Wat is een API?
API staat voor Application Programming Interface. Het zorgt ervoor dat verschillende soorten software met elkaar kunnen communiceren.
Bekijk het op deze manier: stel je voor dat een API een soort digitale ober is in een restaurant. Het neemt bestellingen van klanten op, geeft ze door aan de keuken, en brengt vervolgens het gerecht naar de tafel van de klant. De klant en de keuken zijn in dit geval een metafoor voor twee verschillende softwaresystemen.
Of vergelijk het met je afstandsbediening voor je TV. De afstandsbediening is als een handig hulpmiddel waarmee je de tv kunt laten doen wat jij wilt - je kunt van kanaal wisselen, het volume aanpassen en zelfs de tv uitschakelen. Wel, een API werkt een beetje op dezelfde manier, maar dan voor softwareapplicaties!
API’s en webhooks
Bij MaesMedia zien we een API als een soort magische afstandsbediening voor jouw website. Daardoor kunnen wij onze websites met andere softwareapplicaties te communiceren (zoals ERP’s en CRM’s). Dit biedt een pak voordelen voor jouw website.
We halen er nog even een term bij: webhooks. Webhooks zijn een andere belangrijke manier om data van API's te ontvangen. Hierbij stuurt de API server actief data naar jouw website wanneer bepaalde gebeurtenissen plaatsvinden, in plaats van dat je actief verzoeken moet sturen. Het gebruik van webhooks kan handig zijn voor real-time updates.
Een webhook kan bijvoorbeeld zijn: "bestelling komt binnen via de website, maak hiervan een bestelbon in de ERP'.
Maar daar komen we iets later in deze blog op terug.
De voordelen van API-integraties voor jouw KMO-website
Er zijn veel voordelen verbonden aan API-integraties voor je website. Denk aan:
- Minder administratief werk
- Lagere foutenmarge
- Tijd- en kostenbesparingen
- Geavanceerde functies zijn mogelijk
- Betere gebruikservaring
- Multitasking
- Een verhoogde veiligheid
We leggen het hieronder even uit.
Minder administratief werk
Door de integratie van deze systemen kunnen gegevens zoals klantinformatie, bestellingen en voorraad automatisch worden gesynchroniseerd tussen de website en het ERP-systeem.
Gedaan dus met het ingeven van bestellingen, offertes, … alles wordt geautomatiseerd. Hierdoor kan jouw team meer tijd kan besteden aan strategische taken en het bieden van een betere service aan klanten.
Lagere foutenmarge
Door manueel informatie van je website naar een ander platform over te zetten, wordt er al eens een fout gemaakt bij het kopiëren en plakken… heel menselijk, maar ook heel vermijdbaar. Een API-koppeling heeft gelukkig geen last van die menselijke fouten en zet je informatie snel en correct over naar andere platformen.
De API-koppeling zorgt voor een naadloze, en foutloze, stroom van informatie tussen onze website en jouw programma. Je hoeft dus niet opnieuw alles in te geven. Voorraden, prijzen, … worden actueel opgehaald en zijn dus steeds in orde. Tenzij het fout staat in je ERP, uiteraard!
Tijd- en kostenbesparing
Kan je je trouwens inbeelden hoeveel geld je bespaart als je je website helemaal kan laten automatiseren? Gedaan met al dat handmatig werk.
Geavanceerde functies zijn mogelijk
Door gebruik te maken van API's kunnen websites geavanceerde functies aanbieden die anders moeilijk te implementeren zouden zijn. Denk aan het tonen van interactieve kaarten, het integreren van betalingsgateways of het ophalen van realtime gegevens.
Betere gebruikerservaring
API's stellen websites in staat om naadloos te communiceren met andere platforms, waardoor een betere gebruikerservaring wordt geboden. Bijvoorbeeld, door het gebruik van single sign-on (SSO) kunnen gebruikers zich aanmelden op een website met hun Google- of Facebook-account zonder aparte inloggegevens te hoeven onthouden.
Multitasken
Meerdere acties tegelijkertijd & correct uitvoeren is voor een menselijk brein niet evident, zelfs bijna onmogelijk. Een website heeft hier gelukkig geen probleem mee en kan via een API-koppeling moeiteloos verschillende processen tegelijkertijd of opeenvolgend opstarten, zonder tijdsverlies. Zo kunnen verschillende processen optimaal op elkaar afgestemd worden om de opeenvolging van acties in recordtijd te verwerken.
Veiligheid en discretie
Bij API-integraties wordt steeds een beveiligingslaag voorzien zodat de uitgewisselde informatie niet onderschept kan worden, bovendien wordt enkel de relevante informatie uitgewisseld en wordt de gevoelige informatie tot een minimum beperkt. API-integraties worden uitgevoerd op de achtergrond waardoor je bezoeker er niks van merkt en geen last hebt van vertragingen.
Hoe je website koppelen met een API?
Veel softwarepakketten en websites bieden mogelijkheden voor API-koppelingen. Hierdoor kunnen derden toegang krijgen tot hun platform, data uitwisselen of functionaliteiten integreren.
Tenzij je kaas hebt gegeten van API’s, ga je altijd een externe partner (hallo!) nodig hebben om je website te koppelen. Dit zijn de stappen die wij volgen.
Als je hier trouwens meer over wil lezen, we schreven artikels over verschillende ERP-integraties, die allemaal via een API verlopen. Enkele voorbeelden: integraties met Teamleader, XML-koppelingen, Business Central, of zelfs voor marketing automation.
Stap 1: toegang tot API-documentatie
Controleer welke API-koppelingen beschikbaar zijn voor het softwarepakket of de website die je wilt integreren. De documentatie bevat alle benodigde informatie over de beschikbare functies, endpoints, en vereiste parameters. Deze hebben wij nodig om een offerte te kunnen maken.
Da's eigenlijk supersimpel om te ontdekken. Google "API + programma" en verander de naam van je programma in de zoekfunctie. That's it. Soms verstoppen softwares hun API of is er gewoon geen. Niet zeker? Vraag het even na bij ons.
Stap 2: functionaliteiten
Bekijk welke functionaliteiten beschikbaar zijn via de API en bepaal welke daarvan relevant zijn voor jouw website.
Zoals je in het bovenstaande voorbeeld kan zien, moet je wel iets van development kennen om te weten wat de mogelijkheden zijn. Hier helpen wij je uiteraard bij.
Stap 3: implementeren
We koppelen je website aan het door jouw gekozen programma aan de hand van je API. Soms gaan we ook nog vragen aan je technische contactpersoon om specifieke endpoints te maken op je programma.
Belangrijk om te weten: soms zijn hier integratiekosten aan verbonden via je software. Of een jaarlijkse abonnementkost.
Bij MaesMedia betaal je enkel eenmalig de opzet hiervan, maar sommige ERP’s vragen een fee om een API te mogen gebruiken. Dat moet je navragen bij je ERP-leverancier.
Populaire API's voor website-integraties
Wij gebruiken meestal API’s van ERP of CRM-systemen voor de websites. Maar er zijn een paar populaire andere API’s.
Facebook Graph API:
Met de Facebook Graph API kun je gegevens ophalen van het Facebook-platform. Enkele toepassingen zijn:
- Inloggen met Facebook-accounts op jouw website.
- Delen van profielinformatie van gebruikers.
- Het weergeven van de nieuwste posts van een specifieke Facebook-pagina.
Twitter API
De Twitter API maakt het mogelijk om tweets, hashtags en andere Twitter-gerelateerde informatie op jouw website te integreren.
YouTube API
Met de YouTube API kun je video's van YouTube insluiten en afspelen op jouw website. Dit is ideaal voor websites die videomateriaal willen delen zonder de video's zelf te hosten.
Veelgestelde vragen over API’s en websites
Hoeveel kost het gebruik van een API meestal?
De kosten van het gebruik van een API variëren afhankelijk van de aanbieder en het type API. Sommige API's zijn gratis, terwijl andere een prijsmodel hanteren op basis van gebruik of abonnementen. Dit kan je best op voorhand navragen om verassingen te vermijden.
Wat gebeurt er als een API wordt gewijzigd of stopgezet?
Als een API wordt gewijzigd of stopgezet, kan dit invloed hebben op de functionaliteit van de applicaties die deze API gebruiken. Wij moeten op de hoogte blijven van eventuele wijzigingen en zo nodig hun code aanpassen om de impact te minimaliseren. Als er geplande wijzigingen zijn, geef ons even een seintje!