Bloggen als belangrijk onderdeel van je contentmarketingstrategie
Een blog is een niet te verwaarlozen onderdeel van je contentmarketingstrategie. Eén enkele blog kan al gauw heel wat waardevolle content bevatten. Denk naast tekst bijvoorbeeld aan video's, infographics, afbeeldingen, producten en links. Deze gevarieerde mix aan informatie houdt je doelgroep geïnteresseerd.
Een blog staat ook nooit op zichzelf, je kan hem gebruiken voor heel wat andere communicatiedoeleinden:
- Splits je blog op in meerdere topics voor social media
- Haal er inhoudelijk stukjes uit voor je nieuwsbrief
- Haal er haakjes uit voor een interview of podcast
- …
Op die manier is je blog een bijna onuitputtelijke bron van content.
Hoe bloggen je online aanwezigheid kan verbeteren
Het ultieme online doel voor elk bedrijf? Op de eerste plaats staan in Google, niet? En dat kan je realiseren door te bloggen. Als je blogposts regelmatig bijwerkt, creëer je nieuwe inhoud op je website. En Google houdt van nieuwe inhoud! Het zal je pagina’s dan ook vaker indexeren dan die van een statische website. Dit kan bijdragen aan een verbeterde zoekmachineoptimalisatie, waardoor je hoger verschijnt in de zoekresultaten.
Maak je tegelijk gebruik van interessante zoekwoorden en leg je veel interne en externe links, dan zal Google dat nog extra gaan waarderen. En wanneer je hoger verschijnt in Google, zal je website automatisch meer bezocht worden.
Natuurlijk voegen we zelf ook de daad bij het woord: Sinds we voor MaesMedia het aantal blogs hebben opgevoerd, is er een aanzienlijke stijging in websitebezoekers merkbaar:

Lees hier nog meer copywriting tips voor je SEO-blogpost.
Bloggen vergroot je autoriteit
Een blog geeft niet alleen een enorme boost aan het aantal bezoekers dat je website ontvangt. Een goed geschreven blog zorgt er ook voor dat je bedrijf meer autoriteit krijgt.
Mensen surfen op het internet omdat ze op zoek zijn naar informatie. Antwoorden op hun vragen of oplossingen voor hun problemen. Zorg er daarom voor dat jij hen een bevredigend antwoord kan bieden. Want als je waardevolle – people first – content biedt, is de kans ook groot dat websitebezoekers terugkomen voor meer. En op die manier bouw je stelselmatig de autoriteit van je merk op.
Hoe doe je dit?
- Identificeer de belangrijkste onderwerpen in jouw vakgebied en creëer waardevolle content rond deze onderwerpen.
- Zorg ervoor dat je blogposts goed geschreven en geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines, met inbegrip van relevante zoekwoorden en metadata.
- Promoot je blogposts op social media en andere relevante websites om meer verkeer naar je website te trekken.
- Beantwoord vragen en reageer op opmerkingen van je lezers om hun betrokkenheid te vergroten en hun vertrouwen in je merk te vergroten.
Op onze websites voor bouwbedrijven zie je de blogmodule erg vaak terugkomen als vast onderdeel:

Door blogs te schrijven over topics die relevant zijn voor je doelgroep bouw je vertrouwen op bij je publiek. Door waardevolle content te creëren en te delen, laat je zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Dit zal nog extra helpen om meer verkeer naar je website te trekken en om de geloofwaardigheid van je merk te vergroten.
Bloggen maakt je betrouwbaar
Door te bloggen krijg je de kans om waardevolle informatie te delen met je publiek. Dit kan variëren van praktische tips tot diepgaande analyses en trends in jouw vakgebied. Door échte informatie te delen en dit te staven met relevante voorbeelden uit je sector, zal het vertrouwen in je merk groter worden.
Hoe doe je dit?
- Doe onderzoek naar wat je publiek wil weten en geef antwoord op hun vragen.
- Gebruik concrete voorbeelden, ervaringen en anekdotes om de informatie te illustreren.
- Schrijf in een duidelijke en beknopte stijl, waaruit je je expertise laat blijken.
Atrius Advocaten lanceerde tijdens de coronacrisis een coronablog, waarbij ze diverse relevante topics aan bod lieten komen. Deze blogs namen heel wat onzekerheid weg in onzekere tijden. Ze werden daardoor ook erg populair.

Bloggen versterkt je merkidentiteit
Door regelmatig te bloggen en waardevolle content te creëren, kun je je merkidentiteit versterken. Je kunt je blog via diverse kanalen delen: op social media, via e-mailnieuwsbrieven en op andere relevante websites. Dit zal helpen om je merk te promoten en meer exposure te krijgen. Zorg ervoor dat je blogs relevant en consistent zijn en bouw op die manier je merkidentiteit op.
Hoe doe je dit?
- Gebruik een consistente stijl en tone-of-voice in al je blogposts om je merkidentiteit te versterken.
- Maak gebruik van visuele elementen, zoals afbeeldingen en video's, om je blogposts visueel aantrekkelijker te maken. Zorg dat ook je visuele elementen steeds in lijn liggen met je merkidentiteit. Professionele fotografie is geen overbodige luxe.
- Werk samen met andere merken en bloggers die je merk versterken. Je vergroot zo niet enkel je bereik, maar neemt ook een deel van hun merksterkte mee over.
Bloggen verhoogt de betrokkenheid
Door boeiende inhoud te delen, zal je gesprekken over je merk op gang brengen. Zo zal bloggen helpen om een community rond je merk te creëren. Een blog is een platform voor interactie en feedback, waardoor je waardevolle inzichten kunt verzamelen en een band met je publiek kunt opbouwen.
Op social media linkt DCM regelmatig naar relevante blogs. Op die manier komt het merk erg veel te weten over de vragen die hun klanten zich stellen en de problemen die ze hebben.
Genereer meer leads en verkoop door te bloggen
Door op een correcte manier waardevolle informatie te delen en meer verkeer naar je website te trekken, ga je meer leads en verkoop genereren. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van van lead magnets of nuttige tips kun je mensen aantrekken waarvan de kans groot is dat ze interesse hebben in jouw producten of diensten. Dit kan uiteindelijk leiden tot meer verkoop en meer omzet.
Hoe doe je dit?
- Maak gebruik van lead magnets, zoals e-books of whitepapers, om mensen een eerste stap te doen zetten richting je product of dienst.
- Integreer producten in je blog als oplossing voor een probleem.
- Maak gebruik van call-to-actions in je blogposts om mensen te stimuleren om actie te ondernemen.
- Analyseer de prestaties van je blogposts en pas je strategie aan op basis van de resultaten.
De blog van Kärcher Center Maes geeft nuttige reinigingstips en beveelt tegelijk relevante producten aan.

Tips voor een succesvolle blog
Het starten van een blog kan overweldigend zijn, want waar moet je mee beginnen? Gelukkig kan je op een eenvoudig manier structuur brengen in je blogs. Met deze tips kun je een succesvolle blog opstarten en onderhouden.
1. Baken je doelgroep duidelijk af
Kies een niche en richt je in hoofdzaak op deze specifieke doelgroep. Door je te concentreren op een specifieke doelgroep, kun je waardevolle inhoud bieden die hen interesseert en aanspreekt. Het zorgt ervoor dat je niet afwijkt en dat je content relevant blijft.
2. Plan je content strategie
Maak een contentkalender en plan je blogposts vooruit. Dit helpt om het overzicht te bewaren en zorgt ervoor dat je regelmatig nieuwe inhoud publiceert.
3. Schrijf boeiende content
Schrijven doe je niet voor jezelf, maar voor je doelgroep. Maak dan ook boeiende inhoud die interessant is voor je doelgroep. Stel je in hun plaats en ga aan de slag met een lijst van topics. Schrijf in een duidelijke en begrijpelijke taal en gebruik visuele elementen om de leesbaarheid te verbeteren.
4. Gebruik relevante keywords en interne links
Gebruik relevante zoekwoorden in je blogpost en voeg interne links toe naar andere pagina's op je website. Dit helpt zoekmachines om te begrijpen waar je pagina's over gaan en kan bijdragen aan een betere SEO.
5. Promoot je blog via sociale media en e-mailmarketing
Deel je blogposts via sociale media en e-mail marketing om meer verkeer naar je website te leiden. Door je inhoud te delen, kun je ook je bereik vergroten en nieuwe lezers aantrekken.



6. Meet en analyseer je resultaten
Gebruik analytische tools om je prestaties te meten en te analyseren. Dit helpt je te begrijpen welke inhoud werkt en welke niet, zodat je je strategie kunt optimaliseren en verbeteren.
