10x zo goed scoren op Google: zo verbeterden wij onze eigen SEO

We hebben met MaesMedia nooit heel veel gefocust op onze eigen SEO. Dat was ook niet per se nodig, klanten kwamen gemakkelijk vanzelf. Maar, toen we onze nieuwe website lanceerden in december, wilde ik met MaesMedia ook heel goed scoren op SEO-vlak.

Voor onze eigen klanten hadden we wel al enkele mooie resultaten, maar met die cijfers kan of mag je niet altijd uitpakken! 😉 Dus bij deze, een interne kijk in de keuken van MaesMedia.

Ik toon je het exacte stappenplan hoe we van zo’n 200 weergaves per dag (in Google) naar zo’n 2.000 per dag zijn gegaan. En, nog belangrijker: de woorden waarop we worden gevonden, zijn veel relevanter. 

By the way: we zijn er nog niet. Binnenkort deze blog eens updaten, want ik wil dit nog verdubbelen.  (Update 24/11/2023: we zitten nu aan bijna 5.000.) 

Zelf ook zo’n resultaat behalen? You know where to find us.

Ga ook voor x10 in Google! 

Startsituatie vs gewenste situatie 

Even een korte blik in onze Google Search Console, dan zie je perfect van waar we komen. Getoonde cijfers: begin maart '22 tem eind juni '22. 

Paars: aantal weergaves in Google per dag. Blauw: aantal kliks in Google per dag.

En neen: dit is zeker geen geweldig resultaat. Maar, zoals ik hierboven al zei: we hebben er voor onszelf nooit de focus op gelegd. 

Woorden waarop we gevonden werden, waren voornamelijk: 

  • MaesMedia
  • Maes Media
  • Maasmedia 
  • Media maes 

En uiteraard waren er wel enkele interessante bij, maar het aantal clicks lag niet bijster hoog. We werden ook gevonden op: 

  • Online marketing 
  • Websites op maat 
  • Marketing bedrijf  

Op zich niet slecht! Maar onze landingpages waren niet het van het. Fast forward naar nu, ongeveer dezelfde periode, maar dan een jaar later

Periode: 26/03/23 tem 26/06/23.

Wat valt op? 

  • Meer clicks (in verhouding niet gigantisch veel meer, maar daar zijn we mee bezig!) 
  • Veel meer vertoningen 
  • Stijgende algemene tendens 

Ook de zoekwoorden zijn relevanter geworden: 

  • Marketingbureau: ideaal, want dat zijn we 
  • Webdesign bedrijf: dat doen we 
  • Website op maat: hebben we nu een betere verkoopspagina voor 
  • Online marketingbureau: opnieuw; ideaal! 
  • Employer branding: helpen we heel wat bedrijven mee 
  • Webdesign bedrijven: betere landing page dan vroeger
  • ... 

En we staan op heel wat interessante zaken op plaats één in Google. Mooi. Maar: jij wilt uiteraard lezen hoe we dit gedaan hebben

Ons eigen SEO stappenplan 

Dit is hoe wij het hebben gedaan, en als je deze stappen volgt, dan ga je zeker en vast ook verbeteringen zien. Kunnen er zaken beter en anders? Ja, maar zo is het altijd binnen marketing. Het kan altijd beter. Dat maakt het ook mooi, niet? 

Stap 1: Nieuwe website

Zoals je al eerder las, bij ons begon het bij een nieuwe website. Die lag eigenlijk al jaren op de planning, maar bij een loodgieter lekt de kraan, nietwaar? 

Schermafbeelding google search console met aanduiding lancering nieuwe website.
Zodat je helemaal mee bent met onze tijdlijn: halverwege december lanceerden we onze nieuwe website.

Ik zeg niet dat jouw website per se een update moet krijgen, vaak kan je op je huidige website al starten. Maar wij wilden al langer eens een update doen, het was nodig. Ik wilde toekomstgericht enkele zaken aanpassen, en daar ben ik nu tevreden mee! 

Eens na te kijken: is jouw website toe aan vernieuwing

Doe de test!

Stap 2: Semrush (analyse tool) 

Een nieuwe website, dat moet je goed aanpakken. Dus maakten we een account aan voor onze website op Semrush. Dat doen we voor meerdere van onze klanten. Met Semrush kan je heel makkelijk analyses maken, denk aan: 

  • Analyse van je website (technisch, SEO, ...) 
  • Zoekwoordenonderzoek
  • Link building
  • Social media management
  • Content marketing 
  • SEO van je concurrentie 
  • ... 
Schermafbeelding google search console performance in Semrush
Je kan ook je Google Search Console koppelen aan Semrush voor nog meer info!

Eventuele kleine foutjes en/of verbeteringen keken we meteen na, zodat we klaar waren voor de volgende stap. Tot op de dag van vandaag gebruiken we nog steeds Semrush, omdat het ons gewoon gigantisch veel informatie verschaft. 

Afronden met een cliché: meten is weten

Stap 3: Content is king 

Van het ene cliché naar het andere, that's how we roll.  😉 

Maar bij SEO draait het daar nu eenmaal om: content, content, content. Het is uiteraard niet het enige dat belangrijk is, maar 't is wel een héle belangrijke. 

Schermafbeelding Google Search Console met aanduiding lancering nieuwe website en focus op nieuwe SEO content.
Als je uitzoomt naar onze laatste 16 maanden, zie je duidelijk een groei in onze vertoningen in Google.

3.1: Wat moet je schrijven? Clusters en zoekwoordenonderzoek 

Zeer simpel: je moet schrijven over wat je klanten willen weten. Denk aan de vraagwoordvragen: wie, wat, waarom, wanneer, hoe, ... Zo zijn enkele populaire blogs van ons: 

Allemaal zaken waardoor mensen ons vonden. Pas maar eens toe op je eigen markt. 

Maar denk ook aan andere zaken die klanten opzoeken: voordelen, nadelen, kosten, prijzen, stappenplan, beste, populairste, ... 

Tip: focus in het begin op zaken waarop je zélf wil gevonden worden. De 'long tail zoekwoorden' zijn leuk, maar niet per se in't begin. Zo schreef ik een blogpost over de beïnvloedingsprincipes van Cialdini, omdat ik dat mega interessant vond. Maar da's niet mijn belangrijkste insteek qua SEO. Dit bijvoorbeeld wel: 

Schermafbeelding 'marketing voor kmo's' zoekopdracht met maesmedia als eerste hit.
Marketing voor KMO's: mooi om met die zoekterm als eerste te staan.

Enkele voorbeelden van blogs die we schreven en waar ik ook graag op gevonden wil worden: 

Voor de zoekopdracht 'website koppelen erp systeem' komt MaesMedia zelfs in de 'featured snippets'.

Daarna hebben we meer gefocust op het bouwen van autoriteit. Dit doen we aan de hand van content clusters. We maakten een document met onze grote pijlers op: marketing, webdesign, grafisch ontwerp en foto/video. Deze hebben we dan onderverdeeld in verschillende categorieën. Zo heb je bij marketing onder andere: 

  • Employer branding 
  • SEO
  • Automation
  • Social media 
  • ... 
Voorbeeld van content clusters binnen het topic 'marketing'
Je ziet op onze blogpagina onze artikels mooi gegroepeerd staan, zoals voorzien in onze clusters.

Als we dat nog dieper toespitsen, bijvoorbeeld bij Employer branding, kan je allerlei blogposts verzamelen. Zo schreven we: 

En als je af en toe eens vragen krijgt van een klant, dan is het ook steeds handig hier een blogpost over te schrijven. Zo vroeg een klant mij overlaatst: 'mag ik zomaar foto's van mijn werknemers op mijn social media zetten'? Dan moet je respons zijn: dat ga ik in mijn content cluster zetten en een blogpost inplannen! 

Een andere klant gaat ook ooit die vraag stellen, en dan kan je je blogpost met alle informatie opsturen. 

3.2: Hoe moet je 't schrijven? EEAT. 

Even een bubbel doorprikken. Een goeie blogpost is niet per se gefocust op het scoren op zoekmachines. Een goeie blogpost probeert steeds een relevant antwoord te bieden. Je wil mensen helpen, informeren, begeleiden. Dat moet steeds dé prioriteit zijn van je blog. 

Combineer die insteek met de EEAT-richtlijnen van Google, en je content zal zeker en vast werken! 

EEAT, waarvan de T het belangrijkste is. Je moet vertrouwen opwekken.

Hoe je dit doet? Enkele tips (aka, blogs die we al eerder schreven): 

Of je laat het gewoon door ons doen

Scoor ook op Google

En niet vergeten: meteen laten indexeren! 

Blogpost online? Meteen aanmelden in de Google Search Console!

3.3 Wat is het doel? Informeren, autoriteit opbouwen, bekendheid.  

Daar gaven we hier boven al een beetje het antwoord op. Een blog moet altijd gaan over de klant. "People first content", noemt Google dit. Stel jezelf de volgende vragen: 

  • Wie is mijn klant eigenlijk? 
  • Wat is de focus van je website? 
  • Wat wil je klant weten
  • Welke expertise kan jij geven om de klant te informeren
  • Kan je klant iets met je tekst doen

Hoe meer je hierop focust, hoe meer je eigenlijk je doelen bereikt. 

  • Je helpt klanten met het maken van keuzes en je toont jezelf als een expert
  • Je autoriteitswaarde stijgt, wat goed is voor je algemene SEO, ook je andere pagina's. 
  • Je komt automatisch meer in Google, wat je bekendheid ten goede komt. 
  • Je wordt gevonden op meer interessante zoekwoorden, waar je algemene pagina's misschien niet op scoren. 

Stap 4: Backlinks

Door te werken aan je SEO, zal je autoriteit stijgen. Een belangrijke waarde daarvoor is het aantal backlinks

Backlinks zijn links van andere websites die naar jouw website leiden. Ze zijn belangrijk voor je SEO, omdat Google (en andere zoekmachines) ze zien als aanbevelingen voor je website. Aangezien een andere website linkt naar jouw website, zal dat zijn omdat er op jouw website goeie content staat. 

Schermafbeelding Semrush van backlink analytics
Ons aantal refererende domeinen stijgt mooi!

Er zijn meerdere voordelen aan backlinks: 

  • Ze verbeteren je SEO. Google ziet dit als een teken van autoriteit. Je krijgt dus een betere ranking en meer organisch verkeer
  • Je krijgt meer websitebezoekers. Want mensen komen nu ook via andere website op jouw website terecht. 
  • Je kan backlinks gebruiken om je reputatie en geloofwaardigheid te gebruiken. 

Note for mezelf: hier moet ik ook eens een blog over schrijven. ;) 

Via tools als Semrush heb ik eerst een analyse gedaan van onze huidige backlink situatie, en heb ik geprobeerd om hier en daar al goeie backlinks te verzamelen. Want ja, er zijn er goeie en slechte. Zo maakte ik enkele accounts aan op platformen waarvan geweten is dat ze een hele hoge autoriteitswaarde hebben. Maar hier ligt de focus voornamelijk op lange termijn: ik verwacht veel goeie links door veel goeie content te schrijven

Wil jij je huidige backlink situatie weten? Dat kan ik redelijk snel nakijken. Contacteer ons even en dan kijk ik het voor je na. 

Vraag je backlinkanalyse aan (gratis) 

Stap 5: Interne links updaten

Backlinks, dat gaat over links vanuit andere website. Interne links daarentegen, da's van de ene pagina van je website, naar een andere pagina op je website. Ze helpen bezoekers om gemakkelijk door de website te navigeren en de informatie te vinden waarnaar ze op zoek zijn. 

Daarnaast helpen interne links zoekmachines zoals Google om de structuur en de inhoud van de website beter te begrijpen. Dat kan de ranking van de website in zoekresultaten verbeteren, waardoor meer mensen de site kunnen vinden.

Printscreen van onze marketingteam pagina met een voorbeeld van interne links binnen onze tekst.
Een voorbeeld van interne links: een link leggen in je tekst naar een andere pagina.

Hoe doe je dit? Simpel: 

  • Je huidige pagina's herbekijken, kijken wat je kan linken. 
  • Teksten herschrijven of uitbreiden zodat je kan linken. 
  • Blogs aan elkaar linken (heb je gezien hoeveel links er in deze blog zitten naar andere blogs?) 
  • Als je een nieuwe blog schrijft, direct de link leggen naar andere blogs
  • Als je een nieuwe blog schrijft, ook je oude blogs eens herbekijken: kan ik linken aan deze nieuwe blog? 
Print screen over onze gelinkte blogs, een voorbeeld van automatische interne links.
Onderaan bij onze blogs vind je een rubriek met meer berichten. Dat is ook een vorm van interne links!

Stap 6: Google My Business herbekijken 

Wanneer je veel aan't bloggen bent, ga je meer en meer met zoekwoorden bezig zijn. Dat is de ideale moment om je Google My Business nog eens te optimaliseren. Zo werden we wel gevonden op 'grafisch ontwerpbureau' in Google Maps, maar niet per se op 'DTP bureau', ook al had ik een specifieke blog geschreven over DTP

Daardoor merkte ik dat dit zoekwoord nog niet in ons bedrijfsprofiel stond. Nu worden we zowel via een blog als via Google maps getoond op 'DTP bureau'. 

Schermafbeelding met zoekopdracht "DTP bureau" waarin zowel het bedrijfsprofiel als de blog van MaesMedia getoond wordt.

Stap 6: Verbeteren blogmodule

Ik wou van onze blogmodule, de beste blogmodule ooit maken. We zijn al goed op weg, maar het kan nog altijd beter! Dit doe ik voornamelijk voor de gebruikerservaring van de lezer. 

Enkele uitbreidingen die we gedaan hebben: 

  • Toevoegen van uitgebreide categorieën (clusters) met eigen pagina's en teksten per cluster. 
  • Clusters klikbaar maken bij elke blog, bovenaan. 
  • Groene scrollbalk die vanboven meegaat. 
  • Onderaan de balk met 'geschreven door': dit draagt ook mee bij tot je autoriteit. De invloed is klein, maar hij is er! 
  • Klikbare inhoudstabel links (althans, op grote schermen). 
  • Knopjes om makkelijk deze blogs te delen op social media.  

Stap 7: Veel meer bezoekers, dan pop-up

We merkten al een pak meer bezoekers na een tijdje, maar het aantal conversies mocht hoger. Daarom maakten we ook een specifieke pop-up die enkel op blogpagina's getoond wordt. 

De pop-up verschijnt pas na een twintigtal seconden, omdat je ook al de cookies moet aanvaarden. Te veel van die venstertjes, da's irritant om te lezen. Bovendien stoort deze pop-up niet omdat hij niet in't midden van't scherm komt. 

De pop-up heeft een standaard tekst, die we proberen te customizen per blog. Op sommige oudere blogs van ons ga je bijvoorbeeld de oude pop-up nog vinden. 

Hoe gaan we nu verder? 

Zoals je verder gaat met alles binnen marketing: meten, uitbreiden, optimaliseren en updaten. Om het wat concreet te maken voor SEO: 

  • Waardevolle blogs blijven schrijven. Da's de basis. 
  • De website blijven monitoren en verbeteren: Semrush, Google Search Console, Google Analytics, ... 
  • Af en toe de backlinks nakijken. 
  • Content clusters blijven aanvullen. 

Bonustip (gratis en voor niks)

Je blog is trouwens hét ideale uitgangspunt voor je content marketing. Als we nu deze blog als voorbeeld nemen: die gaan we sowieso recycleren! 

  • Ik ga er sowieso een post van maken op m'n LinkedIn. Waarschijnlijk een paar, want er zitten meerdere goeie passages in. (Al zeg ik het zelf 😉)
  • We gaan deze blog ook kunnen gebruiken voor de social media van MaesMedia. Volg je ons al? 
  • Dit wordt ook een pracht van een nieuwsbrief naar onze klanten, waarmee we ook hen nog beter mee willen helpen. 
  • Bij potentiële klanten kan ik bewijzen dat onze manier werkt. Ik toon alles en stuur hen achteraf ook deze blog door. 
Interessante blogs delen we steevast op onze social media!

Wil je trouwens nog zo'n blogs al deze automatisch in je mailbox krijgen? Dan moet je nog een klein beetje verder scrollen! 👇

Michaël Daems

Hoe hoog scoor jij op SEO?

Als jouw bedrijf vergelijkbare resultaten wil behalen, neem dan gerust contact met ons op. Ik zeg het al maar op voorhand: wij hebben nu al x10 gehaald, dat kunnen we niet overal beloven. Beloven doen we sowieso niet. Ons best, dat doen we wél altijd. 

We helpen graag andere bedrijven om hun online aanwezigheid te verbeteren en de gewenste resultaten te bereiken. Samen kunnen we werken aan het verhogen van je online zichtbaarheid en het genereren van meer verkeer en leads.

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Hoe bepaal ik mijn buyer persona?

Hoe bepaal ik mijn buyer persona?

Hoe je de Piramide van Maslow kan inzetten in jouw marketingstrategie

Hoe je de Piramide van Maslow kan inzetten in jouw marketingstrategie

Wat is het verschil tussen SEO en SEA voor jouw KMO?

Wat is het verschil tussen SEO en SEA voor jouw KMO?

Als je bedrijf evolueert, moet je marketing volgen. Voorbeeld: Gehaco.

Als je bedrijf evolueert, moet je marketing volgen. Voorbeeld: Gehaco.