Zo schrijf je een nieuwswaardig persbericht

Wil jij ook eens met je bedrijf in Made In (of een andere nieuwssite of  dergelijke) staan? Het kan! Dan moet je gewoon een persbericht schrijven. Nu ja, gewoon... 

Een succesvol persbericht schrijven vergt meer dan alleen het delen van informatie over je bedrijf. Het gaat om het creëren van een verhaal dat zowel journalisten als lezers aanspreekt.  De journalist moet ten eerste het artikel willen plaatsen. Als zij het al niet interessant vinden, dan zal het nooit gepubliceerd worden. 

In deze blog geven we je onze beste tips om jou te helpen bij het opstellen van een persbericht dat de aandacht trekt én gepubliceerd wordt.

Onze tips samengevat: 

  • Bepaal je onderwerp - en laat het gaan om iets nieuws 
  • Denk als een journalist 
  • Schrijf een pakkende titel 
  • Maak je inhoud krachtig
  • Verzamel foto's voor bij je artikel 
  • Stuur je artikel door naar de juiste personen 
  • Laat het eventueel maken door experts 

We leggen het je graag gedetailleerd uit! 
 

Het belangrijkste: er moet nieuws zijn 

Wij - lees, Kempische bedrijven - zijn vaak nog te bescheiden. Veel bedrijven aarzelen om naar buiten te komen met nieuws, maar zelfs kleine ontwikkelingen binnen jouw bedrijf kunnen interessant zijn voor journalisten en lezers. Durf wat meer naar buiten te komen! Wees niet bang om te delen wat er gaande is binnen jouw organisatie.

Bepaal je onderwerp zorgvuldig en wees niet bang om naar buiten te komen met nieuws. Een nieuwe samenwerking, een interessante klantcase, een innovatief project - alles kan de moeite waard zijn om te delen en kan het begin zijn van een boeiend verhaal dat journalisten en lezers zal aanspreken. 

Tom mailde me: "Ik schreef een tekst om onze klanten te bedanken voor het leuke jaar. Plaats je dit op onze social media?" Ik: "Een recordjaar? Daar moeten we mee uitpakken!"

Maar, kleine sidenote: ook niet alles is nieuwswaardig. Er moet uiteraard iets gaande zijn. Een persbericht schrijven om een persbericht te schrijven... da's ook geen goed idee. 

Stap 1: denk als een journalist, niet als een marketeer 

Om de aandacht van journalisten te trekken, moet je persbericht de juiste toon hebben en relevantie uitstralen. Er moet nieuws zijn. Denk aan de stijl van een krantenartikel en vermijd te veel promotionele taal. Jouw bericht moet feitelijk en interessant zijn. 

Beschouw jezelf als een nieuwsbron en zorg ervoor dat jouw bericht een nieuwswaarde heeft die de lezers aanspreekt.

Persartikel schrijven: illustratie.
Onze beste tip: denk als een journalist, niet als een vertegenwoordiger. Er mag een focus op marketing zijn, maar de nieuwswaarde primeert altijd.

Stap 2: verzin een pakkende titel

Een krachtige titel is de eerste indruk die jouw persbericht maakt. Het moet de kern van het nieuws vastleggen en tegelijkertijd nieuwsgierigheid opwekken bij de lezers. 

En ja, dit is vaak de moeilijkste stap. 

Tip: schrijf meerdere titels en vraag dan eens na aan de collega's wat zij er van denken. 

Stap 3: schrijf een informatieve tekst 

De inhoud van je persbericht moet helder en informatief zijn. Beantwoord de belangrijkste en typische vragen: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Gebruik citaten en testimonials om je verhaal te versterken en een menselijk aspect toe te voegen. Wees authentiek en benadruk de meerwaarde van jouw nieuws voor de doelgroep.

Vermijd het woord "zeggen" 

Da's namelijk een saai woord in een persbericht. Is het fout als je 'zeggen' gebruikt? Neen. Ik vind gewoon dat het beter kan. Andere mogelijkheden: verduidelijken, vertellen, informeren, weten, besluiten, analyseren, ... Wees creatief! 

Stap 4: verzamel bijhorende foto's (en eventueel video's) 

Een artikel zonder foto, dat gaat niet. Voeg als bijlage dus steeds enkele foto's toe. Liefst zo goed mogelijk. Zonder foto wordt je artikel namelijk niet gepost. 

Afbeeldingen en video's zijn essentieel om jouw verhaal tot leven te brengen. Zorg ervoor dat de multimedia van hoge kwaliteit zijn en relevant zijn voor het onderwerp van het persbericht.

Persbericht schrijven: illustratie 2.
Een tekst schrijven is uiteraard het belangrijkste, maar zonder bijhorende afbeelding wordt je persbericht waarschijnlijk niet gepost.

Stap 5: stuur je artikel naar de juiste mensen 

Het succes van jouw persbericht hangt af van wie het ontvangt. Bouw een perslijst op met relevante journalisten, redacteuren en bloggers die geïnteresseerd zijn in jouw branche en onderwerp. Of gebruik gewoon onze perslijst! 😉 (We proberen deze zo goed mogelijk aan te vullen.) 

Ontdek de Vlaamse perslijst 

Personaliseer je mailtje, uiteraard. Zeg waarom jouw artikel goed is, maar maak er ook geen boek van. En vergeet je foto niet mee te sturen! 

Laat een persartikel schrijven door experts

Als het schrijven van een persbericht niet je sterkste punt is, overweeg dan om dit over te laten aan experts. Als ervaren marketingbureau hebben wij een trackrecord in het schrijven en plaatsen van succesvolle persberichten. 

We hebben al meerdere artikels gepubliceerd en kunnen jouw verhaal op de juiste manier presenteren aan de media.

Contacteer ons

Michaël Daems

Maak van jouw nieuws een persbericht dat opvalt

Wil je jouw bedrijfsnieuws omzetten in een overtuigend verhaal dat de aandacht trekt van journalisten en lezers?

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Waarom een content marketing strategie onmisbaar is

Waarom een content marketing strategie onmisbaar is

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Wat is AIDA en hoe helpt het je klanten overtuigen?

Wat is AIDA en hoe helpt het je klanten overtuigen?

20 copywriting tips die je meer omzet bezorgen

20 copywriting tips die je meer omzet bezorgen

Hoe kom ik op plaats één in Google?

Hoe kom ik op plaats één in Google?

Een krachtige video marketing strategie voor je bedrijf

Een krachtige video marketing strategie voor je bedrijf