E-commerce via Sendcloud API-integratie: hoe het jou voordeel oplevert

Als jij een webshop hebt, dan weet je dat pakketten verzenden, tracken, retourneren, … allemaal erg veel werk is. Gelukkig kunnen we in deze digitale tijden heel veel automatiseren.

Dat is dan ook de grote reden dat wij onze e-commerce omgevingen steeds koppelen met Sendcloud. Deze verzendsoftware maakt jouw leven een pak makkelijker. Automatische labels, e-mails, retours, … Het bespaart enorm veel tijd en moeite.

In deze blog tonen we je de voordelen van Sendcloud, en nog belangrijker: hoe jij het in de praktijk zal toepassen.

De voordelen van Sendcloud

Een bestel- en leverproces hoeven we je niet uit te leggen. Je hebt ongetwijfeld zelf ooit al eens iets online besteld. Je snapt hoe het werkt. Maar stond je al eens aan de andere kant? Aan de kant van de verzender? Dan weet je dat er heel veel komt kijken bij het verzenden van pakketjes.

1) Het is goedkoper

Sendcloud is de schakel tussen jouw e-commerce en je transportbedrijf. "Ja, maar ik heb al een contract met DPD, waarom heb ik Sendcloud dan nog nodig?" Om je enorm veel tijd te besparen. Maar daar komen we later op terug.

Ook voor klanten zonder contract met een vervoerfirma is het goedkoper dan wanneer je rechtstreeks pakketjes zou verzenden. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen.

Quanta costa, vraag je? Daar komen we op't einde van de blog op terug, als we de functies overlopen hebben. 

2) Je kan enorm veel transporteurs inschakelen

Wil je met DPD werken, met Bpost of PostNL? Het kan allemaal. Zowel internationaal als gewoon in België.

transporteurs e-commerce voorbeelden: bpost, postnl, dpd, gls, ups, dhl, fedex en meer.
Een overzicht van de meest populaire transporteurs in België. Copyright: Sendcloud.

3) Het allerbelangrijkste: Sendcloud automatiseert je hele verzend- en retourproces

Alles gebeurt automatisch. En als je tientallen pakjes per dag moet verzenden, dan ben je daar heel dankbaar voor. En dan hebben we het nog niet over de retours. En de track en trace. Een overzicht van de belangrijkste functies: 

Verzenden
  • Verzendlabels automatisch afdrukken.
  • Automatische verzendregels.
  • Gemakkelijke internationalisering.
Tracken
  • Geautomatiseerde mails met updates in je eigen huisstijl.
  • Minder druk op je klantenservice.
Retours
  • Laat je klanten zelf hun retour regelen.
  • Laat klanten de retourkosten dekken met betaalde retours.
  • Automatische updates met tracking.

Al die voordelen zijn wel leuk, maar jij wil weten hoe je het echt gebruikt. Daar gaan we nu op in. 

Contracten met transportfirma's 

Vanaf dat je meerdere pakketjes per dag verstuurd en je e-commerce begint te lopen, kan je best contracten beginnen afsluiten met je transporteur. Je kan via Sendcloud werken, je kan ook je eigen contractnummer koppelen aan Sendcloud. Wij raden dat laatste aan.

Bovendien heb je vaak een home contract en een b2b contract. Dat laatste is goedkoper, want ja: bij bedrijven leveren ze liever. Daar is altijd iemand "thuis" tijdens de werkuren. Dat is voor de transportfirma veel gemakkelijker. 

Bijkomend voordeel van Sendcloud: via de API geven we alle info mee over de bestelling. Denk aan klantdata, artikelen en orderwaarde. Indien er een btw-nummer gevonden is, wordt dit onmiddellijk verrekend via het b2b-contract. Dat bespaart je altijd een klein beetje. 

Eenvoudig verzenden

Op het Sendcloud platform kan je bij "inkomende orders" alle nieuwe bestellingen vinden. Wanneer deze klaar zijn voor verzending langs jouw kant, kan je deze labels automatisch printen. De orders worden op die manier verwerkt en er wordt ook een melding naar je transportfirma gedaan. Dan weten zij dat ze bij jou iets moeten komen ophalen. 

Dat is trouwens het moment dat de klant zijn eerste mail met de tracking link krijgt. Dat is dus de reden dat jij in je mailbox, wanneer je zelf iets bestelt, steeds te zien krijgt dat er nog geen info te zien is. Je product is nog maar net ingepakt. Of het wordt zelfs nog ingepakt. 

Een voorbeeld van de interface op het tabblad 'inkomende orders'. Copyright: Sendcloud.

Verzendregels

Je kan meerdere slimme verzendregels instellen. Zo zorg je ervoor dat je orders automatisch de juiste verwerking krijgen. Bijvoorbeeld:

  • Je krijgt bij transporteur Y een betere prijs voor paletten. Laat daarom automatisch kleine verzendingen via transporteur X gaan en grote bestellingen via transporteur Y. 
  • Als het land van bestemming Frankrijk is, selecteren we een andere transporteur voor een betere prijs.
  • Als je een heel duur product verzend, zou je via Sendcloud automatisch een verzekering kunnen afsluiten. 

Hoe meer info in je webshop, hoe beter

Als je het gewicht van elk van je producten in je webshop hebt staan, kunnen we dit ook meesturen naar Sendcloud. Zo weet dit platform automatisch hoe zwaar je pakket is. Dat is handig, want je betaalt vaak per gewicht. Meestal situeren prijzen zich in schijven, bijvoorbeeld 0-31kg. Hoe meer info je hebt, hoe beter je factuur bij je transporteur. Je krijgt bijvoorbeeld een boete als je zegt dat je pakket 25kg is, maar het eigenlijk 40kg was. Dat wordt uiteraard nagekeken. 

De orderwaarde die je meegeeft, komt ook door naar Sendcloud. Zo weet je van elke zending wat deze waard is. Tip: zit eens samen met je verzekeraar om dit alles te bekijken. Want met verzendingen gaat soms wel iets mis, en daar kan jij niet veel aan doen.

Automatische track & trace

In je portaal zie je ook gecreëerde labels. Dit zijn alle orders waarvan het label geprint is, maar die nog niet verzonden zijn.

In je orders zie je dan weer een overzicht van alle orders die momenteel onderweg zijn. Je kan ook per order zien wat de laatste info is die de klant gekregen heeft. 

Alle communicatie kan je trouwens zelf instellen. Onze filosofie: hoe meer info je de klant geeft, hoe beter. Je klantendienst zal dit ook leuk vinden, want dat zijn minder telefoontjes voor hen.

En nu we er toch over bezig zijn, je kan heel gemakkelijk je eigen kleuren en logo’s gebruiken. Heb je meerdere merken, dan kan je meerder brandings gebruiken.

Je kan makkelijk automatisch de juiste taal laten kiezen aan de hand van het adres. Handig! Copyright: Sendcloud. 

Wanneer krijgt je klant mails aan over zijn bestelling?

Ook dit kan je instellen. Dit zijn de meest courante:

  • Gereed voor verzending, wanneer het label geprint wordt.
  • Pakket onderweg, wanneer (logischerwijze) het pakket onderweg is naar de klant.
  • Pakket vertraagd, wanneer e een onverwachte storing is bij je transporteur.
  • Pick-up, wanneer het is aangekomen bij een pick-up point.
  • Pakket aangekomen, wanneer (opnieuw duh) je pakket aangekomen is.

Je kan ook automatisch vragen voor een review, maar daar gebruiken wij liever een andere tool voor: TrustProfile.

Verzonden items

Als een pakket geleverd is, krijg je een bewijs van levering. Dit is superhandig, want dit krijgt je klant niet. Als je webshop goed draait, zal je af en toe wel eens telefoon krijgen: “waar blijft mijn bestelling, want het zou zogezegd al geleverd zijn, maar hier ligt niets?”. Veel meer dan de klant kan jij niet per se zien. 

Op dat bewijs van levering kan jij zien waar het pakje geleverd is. Hierop staat aangeduid waar de handtekening gezet is. Vaak zal dit de chauffeur zijn die het bij de buren zet. Aan de hand van de coördinaten kun jij dan het exacte adres doorgeven aan de klant.

Retours - maar dan gemakkelijk 

Pakketjes retourneren, vaak veel omslachtige communicatie. Ook dit valt weer te automatiseren via Sendcloud. Ze hebben een eigen retourplatform dat wij in onze e-commerce platformen integreren. Via het Sendcloud portaal kunnen klanten zelf retourlabels aanmaken, de verzending in orde brengen en de kosten regelen.

Je zou dit allemaal ook manueel kunnen doen, maar hoe hoog is je handling cost dan? Neen, wij doen het liever niet.

Copyright: Sendcloud. 

Sendcloud prijzen 

Wat kost dat allemaal nu eigenlijk? Goeie vraag. Alles hangt af van het aantal verzendingen en de functies die je wilt hebben. Maar je zal snel merken: als je webshop goed draait, ga je heel snel de Premium versie willen hebben.

Bekijk de meest recente prijzen

 

Michaël Daems

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Een API-Integratie met Trustprofile op je webshop: de moeite waard

Een API-Integratie met Trustprofile op je webshop: de moeite waard

Meer voorbeelden van ERP-integraties

Meer voorbeelden van ERP-integraties

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Websites op maat van verhuurbedrijven

Websites op maat van verhuurbedrijven

Website of webshop met ERP koppeling laten maken

Website of webshop met ERP koppeling laten maken

Websites op maat van groothandels

Websites op maat van groothandels