Wat is het Von Restorff effect?
Het Von Restorff effect, ook bekend als ‘het isolatie-effect’ werd bedacht door de Duitse psychiater en kinderarts Hedwig van Restorff in de jaren ’30. Het effect wordt beschreven als volgt:
“Wanneer er meerdere vergelijkbare objecten aanwezig zijn, wordt degene die het meest verschilt van de rest, het beste onthouden”.
Het experiment
Tijdens een experiment kregen deelnemers een lijst met items die categorisch vergelijkbaar waren, met daarbij één item dat zich onderscheidde. Het resultaat? De deelnemers konden het onderscheidende item veel beter onthouden dan de andere items die op elkaar leken.
Na deze bevinding zou je automatisch denken dat anders altijd beter is, maar dat is niet helemaal waar. Hoewel 'anders zijn' inderdaad meer memorabel is, is het natuurlijk belangrijk dat je ook positief herinnerd wordt.
Door gebruik te maken van verschillende kleuren, contrasten en groottes, kan je opvallen tussen de andere 'standaard' opties. Net zoals bij onderstaande voorbeeld waarbij je kan kiezen uit verschillende abonnementen:
Hoe gaat het Von Restorff effect in zijn werk?
Je benut het effect het beste wanneer je een beperkte lijst met keuzes aan je potentiële klanten laat zien. Als er te veel verschillen zijn tussen de opties, ervaren mensen keuzestress en raken ze overweldigt door de hoeveelheid keuzemogelijkheden.
Dit werkt natuurlijk averechts.
Het effect treedt op wanneer er slechts een paar duidelijke verschillen zijn om uit te kiezen. Het valt op, maar het overweldigt niet. ;)
Breng subtiele variaties aan in je teksten of pakketten, zoals:
- De positie van het item op je website
- Kleur (en de symbolische betekenis ervan)
- Vorm
- Grootte
- ...
Hoe pas je het Von Restorff effect toe op je website?
Hieronder vind je enkele voorbeelden over hoe wij het Von Restorff effect hebben toegepast bij onze klanten.
- Benadruk de navigatielink
- Plaats meldingen bij iconen
- Geef je prijsstelling vorm
- Zet de call-to-action knop in een andere kleur
Extra tip: ronde knoppen werken beter dan vierkante knoppen. ;)
- Plaats labels
- Maak tekstuele aanpassingen (vetgedrukt, cursief)
Verbeter je online gebruikerservaring
Door het toepassen van bovenstaande tips verbeter je de online gebruikerservaring van je klanten. Een website is meer dan slechts een zwart-wit pagina met wat foto’s en tekst bij elkaar. Het is een visitekaartje dat jouw merk of bedrijf vertegenwoordigt. Daarom is het belangrijk dat de structuur, stijl en inhoud goed op elkaar zijn afgestemd.
Dit is ook waar UX (User Experience) en UI (User Interface) om de hoek komen kijken. Voor meer informatie over de verschillen kan je onze andere blog lezen. ;)