Websites voor bouwbedrijven: voorbeelden en best practices

De bouwsector kent enkele grote uitdagingen: nijpend personeelstekort, verminderde omzet dankzij de crisis, ... Het is dus belangrijk om aan je communicatie te werken. Niet alleen om nieuwe collega's te vinden, maar ook om extra leads te genereren. 

MaesMedia maakte al vele website voor bekende en minder bekende bouwbedrijven. Daarom weten we perfect hoe we jouw bouwbedrijf naar 't volgende niveau kunnen tellen. Hieronder een gids met: 

  • Zaken waar je écht op moet letten als bouwbedrijf 
  • Een stappenplan
  • Voorbeelden 
  • Onze expertises 

Goeie marketing begint in de bouwsector bij een goeie website. Daarom denken we op voorhand mee na over wat je website moet bereiken. En daarbij zijn niet alleen jouw doelen belangrijk, we kijken voornamelijk naar je klant en collega, zodat jij hier voordeel uit haalt.

Webdesign voor bouwbedrijven: aandachtspunten  

Wanneer je op zoek bent naar een professionele website voor jouw bouwbedrijf, zijn er verschillende zaken waar je op moet letten. 

De branding van je bouwbedrijf  

Wij het belangrijk om jouw website volledig in de huisstijl van je bedrijf te ontwerpen. Een goede branding is namelijk essentieel om herkenbaar te zijn en blijven hangen bij jouw doelgroep. Heb je nog geen huisstijl? Geen zorgen, daar kunnen we je ook bij helpen.

Conversies bij bouwbedrijven 

Maar een mooie website alleen is niet voldoende. Daarom meten we ook alles bij wat er gebeurt op je website, zoals het aantal verkopen, sollicitaties en kliks op je telefoonnummer. Enkel zo kunnen we bijsturen en verbeteren waar nodig.

SEO voor bouwbedrijven 

Daarnaast voorzien we de nieuwste technieken om je website goed te laten scoren in zoekmachines, zoals featured snippets en metadata. Onze developers weten hier alles van en vertalen dit naar begrijpbare taal voor jou. Hierdoor scoor jij hoger op Google. 

Website op maat van de bouwsector 

We bouwen je website op in een CMS dat aansluit bij jouw noden. Bovendien zorgen we ervoor dat je geen technische kennis nodig hebt om zelf zaken op je website aan te passen. We leveren maatwerk, want elk bedrijf is anders. Elke tekst, elk design en elke programmatie is op maat van jouw noden en wensen.

Heb je plannen om je website uit te breiden? Of wil je dit in fases online zetten? Geen probleem, wij kunnen op elk moment je website uitbreiden en aanpassen naar jouw wensen.

Rendabiliteit van je bouwbedrijf 

Een website moet rendabel zijn. Daarom streven we naar een maximale ROI door middel van een gericht design en veel call-to-actions. We houden alle cijfers bij zodat we weten wat het beste werkt en passen hierop aan waar nodig. Daarnaast zorgen we ervoor dat je website geoptimaliseerd is voor desktop, tablets en smartphones.

Marketingplan voor de bouwsector 

Maar we denken ook graag met je mee op marketinggebied. Na een eerste kennismaking maken we een voorstel op maat. Zo tonen we onze meerwaarde als marketingteam voor jouw KMO. Kortom, bij ons ben je aan het juiste adres voor een professionele, rendabele en uitbreidbare website die volledig aansluit bij jouw noden en huisstijl.

Zo maken wij websites voor bouwbedrijven (stappenplan) 

Het concept van MaesMedia is simpel: wij zijn een marketingteam. Dat betekent dat we een team hebben samengesteld van experts in hun vakgebied. Aan jouw website werken dus steeds meerdere mensen samen die elk jouw website naar het volgende niveau tillen. Hieronder zie je een overzicht van de verschillende rollen binnen ons team en hoe ze jouw bedrijf naar de volgende stap tillen. 

Stap 1: strategie en planning (online marketeer) 

De online marketeer zal samen met jou een duidelijke strategie bepalen die als leidraad zal dienen voor alle marketingacties. Het belangrijkste is om te weten wat je doelstellingen zijn: 

Door je doelstellingen, doelgroep en de juiste tools in kaart te brengen, zorgen we ervoor dat jouw website doelgericht en rendabel is. En daar stopt het niet. Bij elke actie houden we rekening met de reactie van jouw doelgroep. Zo kunnen we bijsturen waar nodig en jouw marketing naar een nog hoger niveau tillen. 

Stap 2: copywriting van je bouwwebsite (content marketeer)

Een goede marketingstrategie is echter niets zonder een sterk verhaal. Onze content marketeers nemen de pen ter hand en vertalen jouw strategie naar een coherent en aantrekkelijk verhaal

Met een strakke contentplanning en strategisch woordgebruik zorgen zij ervoor dat jouw merk opvalt en de juiste doelgroep aanspreekt. Zo bouwen we samen aan een sterke en herkenbare brand die blijft hangen bij jouw klanten.

Stap 3: ontwerp van websites voor de bouwsector (grafisch designer, foto-/videograaf) 

Een goede visuele identiteit is essentieel om op te vallen tussen alle andere bouwbedrijven. Alle websites die wij maken, worden ontworpen op maat van onze klant. 

Onze grafisch designers weten als geen ander hoe ze jouw merk herkenbaar kunnen maken en tegelijkertijd de aandacht trekken van jouw doelgroep. Ze werken met beeld, lay-out, tekst en geluid om een uniek en creatief resultaat te bereiken. 

Ook belangrijk: goeie foto's! Heb jij goeie foto's? Want dat is best belangrijk. Nog geen foto's? Geen probleem: wij zijn ook expert in fotografie

In de bouwsector heb je vaak foto's nodig van de werf. Bekijk onze voorbeelden van werffoto's. Kleine tip: vaak plannen we shoots op de werf pas in de lente. In de herfst heb je vaak een grauwe achtergrond. 

Stap 4: development van websites van bouwbedrijven (front-end) 

Een website is vaak het eerste contactpunt tussen jouw bedrijf en de klant. Het is daarom belangrijk dat de website een optimale gebruikerservaring biedt. Wat moet een potentiële klant overtuigen? Hoe tonen we ons als aantrekkelijke werkgever? 

Onze front-end webdevelopers zorgen voor een duidelijke navigatie en een intuïtieve gebruikersinterface, waardoor jouw klanten makkelijk hun doel kunnen bereiken op jouw website.

Maar een goede website is niet alleen mooi en gebruiksvriendelijk, het moet ook goed werken aan de achterkant. Onze back-end webdevelopers zorgen voor een technisch solide website die makkelijk te beheren is. Ze koppelen systemen aan elkaar om jouw job efficiënter te maken en je website beter te laten presteren in zoekmachines. Zo kan jij je focussen op wat echt belangrijk is: jouw bedrijf runnen.

Stap 5: website is klaar, nu de marketing lanceren! 

Nu begint het proces eigenlijk opnieuw. Je website staat online, nu lanceren we onze marketingcampagnes. Deze zijn afhankelijk van je website en het resultaat dat je wil verkrijgen. 

De beste voorbeelden van websites voor bouwbedrijven 

Alle websites hieronder zijn gemaakt door MaesMedia. Disclaimer: niet elke website die we gemaakt hebben voor bouwbedrijven staat hier tussen. De lijst zou te lang worden. Daarom geven we enkele voorbeelden die van elkaar verschillen.  Wil je meer klanten van ons zien? Neem dan een kijkje op onze klantenpagina

Voorbeeld website bouwsector: verhuurplatform Wim Verhuur 

Voorbeeld website bouwsector: Wim Verhuur

Wie is Wim Verhuur? 

Met een aanbod van meer dan 9.000 verschillende machines is Wim Verhuur één van de grootste verhuurbedrijven in België. Hun belangrijkste eigenschap is nooit 'nee’ zeggen. Wim Verhuur zoekt samen met de klant naar oplossingen en die vinden ze ook. Alle machines zijn van de beste kwaliteit, worden vaak & goed onderhouden en zijn steeds van een A-merk.

Wil je geen machine huren, maar eerder kopen? Dan kan je terecht bij Trackstore, hun dochteronderneming waarvoor MaesMedia eerder al de website mocht maken.

Opbouw website Wim Verhuur 

Wim Verhuur werkt met Business Central, waarin alle informatie over producten, klanten, facturatie en bestellingen staat. Een prijswijziging, een extra machine of nieuw veiligheidsvoorschrift moet actueel worden getoond. Over deze website schreven we een eigen artikel, om uit te leggen hoe deze gebouwd is. Lees hier de klantencase van Wim Verhuur

Een leuke gimmick op de website is Wim Vacatuur. Wanneer je op de pagina's van de vacatures zit, dan verandert het logo een beetje. 

Custom modules:

Bekijk zelf de website van Wim Verhuur.

Voorbeeld website bouwsector: e-commerce Maes Vakhandel   

Voorbeeld website bouwsector: Maes

Wie is Maes Vakhandel? 

Verlies niet langer tijd door te wachten op het juiste werkmateriaal. Laat staan om verschillende winkels af te schuimen. Blijf aan het werk met de beste tools, machines, onderdelen en verbruiksgoederen dankzij Maes Vakhandel. Bestel vandaag en ontvang je materiaal razendsnel op je werkvloer!

Opbouw website Maes Vakhandel    

We legden een koppeling tussen de ERP van Maes Vakhandel en een dataverrijkingssoftware. Die vult mooi de webshop. Beter nog, door ze te combineren kan je je producten sorteren op populariteit volgens een score die de tools eraan geven.

Wanneer een klant een bestelling plaatst bij Maes Vakhandel, wordt er een factuur en orderbevestiging gegenereerd in de ERP. Zo krijg je je bestelde producten razendsnel én efficiënt geleverd! Hoe we dit deden, kan je hier lezen. 

Custom modules

  • ERP-integratie
  • Koppeling met dataverrijkingssoftware
  • Pimcore CMS
  • Complexe productconfigurators
  • Aangepaste b2b afrekenprocessen
  • Bonussysteem
  • Dagdeals

Bekijk zelf de e-commerce van Maes-Vakhandel. Of lees hier hoe we die ERP-koppeling gemaakt hebben. 

Voorbeeld website bouwsector: JMC Containers (JB Groep)  

Wie is JMC? 

JMC Containers is expert in containerverhuur en afvalstromen. Ze hebben ook een eigen sorteercentrum waar je terechtkan met al je afval. JMC helpt zo bedrijven en particulieren recycleren.

Opbouw website JMC Containers    

Homepage JMC Containers

We maakten een gebruiksvriendelijke website waar je een overzicht vindt van alle mogelijkheden en snel kan bestellen.

Custom modules:

  • Verhuursysteem voor containers en big bags
  • Koppeling met sendcloud voor het versturen van de big bags.

Voor de JB groep maakten we trouwens meerdere websites. 

Homepage website JB Plates

Hoe we dat aangepakt hebben, kan je hier lezen. Of bekijk rechstreeks de verschillende websites hieronder.

  1. JMC Containers: bestelplatform voor containers en big bags
  2. JB Plates: verhuurplatform van rijplaten, rijschotten en tijdelijke overbruggingen
  3. JB Construct Betonbouw: nieuwe branding met focus op vacatures
  4. JB Construct Betonstaal: verduidelijking van het aanbod

Voorbeeld website bouwsector: NV Mols  

Homepage Mols Contractors

Wie is Mols Contractors? 

Mols is een authentiek familiebedrijf bij uitstek. Momenteel wordt de Kempense bouwfirma geleid door de 5e generatie van de familie. Ze hebben zich gespecialiseerd in burgerlijke bouwkunde, wegenbouw en het gebruik van glijbekisting als aannemer.

Opbouw website Mols    

Kandidaten die geïnteresseerd zijn in het werken bij Mols moeten gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken op de website. Ze moeten informatie kunnen vinden over beschikbare vacatures en daarnaast informatie over de voordelen van werken bij Mols. Wat zijn de redenen waarom iemand bij Mols zou willen werken? Gelukkig was het niet lastig om deze voordelen op te noemen, omdat Mols er veel te bieden heeft!

Custom werk voor Mols Contractors: 

  • Focus op employer branding
  • Overzichtelijke en overtuigende vacature pagina’s
  • Realisaties
  • Nieuwsmodule
  • Duidelijke openingsuren
  • Downloads

Bekijk hier de website van Mols Contractors

Voorbeeld website bouwsector: Energieconcepten  

Wie is Energieconcepten? 

Energieconcepten, gevestigd in Arendonk, is een pionier op het gebied van groene energie voor particuliere woningen. Bij hen kun je terecht voor al je duurzame installaties, inclusief een slim totaalconcept. Als je wilt besparen op je energierekening, is het de moeite waard om contact op te nemen met Energieconcepten.

Opbouw website Energieconcepten    

Bij het bouwen van een website is het altijd belangrijk om een doel voor ogen te hebben. Bij Energieconcepten was het doel van hun website tweeledig. Enerzijds wilden ze een constante stroom van offerteaanvragen genereren. Anderzijds wilden ze ook een toestroom van sollicitaties ontvangen.

De resultaten kan je hier terugvinden.

Custom modules voor Energieconcepten:

  • Vacatureplatform
  • Productvinder (zie hieronder)
  • FAQ
  • Blogmodule
  • Meerdere formulieren
  • Klantenplatform

Voorbeeld website bouwsector: Zwemvijverplanner  

Wie is Zwemvijverplanner? 

Zwemvijverplanner is een idee van Cis Van der Linden uit Meer. Het doel is om een website te creëren waar mensen hun eigen zwemvijver kunnen samenstellen en de prijs direct zichtbaar is. Dit bespaart niet alleen de klant tijd en moeite, maar het maakt het proces ook efficiënter voor het team van Zwemvijverplanner.

Opbouw website Zwemvijverplanner   

Op de homepagina van Zwemvijverplanner is er voldoende ruimte voor realisaties en handige tips & tricks. Door middel van deze voorbeelden krijg je een mooi beeld van hoe jouw eigen zwemvijver er uit zou kunnen zien. De tips & tricks zijn voornamelijk bedoeld voor inbound marketing. Hiermee bedoelen we dat we door het bloggen websitebezoekers willen aantrekken, zodat zij vervolgens zelf aan de slag gaan met het samenstellen van hun eigen zwemvijver.

Maar laten we vooral de configurator niet vergeten! Deze kan je het best zelf ontdekken via www.zwemvijverplanner.be. Veel plezier met het samenstellen van jouw perfecte zwemvijver!

Voorbeeld website bouwsector: Woningbouw Paul Claessen  

Wie is Woningbouw Claessen? 

Sinds 5 maart 1991 geeft Woningbouw Claessen elke dag het beste van zichzelf om jouw (t)huis te bouwen. Vandaag de dag, meer dan 30 jaar later, staat Gaëtan Claessen, samen met moeder Christine en vader Paul aan het roer van dit familiebedrijf. Dankzij deze jarenlange ervaring vind je bij Woningbouw Claessen de nodige expertise voor jouw sleutel-op-de-deur project.

Opbouw website Woningbouw Claessen    

De website is één grote lead generator voor woningbouw Claessen. Het inspiratieboek is gekoppeld aan een marketing automation platform en zorgt voor een continue toestroom van prospecten.

Custom modules voor Woningbouw Claessen

Ontdek zelf de website van Woningbouw Claessen

Voorbeeld website bouwsector: Fix Funderingen   

Wie is Fix Funderingen? 

Een bouwproject dat stabiel en succesvol verloopt, begint bij een veilige en stevige fundering. Bij Fix Fundering kan je rekenen op onze expertise en reputatie binnen de funderingstechnieken. Dit zie je terug in de afwerking van onze projecten. Twijfel dus niet langer en kies voor Fix Fundering! Kunnen zij het fiksen? Nou en of!

Opbouw website Fix Funderingen    

De website van Fix straalt vertrouwen uit. Dat is belangrijk, omdat we aan de basis staan van een bouwproject. Een goeie fundering is zo belangrijk.

Deze website monitoren we continu en we laten deze zo goed mogelijk scoren bij bijvoorbeeld SEO.

Custom zaken bij Fix Funderingen

  • Continue monitoring en site audit
  • Blogmodules
  • Algemene dienstenpagina’s met veel info
  • Realisaties 

Andere voorbeelden van websites in de bouwsector

Zoals hierboven reeds aangehaald, dit zijn er slechts enkele. We hebben een pak meer referenties, die kan je zien op onze klantenpagina.  

Wil jij hier ook tussen staan? Neem dan contact met ons op

Onze expertises in webdesign voor bouwbedrijven 

Website met een marketingplan 

We vinden het als marketingbureau belangrijk om net die stap verder te gaan. Daarom zetten we bij elke website ook een belangrijke basis op voor je marketing. Want marketing is optimaliseren en je kan enkel optimaliseren als je weet wat elke marketingcampagne heeft opgeleverd. 

Webshops voor bouwbedrijven 

Jij hebt goeie producten, wij zorgen ervoor dat jij een ook goeie webshop hebt. Denk hierbij aan een duidelijke navigatie, handige zoekbalk, makkelijk en veilig afrekenproces, SEO, koppeling met verzendplatformen, ... We kunnen ook helpen met professionele productfoto's en -beschrijvingen. 

Platform voor klanten / personeel 

Een gebruiksvriendelijk platform voor je klanten waarop ze bestellingen kunnen plaatsen, facturen kunnen terugvinden, offertes kunnen goedkeuren of ze hun werf kunnen bekijken? Het kan allemaal. Platformen kunnen ook gemaakt worden voor je personeel

Koppelingen met CRM of ERP 

We leven in de 21e eeuw: automatisatie vind je overal. Ook bij websites. Stop met de manuele input van producten, het overtypen van een bestelling in je ERP, het manueel aanmaken van een bestelbon. Wij zorgen ervoor dat je tijd hebt om je op je core business te focussen. In de bouwsector koppelden we bijvoorbeeld al met ERP, XML, Business Central, Teamleader en meer. 

Virtuele rondleidingen 

Heb jij bangelijke realisaties gemaakt en je wil je websitebezoekers deze laten beleven? Het kan met een virtual tour. Laat je potentiële klanten door je realisaties / showrooms / modelhuizen / ... wandelen. 

Michaël Daems

Een website nodig voor je bouwbedrijf?

Zoals je hierboven kan zien, hebben we bij MaesMedia al wel wat ervaring in de bouwsector. Mogen we jouw website binnenkort in bovenstaand lijstje plaatsen? 

Neem contact met ons op voor jouw website. Dan plannen we een kennismakingsgesprek waarin we je leren kennen. Op basis daarvan doen we een visueel voorstel en maken we een offerte op maat. Die is vrijblijvend, uiteraard. Wat denk je, eens samenzitten? 

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Wat is het verschil tussen UX en UI?

Wat is het verschil tussen UX en UI?

Websites op maat van brandweerzones en hulpverleningszones

Websites op maat van brandweerzones en hulpverleningszones

Wat is het beste: een .be of een .com domeinnaam?

Wat is het beste: een .be of een .com domeinnaam?

Kerstkado's voor klanten en collega's: inspiratie en drukwerk

Kerstkado's voor klanten en collega's: inspiratie en drukwerk

Websites op maat voor KMO's

Websites op maat voor KMO's

Storytelling in marketing

Storytelling in marketing