorgen dat jouw online advertenties niet alleen maar kliks en verkeer opleveren, maar ook echt leiden tot meer abonnees, verkopen, sollicitaties, enzovoort.
Op die manier zorgen we ervoor dat je niet zomaar geld uitgeeft aan marketing zonder dat je echt resultaten behaalt. We kijken trouwens ook naar onze eigen websites om te zien hoe we zelf meer conversies kunnen krijgen, betere advertentiescores kunnen behalen, A/B-tests kunnen uitvoeren, enzovoort. We willen altijd het beste voor onze klanten én voor onszelf!
Branding voor bouwbedrijven
Marketing is meer dan alleen promotie op social media. Hoe zit het met jouw online branding? En offline branding?
Foto’s van werven, projecten, bedrijven, collega’s
Een beeld zegt meer dan duizend woorden, zegt men wel eens. Begrijpelijk.
Stockfoto's en -video's zijn handig omdat ze startende bouwbedrijven in staat stellen om folders en andere materialen te maken met beeldmateriaal. Een stockfoto is beter dan geen foto.
En soms is het moeilijk. Maak maar eens foto’s als beginnende zwembadbouwer, bijvoorbeeld. Vaak maak je een zwembad in een tuin die zelfs nog aangeplant moet worden. Mooi is dat niet! ;)
Een stockfoto is beter dan geen foto, maar als groter bouwbedrijf is eigen beeldmateriaal echt belangrijk. Met eigen beelden kun je namelijk je branding versterken en je medewerkers, bedrijf of aanbod in de schijnwerpers zetten.
Bij MaesMedia maken we professionele bedrijfsfoto's, wervenfoto’s, persoonlijke foto’s, … voor je website, brochure, social media en meer. We denken mee over de locatie, organiseren de fotoshoot en zorgen voor de foto's en de nabewerking ervan. Goede foto's zijn van cruciaal belang voor een professionele uitstraling van je bouwbedrijf.
En voor een nog toffere ervaring bieden we ook virtual tours of 360 foto's aan! Met virtual reality fotografie kun je het standpunt van een persoon simuleren en zo unieke beelden creëren voor bijvoorbeeld interieurfotografie, showrooms, landschappen en behind-the-scenes beelden.
Bekijk enkele voorbeelden van 360° foto's.
Drukwerk voor bouwbedrijven
Een huisstijl gaat verder dan enkel je logo. Het is een manier om herkenbaar te zijn. Adams Polendam herken je aan de rood/beige camions, Wim Verhuur aan de groene WV, … Dat wil je toch ook? Die continue branding online, naast de weg, op een catalogus, ...
Bij ons begint alles met een sterke huisstijl, maar het houdt daar niet op. Elk website die we maken, elk social media bericht dat we plaatsen, elke advertentie die je ziet... Alles wordt beoordeeld door ons deskundige designteam!
Voor bouwbedrijven maakten we alvast:
- Logo’s
- Huisstijl
- Visitekaartjes
- Flyers
- Brochures
- Offertemappen
- Presentaties
- Bouwborden
- Veiligheidskaarten
- Opleidingsmaterialen
- Waarschuwingsborden
- Heras banners
- Nadardoeken
- Werkkledij
- … (de lijst is erg lang)
Neem contact op en werk met ons aan je branding
Bedrijfsvideo’s of animatievideo’s in de bouwsector
Foto’s en een branding, da’s één ding. Een video, da’s nog iets anders. Wil je een spetterende bedrijfsvideo om je bouwbedrijf in de kijker te zetten? Of heb je een evenement gehad waar je een aftermovie van wilt laten maken? Misschien wil je je employer branding versterken of een promotievideo creëren? Bij ons is alles mogelijk!
Onze videoproductie omvat het hele proces van A tot Z:
- We schrijven het script op maat, zodat jouw boodschap duidelijk en overtuigend wordt overgebracht.
- We denken mee over wie, wat, waar, wanneer en hoe om de perfecte sfeer en uitstraling te creëren.
- We schrijven de voice-over, zodat de juiste tone of voice wordt gebruikt om je boodschap kracht bij te zetten.
- We nemen de beelden op de locatie van jouw keuze, of het nu gaat om een bouwplaats, een project in uitvoering of een andere locatie die relevant is voor jouw bedrijf.
- We zorgen voor de juiste muziek om de sfeer te versterken en de video nog aantrekkelijker te maken.
- We monteren de beelden tot een professionele en boeiende bedrijfsvideo die jouw bouwbedrijf in de spotlight zet.
Uiteraard hebben we jouw input nodig! Waar wil je dat we filmen? Zijn er nog enkele werven die we kunnen bezoeken? Welke personen moeten in beeld komen?
Dus, ben je klaar om jouw bouwbedrijf te laten schitteren met een op maat gemaakte bedrijfsvideo? Neem dan contact met ons op en laten we samen aan de slag gaan!
Waarom moet je als bouwonderneming inzetten op marketing?
Zelfs grote bouwondernemingen zijn ooit klein begonnen. Sommige bedrijven groeiden wat sneller, sommige wat trager. In ieder geval, bij elk bedrijf heeft marketing een grote rol gespeeld.
Je moet ‘marketing’ wel wat breder bestempelen dan enkel ‘social media’. Eén van onze favoriete quotes over marketing, is deze:
Alles is marketing.
Marketing is alles.
Marketing is overal.
Pas het maar eens toe op jouw bouwbedrijf. Wij doen hier alvast een aanzet:
- Hoe je offertes eruit zien
- De werkkledij van je collega’s
- De camionettes waarmee je rondrijdt
- De naservice die je biedt
- Hoe je de oplevering van de werf aanpakt
- …
Alles is marketing. Dus ook daar moet je over nadenken.
Vanaf een bepaald moment moet je als bouwbedrijf inzetten op je online marketing om naar de volgende Klasse te kunnen groeien! ;) Maar dit moet je doordacht doen, met aandacht voor je sector, je klant en je bedrijf.
Marketing voor je bouwbedrijf start met een strategie
Als je een fundering plaatst, doe je eerst een stabiliteitsstudie.
Als je huizen bouwt, laat je eerst een plan maken door een architect.
Als je een kraan gaat huren, denk je eerst na wat je nodig hebt.
Als je aan marketing gaat doen, moet je dus ook eerst een strategie hebben. Er zijn gigantisch veel mogelijkheden om aan marketing te doen. Door gewoon klakkeloos te beginnen zal je wel gezien worden, maar niet per se op de juiste manier.
Stel jezelf deze vragen:
- Wat is jouw expertise?
- Welke voordelen bied jij je klant?
- Wat doe je anders dan je concurrent? (tip: lees onze blog over USP)
- Wie is je huidige klant?
- Wie is je ideale klant?
- Hoe houd je je klanten tevreden?
- Hoe breng je nieuwe klanten aan?
Door die vragen te stellen, krijg je ineens een antwoord op andere vragen. Vragen zoals:
- Welke boodschap ga ik gebruiken om mijn klant te bereiken?
- Wie is nu eigenlijk écht mijn doelgroep?
- Welke kanalen ga ik gebruiken om mijn bouwbedrijf te promoten?
- Hoe ga ik mijn middelen inzetten?
Het staat hier misschien nogal vanachter in de blog, maar eigenlijk moet dit altijd je eerste stap zijn.
Wat wil je bereiken met je bouwbedrijf?
Als je de vorige stap goed hebt uitgevoerd, weet je exact wie je klant is en wat je wilt bereiken.
Op deze website geven we alvast een antwoord op de meest voorkomende doelen van bouwbedrijven. Wat wil jij bereiken?
- Ik wil meer offerteaanvragen ontvangen.
- Ik wil een webshop of website laten bouwen.
- Ik wil de marketing van mijn bouwbedrijf verbeteren.
- Ik wil gemakkelijker personeel kunnen vinden.
Vooral dat laatste horen we de laatste tijd enorm veel. Het is dan ook een echt probleem. Maar niets dat we niet kunnen verhelpen! ;)
Op ons kan je bouwen!
(Ja, da’s de meest onoriginele zin ooit in jullie sector, we weten het.)
Het voordeel van een Marketingteam voor bouwbedrijven
MaesMedia is het Marketingteam voor bouwbedrijven, zoals je onder ons logo misschien al had zien staan. Wat bedoelen we met het concept van Marketingteam?
Wij hebben een team samengesteld van experts in marketing in de bouwsector. Designers, copywriters, performance marketeers, front-end developers, backend developers, videografen…Hier heb jij als bouwbedrijf vele voordelen aan:
- Wij kennen je sector
- Wij kennen marketing
- Wij kunnen je klant mee overtuigen
MaesMedia en bouwbedrijven: een match made in builders heaven
Bij MaesMedia doen we niet alleen wat je vraagt, maar we komen ook zelf met ideeën en suggesties. Je krijgt enkele vaste contactpersonen, maar ons hele team werkt samen aan jouw marketing.
We hechten veel belang aan open communicatie en werken samen met jou in vertrouwen. Daarom werken we zonder contracten.
Design, performance marketing, copywriting, ... Zelfs een Facebook-advertentie wordt hier door minstens drie verschillende mensen bekeken. En dat zijn stuk voor stuk mensen die een kritische blik hebben. En dat mag je letterlijk nemen, want we hebben ze laten drukken.
Marketingpartner van bouwbedrijven
Zoals je hierboven kan zien, helpen wij vele bouwbedrijven met hun online marketing. Zo contacteert men ons ook vaak voor onderstaande zaken:
- Drukwerk: bestickeren van camionettes, catalogi, werkkledij, folders, …
- Bedrijfsvideo’s: vaak in het kader van employer branding.
- Professionele fotografie: van de werf, kantoor, showroom, …
- Virtual tour: van werven, afgewerkte realisaties, kantoren, …