Tip 1: wees ambitieus
Op een recente opleiding over het Business Model Canvas werd onze eigen MaesMedia-website genoemd als een sterk voorbeeld van positionering.
De spreker zei tegen mij: “Het komt duidelijk over: jullie willen klanten meer omzet geven. Klopt hé?” Waarop ik direct reageerde: “Neen, wij willen dat niet, wij doen dat.”
Niet te braaf zijn in je communicatie
Claim je expertise, en wees er niet te braaf mee. Niet “We hopen dat dit product u helpt,” maar “Dit product helpt u om…” Hierdoor komt je merk sterker en overtuigender over.
Het gemakkelijkste is als je alle hulpwerkwoorden weglaat. Haal even alle “willen, wensen, hopen, denken, …” uit je tekst en die wordt al véél sterker.
Ontdek nog meer inhoudelijke tips
Bescheidenheid is mooi…
… maar het mag je niet beperken in je marketing. Stel jezelf de vraag: wat is het hoogste dat ik kan bereiken? Durf groot te denken en die ambitie uit te dragen.
Tip 2: ga verder dan die ene Facebook post
Het verhaal uit de inleiding is waargebeurd. Het marketingplan van dit bedrijf was “één post op social media plaatsen”. Maar zo werkt het niet. Wees zichtbaar op meerdere kanalen.
Omnichannel marketing
Er zijn heel veel manieren om je product of dienst in de verf te zetten. Alles hangt er van af wat je doet, wie je klant is en hoe je jezelf positioneert. Maar alvast enkele tips:
- Social media advertenties (ipv enkel organische posts)
- Nieuwsbrief naar klanten
- Persbericht
- Gepersonaliseerde brief naar klanten
- Reclame op radio en tv
- …
Als je iets innovatiefs of unieks hebt gemaakt, wees daar trots op en laat het op verschillende manieren aan je publiek zien. Durf hierin te investeren, want wat niemand kent, kan niemand kopen.
Onbekend maakt onbemind, om het even met een cliché te staven. En clichés zijn er om een reden.
Tip 3: denk na over je positionering
Ben jij dé expert? Ben jij de beste? Of ben jij de goedkoopste? Pak er mee uit! Je concurrentievoordeel is wat je merk uniek maakt en wat ervoor zorgt dat klanten voor jou kiezen en niet voor een ander.
Leer hoe je klanten moet beïnvloeden
Marketing is geen wetenschap, maar er zijn veel wetenschappers geweest die rapporteerden over consumentenpsychologie. Zo heb je bijvoorbeeld Cialdini, de 7 beïnvloedingstechnieken in zijn boeken omschreef. En die passen we bij MaesMedia continu toe.
Tip 4: investeer in een goeie website
Jouw website is je visitekaartje. Een verouderde of rommelige site geeft een slechte eerste indruk. Zorg voor een professioneel design dat past bij je bedrijf en maak het gebruiksvriendelijk. Denk daarbij ook aan snelheid, mobiele gebruiksvriendelijkheid en duidelijke call-to-actions zoals “Vraag een offerte aan” of “Shop nu”.
Het gaat verder dan je website
Klanten gaan alles onder de loep nemen. Heb jij vlaggen aan je parking hangen? Zorg er dan voor dat deze niet afgerafeld zijn of helemaal verkleurd.

Tip 5: gebruik advertenties om meer mensen te bereiken
Een facebookpost is leuk, maar je gaat er (tenzij je een heel groot merk bent) niet zo veel mensen mee bereiken. Lanceer advertenties op verschillende kanalen om écht naar buiten te komen.
Testen en optimaliseren
Spijtig genoeg kan je niet zomaar een advertentiecampagne lanceren en dan rustig achterover leunen. Nein. Test verschillende campagnes, verschillende boodschappen en analyseer wat werkt.
Da’s wel wat technischer, maar gelukkig hebben wij daar performance marketeers voor.
Tip 6: laat je klanten voor jou spreken
Tevreden klanten zijn jouw beste ambassadeurs. Vraag hen om reviews te schrijven op Google, of maak video’s waarin ze vertellen hoe jouw product of dienst hen heeft geholpen.
Bekijk ook onze klantenreviews
Tip 7: ga netwerken
Offline marketing is nog steeds krachtig. Ga naar netwerkbijeenkomsten, beurzen en evenementen in jouw sector. Hier ontmoet je potentiële klanten en kun je waardevolle connecties maken.
En focus niet enkel op klanten. Leer van andere ondernemers. Hoe doen zij het? Hoe kan jij hen helpen?
Tip 8: schakel een expert in
Marketing is een vak apart. Als je merkt dat je tijd of kennis tekortkomt, is het slim om een expert in te schakelen. Een goed marketingbureau kan je helpen een strategie uit te werken en die consistent uit te voeren.
Wij zijn gespecialiseerd in marketing voor KMO’s en begrijpen jouw uitdagingen. Of het nu gaat om webdesign, advertenties, of ERP-integraties, wij zorgen ervoor dat jouw marketing loont.
Bespreek met ons jouw marketing
Tip 9: schrijf persberichten
Heb je een nieuw product, een award gewonnen, of een belangrijk project afgerond? Laat het weten aan de pers. Lokale en regionale media zijn vaak op zoek naar verhalen en kunnen je merk helpen bekendheid te vergroten.
Tip 10: betrek je collega’s
Jouw medewerkers kunnen de beste ambassadeurs van je bedrijf zijn. Zorg ervoor dat ze trots zijn op wat jullie doen. Ze zullen vanzelf jou promoten als werkgever of als bedrijf.
Hiervoor is een sterke employer branding wel belangrijk.