Websites op maat van groothandels

Wil jij je groothandel digitaliseren en klaarstomen voor de toekomst? Dan is je website een goeie plek om te starten. Wanneer je je website combineert met je ERP-systeem, kan je veel geld besparen op je operationele dagelijkse taken. 

Bovendien verwacht de klant anno 2024 echt wel een gepersonaliseerde ervaring. Werk dus met gepersonaliseerde prijzen, spaarsystemen en andere zaken. 

Er zijn dus wel veel mogelijkheden met je website, maar het moet wel doordacht gebeuren.  Want op’t einde van de rit moet het je zo veel mogelijk geld besparen en zo veel mogelijk geld opleveren.

In deze blog gaan we dieper in op websites op maat voor groothandels, vereisten voor je website en hoe wij dit tot stand brengen. En we tonen het aan de hand van een voorbeeld, uiteraard.

Digitalisering voor groothandels: de voordelen

In deze blog gaan we er van uit dat we jouw ERP-systeem koppelen aan je website. Je zou dit ook niét kunnen doen, maar een combinatie met je ERP-systeem zorgt voor enorm veel voordelen. Zowel voor jou, als voor je klanten.

De voordelen voor jouw klanten

  • Eenvoudig bestellen: een intuïtieve website zorgt ervoor dat je klanten makkelijk kunnen bestellen. Je zou ervan verschieten hoe vaak dit nog niet gaat.
  • Gepersonaliseerde ervaringen: je kan heel persoonlijk werken als je werkt met accounts. Eigen prijzen, bestellijsten, favoriete producten, …
  • 24/7 open: je fysieke winkel heeft openingsuren, je online winkel heeft dit niet. Klanten kunnen bestellen wanneer het hen uitkomt.
  • Real-time voorraad bekijken: hoeveel zijn er nog beschikbaar? Je klant weet het meteen. Dit voorkomt teleurstellingen, wanneer klanten bijvoorbeeld een product bestellen dat niet meer in voorraad is.
  • Mobiele toegankelijkheid: voor de ene klant is dit al wat belangrijker dan de andere, maar in de meeste sectoren is dit wél een enorm voordeel.
  • Duidelijke productpagina’s: je koopt zelf ook niet zonder onderzoek te doen. (Of je doet het wel, wij judgen niet.) Een duidelijke productinformatie zorgt ervoor dat je klanten weloverwogen aankopen kunnen doen.
Webdesign op maat van groothandels.
Automatische orderverwerking bespaart je groothandel veel tijd en geld op administratie.

De voordelen voor jou als groothandelaar

  • Efficiënter werken: je bespaart enorm veel tijd door een erp-integratie.
  • Betere en makkelijkere klantenservice: veel informatie op je website, zoals voorraad, prijzen, alternatieven, … besparen je enorm veel telefoons en mails. Zo word je inbox leger en raak je bijgewerkt.
  • Automatische boekhouding: afhankelijk van je ERP, uiteraard, maar dit vermindert drastisch de kans op fouten.
  • Meten is weten: data is alles. Je kan beslissingen nemen gebaseerd op data. Rapportage is alles.
  • Schaalbaar: de website groeit automatisch mee met je assortiment. Je kan groeien, de website groeit automatisch mee.
  • Kostenbesparing: op termijn levert een automatische webshop je verbeterde efficiëntie en verminderde fouten.

Bovendien zijn er tegenwoordig heel wat marketingtrucs die we kunnen toepassen. Verder in deze blog lees je bijvoorbeeld hoe we voor groothandelaar Marlimat alle productdata automatisch lieten schrijven door AI. Dus dat bespaart je ook weer honderden uren en duizenden euro’s aan copywriters.

Websites voor groothandelaars: belangrijke onderdelen

Een webshop voor een groothandelaar moet doordacht zijn. Hieronder vind je de belangrijkste onderdelen.

Je catalogus moet duidelijk zijn

Klanten moeten snel en gemakkelijk het juiste product kunnen vinden. Dit start met een UX-design en een slimme menustructuur. Hoe logischer het design, hoe makkelijker je klanten kunnen navigeren door je aanbod. Hiervoor is het wel belangrijk dat je ERP hierop voorzien is en dat we alle categorieën juist kunnen inladen.

Overzichtelijke productpagina’s

Je moet je product kunnen verkopen. Dat doe je door sterke productpagina’s. We gebruiken de USP’s van producten passen relevante verkooptrucs toe. Wist je dat we heel vaak de consumentenpsychologie van Cialdini volgen om meer te verkopen?

Op een overzichtelijke productpagina staan zaken zoals:

  • Titel
  • USP’s
  • Specificaties
  • Beschrijvingen
  • Promoties
  • Prijzen
  • Afbeeldingen

Het kan zo eenvoudig of uitgebreid als nodig is.

Winkelwagen en bestelproces

We gaan er in dit scenario vanuit dat je een webshop hebt. Da’s bij de meeste groothandels wel zo: een webshop of een bestelplatform. Dan is het belangrijk om een eenvoudig maar veilig bestelproces toe te voegen. Wij koppelen Mollie om dit veilig te laten verlopen.

Makkelijke verzending

Doe jij zelf je leveringen of besteed jij dit uit? In het eerste geval voorzien we jouw custom verzendlogica en mailings, in het tweede gevallen koppelen wij meestal Sendcloud. Deze service automatiseert alles voor jouw verzendingen, wij zijn fan.

Accounts voor je klanten

Bij veel groothandelwebshops kan je een account maken. Deze kunnen simpel zijn, of eerder complex. In onderstaand voorbeeld van Marlimat zijn er bijvoorbeeld al iets complexere functies.

Slimme Google-integratie

Je wil uiteraard ook gevonden worden op Google. Daar zorgen wij voor. Je kent ongetwijfeld Google Analytics, maar ook daar gaan we een stap verder in. We koppelen deze met Tag Manager, zodat we alle belangrijke conversies op je website kunnen meten.

We melden je website ook steeds aan op Google Search Console, zodat je website beter en sneller kan indexeren. Dat is dan weer goed voor je SEO. Hetzelfde doen we met Bing. We laten niets aan het toeval over.

Voorbeeld Marlimat: webshop voor scholen en bedrijven  

Marlimat uit Aalst (website in progress) is een groothandelaar gespecialiseerd in schoolartikelen, geschenken, bureaumeubelen en computerartikelen voor scholen en bedrijven. Ze onderscheiden zich door zich echt te focussen op een persoonlijke service. Zo gaan ze elke drie maanden elke klant bezoeken, zorgen ze voor klasbundelingen en een gemakkelijke manier van bestellingen.

Voorbeeld van een webshop voor groothandelaars: marlimat.
Schoolmateriaal bestellen volgt een specifiek bestelproces: leerkrachten maken klassenlijsten, het secretariaat zorgt voor een gebundelde bestelling en beheert alle accounts.

De situatie

Marlimat heeft een ERP-pakket: Prodis. Dit is een custom ERP van DDA-IT, waarmee we al enkele projecten hebben lopen, zoals bijvoorbeeld de webshop van Kärcher Center Maes uit Hoogstraten en Kasterlee.

Bestellingen via de website worden automatisch verwerkt in Prodis, handig! Er zijn heel wat producten die op de webshop moeten komen. Die worden ook automatisch uit Prodis gehaald. Bovendien heeft Marlimat scholen als klant, en daar is een specifiek bestelproces.

Custom bestellingen en accounts

Scholen kunnen verschillende types van gebruikers aanmaken. Een adminaccount (secretaresse) kan leerkrachten toevoegen en bestellingen plaatsen. Een leerkracht kan bestellijsten maken, bestellingen klaarzetten ter goedkeuring, klassen aanmaken en meer. Maar de admin account blijft steeds de eindcontroleur en is de enige die de goedkeuring heeft om te bestellen.

Geautomatiseerde productbeschrijvingen

Marlimat heeft heel weinig eigen productdata. Bij de “bestekmap blauw” was er bijvoorbeeld niets geschreven. Een goeie webshop heeft een sterke productomschrijving. Idealiter hadden we ook specificaties, maar die data stonden nog niet in Prodis. En dat kunnen we spijtig genoeg met AI (nog) niet verzinnen.

Maar: de productomschrijvingen kunnen we wel laten schrijven. Aan de hand van internetzoekopdrachten en een sterke prompt laten we ChatGPT zelf de productomschrijvingen maken. Neen, ChatGPT, een bestekmap is geen map om je bestek in te steken. #finetunen Test het vooral zelf uit op de website van Marlimat.

Webdesign voor groothandels

Webdesign voor groothandels: stappenplan

Elk project is voor ons anders. Elke website, elk bedrijf, elke doelgroep, elke aanpak, … alles is custom. Maar, voor het maximale succes volgen we wel steeds eenzelfde stappenplan.  

Stap 1: wij komen je groothandel bezoeken   

Alles start met een goeie babbel. Vrijblijvend uiteraard. Zien of de klik er is. We hebben al wel wat ervaring in dit soort webdesign, dus we weten gericht wat we moeten vragen.

  • Wat is jouw focus als groothandel?
  • Wat zijn je bestverkochte producten?
  • Zijn er bijkomende diensten?
  • Met welk ERP-systeem werk je?
  • Hoe is dat opgebouwd?
  • Hoe verloopt jullie bestelproces?

Wij komen hier gerust voor langs, dan krijgen we een beter idee van hoe jullie te werk gaan. Zo leren we jou het beste kennen en kunnen wij beter inschatten wat er nodig is. Laat ons gerust weten wanneer dit voor je past.

Plan je 1e vrijblijvende gesprek

 Stap 2: voorstel op maat

 Wij zijn een marketingteam. Dat wil zeggen dat wij elk type marketeer in huis hebben om de beste websites en marketingplannen voor groothandels te kunnen maken.

Na onze kennismaking stellen we even een miniteam op om jullie case te bespreken. Daarna hebben we waarschijnlijk nog wat meer vragen, dus zal er waarschijnlijk ook nog een online meeting met jou en je ERP-partner zijn.

Daarna komen we nog eens langs met een ontwerp van een website en een voorstel op maat. Dit alles is vrijblijvend.

Wij steken best veel tijd in onze voorbereiding. Dit doen we voor twee redenen

  1. We willen niet dat je voor verrassingen komt te staan. Door deze fase al grondig te doen, kunnen we gerichter inschatten
  2. We willen ook tonen wat onze meerwaarde is. MaesMedia biedt een gepersonaliseerde service en gaat proactief te werk, dat merk je vanaf moment één.

Plan je eerste gesprek met ons

 Stap 3: Copy, design, back-end, front-end

Ons voorstel goedgekeurd? Da’s leuk! Dan gaan wij aan de slag. En “wij”, da’s een team van designers, copywriters, programmeurs en marketeers met elk een eigen expertise. We zorgen voor

  • Teksten die verkopen
  • Een design dat je klanten aanspreekt
  • Een website die handig is
  • Een website die alles automatisch regelt

En als de website zo goed als klaar is langs onze kant, is het tijd voor de volgende fase.

Stap 4: Uitgebreide testing

Jij bent erg belangrijk in deze fase. Op het testplatform kan je beginnen testen, testen, testen. Da’s belangrijk en gaat van jouw kant ook best wat tijd vragen. Of van je collega’s! ;)

 Stap 5: Lancering

 Alles getest en naar tevredenheid? Dan gaan we over tot de lancering van je website, zodat deze voor jouw klanten toegankelijk wordt. Feestje!

 Stap 6: Onderhoud, marketing en optimalisatie

Website online. Klaar! Nope, helemaal niet. Zeker bij projecten zoals dit, moet je een website beschouwen als een traject.

Net zoals je ERP-systeem continu wordt verbeterd om beter aan te sluiten bij je groothandel, is dat met je website hetzelfde. Wij blijven betrokken om ervoor te zorgen dat jouw website niet alleen goed werkt, maar ook echt past bij wat jouw bedrijf nodig heeft.

Indien je wilt, kunnen we je ook ondersteunen met alle nodige campagnes om nog meer verkopen te promoten. Denk aan drukwerk, grafisch design, social media campagnes, google campagnes, …

Michaël Daems

Breng je groothandel naar het volgende niveau met een custom website

Klaar om jouw groothandel naar het volgende niveau te tillen met een op maat gemaakte website? Wij zijn er helemaal klaar voor om jouw ideeën om te zetten in een gebruiksvriendelijke en doeltreffende online plek. Laten we een informeel gesprek inplannen en ontdekken wat we voor jouw groothandel kunnen betekenen.

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Website of webshop met ERP koppeling laten maken

Website of webshop met ERP koppeling laten maken

Wat is het verschil tussen UX en UI?

Wat is het verschil tussen UX en UI?

Websites op maat voor begrafenisondernemers

Websites op maat voor begrafenisondernemers

Websites op maat van verhuurbedrijven

Websites op maat van verhuurbedrijven

Dit is het stappenplan als je een website laat maken

Dit is het stappenplan als je een website laat maken

Website met configurator (voorbeelden en tips)

Website met configurator (voorbeelden en tips)