Startsituatie vs gewenste situatie
Even een korte blik in onze Google Search Console, dan zie je perfect van waar we komen. Getoonde cijfers: begin maart '22 tem eind juni '22.
En neen: dit is zeker geen geweldig resultaat. Maar, zoals ik hierboven al zei: we hebben er voor onszelf nooit de focus op gelegd.
Woorden waarop we gevonden werden, waren voornamelijk:
- MaesMedia
- Maes Media
- Maasmedia
- Media maes
En uiteraard waren er wel enkele interessante bij, maar het aantal clicks lag niet bijster hoog. We werden ook gevonden op:
- Online marketing
- Websites op maat
- Marketing bedrijf
Op zich niet slecht! Maar onze landingpages waren niet het van het. Fast forward naar nu, ongeveer dezelfde periode, maar dan een jaar later.
Wat valt op?
- Meer clicks (in verhouding niet gigantisch veel meer, maar daar zijn we mee bezig!)
- Veel meer vertoningen
- Stijgende algemene tendens
Ook de zoekwoorden zijn relevanter geworden:
- Marketingbureau: ideaal, want dat zijn we
- Webdesign bedrijf: dat doen we
- Website op maat: hebben we nu een betere verkoopspagina voor
- Online marketingbureau: opnieuw; ideaal!
- Employer branding: helpen we heel wat bedrijven mee
- Webdesign bedrijven: betere landing page dan vroeger
- ...
En we staan op heel wat interessante zaken op plaats één in Google. Mooi. Maar: jij wilt uiteraard lezen hoe we dit gedaan hebben.
Ons eigen SEO stappenplan
Dit is hoe wij het hebben gedaan, en als je deze stappen volgt, dan ga je zeker en vast ook verbeteringen zien. Kunnen er zaken beter en anders? Ja, maar zo is het altijd binnen marketing. Het kan altijd beter. Dat maakt het ook mooi, niet?
Stap 1: Nieuwe website
Zoals je al eerder las, bij ons begon het bij een nieuwe website. Die lag eigenlijk al jaren op de planning, maar bij een loodgieter lekt de kraan, nietwaar?
Ik zeg niet dat jouw website per se een update moet krijgen, vaak kan je op je huidige website al starten. Maar wij wilden al langer eens een update doen, het was nodig. Ik wilde toekomstgericht enkele zaken aanpassen, en daar ben ik nu tevreden mee!
Eens na te kijken: is jouw website toe aan vernieuwing?
Stap 2: Semrush (analyse tool)
Een nieuwe website, dat moet je goed aanpakken. Dus maakten we een account aan voor onze website op Semrush. Dat doen we voor meerdere van onze klanten. Met Semrush kan je heel makkelijk analyses maken, denk aan:
- Analyse van je website (technisch, SEO, ...)
- Zoekwoordenonderzoek
- Link building
- Social media management
- Content marketing
- SEO van je concurrentie
- ...
Eventuele kleine foutjes en/of verbeteringen keken we meteen na, zodat we klaar waren voor de volgende stap. Tot op de dag van vandaag gebruiken we nog steeds Semrush, omdat het ons gewoon gigantisch veel informatie verschaft.
Afronden met een cliché: meten is weten!
Stap 3: Content is king
Van het ene cliché naar het andere, that's how we roll. 😉
Maar bij SEO draait het daar nu eenmaal om: content, content, content. Het is uiteraard niet het enige dat belangrijk is, maar 't is wel een héle belangrijke.
3.1: Wat moet je schrijven? Clusters en zoekwoordenonderzoek
Zeer simpel: je moet schrijven over wat je klanten willen weten. Denk aan de vraagwoordvragen: wie, wat, waarom, wanneer, hoe, ... Zo zijn enkele populaire blogs van ons:
- Wat is remarketing en hoe werkt het?
- Wat is een USP?
- Hoe moet je employer branding verbeteren?
- Hoe schrijf je een goede vacaturetekst?
Allemaal zaken waardoor mensen ons vonden. Pas maar eens toe op je eigen markt.
Maar denk ook aan andere zaken die klanten opzoeken: voordelen, nadelen, kosten, prijzen, stappenplan, beste, populairste, ...
Tip: focus in het begin op zaken waarop je zélf wil gevonden worden. De 'long tail zoekwoorden' zijn leuk, maar niet per se in't begin. Zo schreef ik een blogpost over de beïnvloedingsprincipes van Cialdini, omdat ik dat mega interessant vond. Maar da's niet mijn belangrijkste insteek qua SEO. Dit bijvoorbeeld wel:
Enkele voorbeelden van blogs die we schreven en waar ik ook graag op gevonden wil worden:
- Moet je je marketing uitbesteden of niet? Dit is voor de mensen die twijfelen.
- Website koppelen met ERP systeem. Hiervan heb ik een wireframe gemaakt die ik herhaald heb met Teamleader, Business Central, XML, ... omdat dit grote projecten zijn voor ons.
- Websites op maat van begrafenisondernemers. Zo hebben we al enkele mooie realisaties.
Daarna hebben we meer gefocust op het bouwen van autoriteit. Dit doen we aan de hand van content clusters. We maakten een document met onze grote pijlers op: marketing, webdesign, grafisch ontwerp en foto/video. Deze hebben we dan onderverdeeld in verschillende categorieën. Zo heb je bij marketing onder andere:
- Employer branding
- SEO
- Automation
- Social media
- ...
Als we dat nog dieper toespitsen, bijvoorbeeld bij Employer branding, kan je allerlei blogposts verzamelen. Zo schreven we:
- Zo moet je vacature teksten schrijven.
- Website voorbeelden met employer branding.
- Hoe meet je de ROI van employer branding?
En als je af en toe eens vragen krijgt van een klant, dan is het ook steeds handig hier een blogpost over te schrijven. Zo vroeg een klant mij overlaatst: 'mag ik zomaar foto's van mijn werknemers op mijn social media zetten'? Dan moet je respons zijn: dat ga ik in mijn content cluster zetten en een blogpost inplannen!
Een andere klant gaat ook ooit die vraag stellen, en dan kan je je blogpost met alle informatie opsturen.
3.2: Hoe moet je 't schrijven? EEAT.
Even een bubbel doorprikken. Een goeie blogpost is niet per se gefocust op het scoren op zoekmachines. Een goeie blogpost probeert steeds een relevant antwoord te bieden. Je wil mensen helpen, informeren, begeleiden. Dat moet steeds dé prioriteit zijn van je blog.
Combineer die insteek met de EEAT-richtlijnen van Google, en je content zal zeker en vast werken!
Hoe je dit doet? Enkele tips (aka, blogs die we al eerder schreven):
- Lees eerst hoe je de EEAT richtlijnen toepast
- Lees dan hoe je een blogpost best schrijft
- Begin dan met schrijven
Of je laat het gewoon door ons doen!
En niet vergeten: meteen laten indexeren!
3.3 Wat is het doel? Informeren, autoriteit opbouwen, bekendheid.
Daar gaven we hier boven al een beetje het antwoord op. Een blog moet altijd gaan over de klant. "People first content", noemt Google dit. Stel jezelf de volgende vragen:
- Wie is mijn klant eigenlijk?
- Wat is de focus van je website?
- Wat wil je klant weten?
- Welke expertise kan jij geven om de klant te informeren?
- Kan je klant iets met je tekst doen?
Hoe meer je hierop focust, hoe meer je eigenlijk je doelen bereikt.
- Je helpt klanten met het maken van keuzes en je toont jezelf als een expert.
- Je autoriteitswaarde stijgt, wat goed is voor je algemene SEO, ook je andere pagina's.
- Je komt automatisch meer in Google, wat je bekendheid ten goede komt.
- Je wordt gevonden op meer interessante zoekwoorden, waar je algemene pagina's misschien niet op scoren.
Stap 4: Backlinks
Door te werken aan je SEO, zal je autoriteit stijgen. Een belangrijke waarde daarvoor is het aantal backlinks.
Backlinks zijn links van andere websites die naar jouw website leiden. Ze zijn belangrijk voor je SEO, omdat Google (en andere zoekmachines) ze zien als aanbevelingen voor je website. Aangezien een andere website linkt naar jouw website, zal dat zijn omdat er op jouw website goeie content staat.
Er zijn meerdere voordelen aan backlinks:
- Ze verbeteren je SEO. Google ziet dit als een teken van autoriteit. Je krijgt dus een betere ranking en meer organisch verkeer.
- Je krijgt meer websitebezoekers. Want mensen komen nu ook via andere website op jouw website terecht.
- Je kan backlinks gebruiken om je reputatie en geloofwaardigheid te gebruiken.
Note for mezelf: hier moet ik ook eens een blog over schrijven. ;)
Via tools als Semrush heb ik eerst een analyse gedaan van onze huidige backlink situatie, en heb ik geprobeerd om hier en daar al goeie backlinks te verzamelen. Want ja, er zijn er goeie en slechte. Zo maakte ik enkele accounts aan op platformen waarvan geweten is dat ze een hele hoge autoriteitswaarde hebben. Maar hier ligt de focus voornamelijk op lange termijn: ik verwacht veel goeie links door veel goeie content te schrijven.
Wil jij je huidige backlink situatie weten? Dat kan ik redelijk snel nakijken. Contacteer ons even en dan kijk ik het voor je na.
Vraag je backlinkanalyse aan (gratis)
Stap 5: Interne links updaten
Backlinks, dat gaat over links vanuit andere website. Interne links daarentegen, da's van de ene pagina van je website, naar een andere pagina op je website. Ze helpen bezoekers om gemakkelijk door de website te navigeren en de informatie te vinden waarnaar ze op zoek zijn.
Daarnaast helpen interne links zoekmachines zoals Google om de structuur en de inhoud van de website beter te begrijpen. Dat kan de ranking van de website in zoekresultaten verbeteren, waardoor meer mensen de site kunnen vinden.
Hoe doe je dit? Simpel:
- Je huidige pagina's herbekijken, kijken wat je kan linken.
- Teksten herschrijven of uitbreiden zodat je kan linken.
- Blogs aan elkaar linken (heb je gezien hoeveel links er in deze blog zitten naar andere blogs?)
- Als je een nieuwe blog schrijft, direct de link leggen naar andere blogs.
- Als je een nieuwe blog schrijft, ook je oude blogs eens herbekijken: kan ik linken aan deze nieuwe blog?
Stap 6: Google My Business herbekijken
Wanneer je veel aan't bloggen bent, ga je meer en meer met zoekwoorden bezig zijn. Dat is de ideale moment om je Google My Business nog eens te optimaliseren. Zo werden we wel gevonden op 'grafisch ontwerpbureau' in Google Maps, maar niet per se op 'DTP bureau', ook al had ik een specifieke blog geschreven over DTP.
Daardoor merkte ik dat dit zoekwoord nog niet in ons bedrijfsprofiel stond. Nu worden we zowel via een blog als via Google maps getoond op 'DTP bureau'.
Stap 6: Verbeteren blogmodule
Ik wou van onze blogmodule, de beste blogmodule ooit maken. We zijn al goed op weg, maar het kan nog altijd beter! Dit doe ik voornamelijk voor de gebruikerservaring van de lezer.
Enkele uitbreidingen die we gedaan hebben:
- Toevoegen van uitgebreide categorieën (clusters) met eigen pagina's en teksten per cluster.
- Clusters klikbaar maken bij elke blog, bovenaan.
- Groene scrollbalk die vanboven meegaat.
- Onderaan de balk met 'geschreven door': dit draagt ook mee bij tot je autoriteit. De invloed is klein, maar hij is er!
- Klikbare inhoudstabel links (althans, op grote schermen).
- Knopjes om makkelijk deze blogs te delen op social media.
Stap 7: Veel meer bezoekers, dan pop-up
We merkten al een pak meer bezoekers na een tijdje, maar het aantal conversies mocht hoger. Daarom maakten we ook een specifieke pop-up die enkel op blogpagina's getoond wordt.
De pop-up verschijnt pas na een twintigtal seconden, omdat je ook al de cookies moet aanvaarden. Te veel van die venstertjes, da's irritant om te lezen. Bovendien stoort deze pop-up niet omdat hij niet in't midden van't scherm komt.
De pop-up heeft een standaard tekst, die we proberen te customizen per blog. Op sommige oudere blogs van ons ga je bijvoorbeeld de oude pop-up nog vinden.
Hoe gaan we nu verder?
Zoals je verder gaat met alles binnen marketing: meten, uitbreiden, optimaliseren en updaten. Om het wat concreet te maken voor SEO:
- Waardevolle blogs blijven schrijven. Da's de basis.
- De website blijven monitoren en verbeteren: Semrush, Google Search Console, Google Analytics, ...
- Af en toe de backlinks nakijken.
- Content clusters blijven aanvullen.
Bonustip (gratis en voor niks)
Je blog is trouwens hét ideale uitgangspunt voor je content marketing. Als we nu deze blog als voorbeeld nemen: die gaan we sowieso recycleren!
- Ik ga er sowieso een post van maken op m'n LinkedIn. Waarschijnlijk een paar, want er zitten meerdere goeie passages in. (Al zeg ik het zelf 😉)
- We gaan deze blog ook kunnen gebruiken voor de social media van MaesMedia. Volg je ons al?
- Dit wordt ook een pracht van een nieuwsbrief naar onze klanten, waarmee we ook hen nog beter mee willen helpen.
- Bij potentiële klanten kan ik bewijzen dat onze manier werkt. Ik toon alles en stuur hen achteraf ook deze blog door.
Wil je trouwens nog zo'n blogs al deze automatisch in je mailbox krijgen? Dan moet je nog een klein beetje verder scrollen! 👇