Verbeter je online gebruikerservaring dankzij het Von Restorff effect

Hoe val je (online) het beste op met jouw product of bedrijf? Dit is een van de grootste uitdagingen waar bedrijven in de 21ste eeuw voor staan: hoe val je positief op ten opzichte van je concurrenten? 

Je moet namelijk anders zijn dan de rest, want een copy-paste versie van een al bestaand product is geen optie. Daarmee zal je bedrijf of merk direct de strijd verliezen.

Gelukkig zijn er verschillende tips om online op te vallen. Wij hebben deze tips verzameld in een blog met voorbeelden uit onze eigen praktijk.

Wat is het Von Restorff effect?

Het Von Restorff effect, ook bekend als ‘het isolatie-effect’ werd bedacht door de Duitse psychiater en kinderarts Hedwig van Restorff in de jaren ’30. Het effect wordt beschreven als volgt:

“Wanneer er meerdere vergelijkbare objecten aanwezig zijn, wordt degene die het meest verschilt van de rest, het beste onthouden”.

Het experiment

Tijdens een experiment kregen deelnemers een lijst met items die categorisch vergelijkbaar waren, met daarbij één item dat zich onderscheidde. Het resultaat? De deelnemers konden het onderscheidende item veel beter onthouden dan de andere items die op elkaar leken.

Na deze bevinding zou je automatisch denken dat anders altijd beter is, maar dat is niet helemaal waar. Hoewel 'anders zijn' inderdaad meer memorabel is, is het natuurlijk belangrijk dat je ook positief herinnerd wordt.

Door gebruik te maken van verschillende kleuren, contrasten en groottes, kan je opvallen tussen de andere 'standaard' opties. Net zoals bij onderstaande voorbeeld waarbij je kan kiezen uit verschillende abonnementen: 

Verschil in abonnementen

Hoe gaat het Von Restorff effect in zijn werk?

Je benut het effect het beste wanneer je een beperkte lijst met keuzes aan je potentiële klanten laat zien. Als er te veel verschillen zijn tussen de opties, ervaren mensen keuzestress en raken ze overweldigt door de hoeveelheid keuzemogelijkheden.

Dit werkt natuurlijk averechts.

Het effect treedt op wanneer er slechts een paar duidelijke verschillen zijn om uit te kiezen. Het valt op, maar het overweldigt niet. ;)

Breng subtiele variaties aan in je teksten of pakketten, zoals: 

  • De positie van het item op je website
  • Kleur (en de symbolische betekenis ervan)
  • Vorm
  • Grootte
  • ...

Hoe pas je het Von Restorff effect toe op je website?

Hieronder vind je enkele voorbeelden over hoe wij het Von Restorff effect hebben toegepast bij onze klanten.  

  • Benadruk de navigatielink
Navigatiebalk Dotronix
  • Plaats meldingen bij iconen
Melding bij winkelwagen
  • Geef je prijsstelling vorm
Vorming bij prijzen Kärcher
  • Zet de call-to-action knop in een andere kleur
Call to action knop Adams

Extra tip: ronde knoppen werken beter dan vierkante knoppen. ;)

  • Plaats labels
Labels bij blogs Jo Embrechts
  • Maak tekstuele aanpassingen (vetgedrukt, cursief) 
Tekstuele aanpassingen Tuinmachinecenter

Verbeter je online gebruikerservaring

Door het toepassen van bovenstaande tips verbeter je de online gebruikerservaring van je klanten. Een website is meer dan slechts een zwart-wit pagina met wat foto’s en tekst bij elkaar. Het is een visitekaartje dat jouw merk of bedrijf vertegenwoordigt. Daarom is het belangrijk dat de structuur, stijl en inhoud goed op elkaar zijn afgestemd. 

Dit is ook waar UX (User Experience) en UI (User Interface) om de hoek komen kijken. Voor meer informatie over de verschillen kan je onze andere blog lezen. ;)

Verbeter de UX en UI van je website!  

Zoé Peleman

Het is tijd om te shinen!

Geef je huidige website een opknapbeurt door bovenstaande tips toe te passen. Je zal zelf merken wat voor een positief effect het teweeg zal brengen.

Heb je hulp nodig met de transformatie van je huidige website of wil je een nieuwe website laten bouwen? Dan helpen wij je graag een handje!

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

De kracht van het Endowment effect

De kracht van het Endowment effect

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Hoe je de Piramide van Maslow kan inzetten in jouw marketingstrategie

Hoe je de Piramide van Maslow kan inzetten in jouw marketingstrategie

Werkt humor in reclame en marketing?

Werkt humor in reclame en marketing?

Daarom moet je focussen op klantenreviews!

Daarom moet je focussen op klantenreviews!