Naar inhoud

Voldoet jouw webshop aan de huidige wetgeving?

  • Michaël Daems:

Er zijn vele regels om online te ondernemen. En zoals dat gaat met wetgeving: ze blijft evolueren. Als je producten verkoopt via een webshop, ben je verplicht om je te identificeren op elk communicatiekanaal (zowel B2B als B2C).

De Federale Overheidsdienst Economie heeft namelijk besloten dat contact opnemen met de online verkoper makkelijker moet verlopen. Zo moet je vanaf mei 28 mei 2022 duidelijk je mailadres en telefoonnummer vermelden. Hieronder een overzicht van wat wettelijk in orde moet zijn. 

Jouw contactgegevens

Ofwel ‘identificatie van de verkoper’. Je bent dus verplicht om dit te vermelden:

  • Naam van je bedrijf
  • Vennootschapsvorm
  • Adres (postbussen tellen niet!)
  • Telefoonnummer
  • Mailadres
  • BTW- en bankrekeningnummer

Deze contactgegevens zijn niet alleen verplicht voor particuliere webshops. Ook voor professionele shops of B2B platformen moet dit in orde zijn.

Bestelproces

Volgende informatie moet je vermelden op iedere pagina waar je een product of dienst aanbiedt:

  • Aanvaarde betaalmiddelen
  • Eventuele beperkingen in het aanbod
  • Eventuele leveringsbeperkingen

Retour, levering, garantie, sales

Voor het betalen, moet je ook enkele verplichte informatie tonen. Denk hierbij aan:

  • Contactgegevens
  • Klachten
  • Prijzen
  • Kosten van levering, betaling, …
  • Stappen in het bestelproces
  • Herroepingsrecht
  • Retourzendingen
  • De duur van de overeenkomst
  • Wijze van betaling en levering
  • Belangrijkste eigenschappen
  • Wettelijke garantie
  • Bestaan en wijze van after sales
  • Duur en opzeg van de overeenkomst

 

Ook een goeie webshop nodig?

Ons marketingteam zorgt voor de ontwikkeling van jouw webshop van A tot Z. Zo hoef jij je geen zorgen meer te maken. 

 

Michaël Daems

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Hoe gebruik je een verificatieapp voor tweestapsverificatie op Facebook?

Hoe gebruik je een verificatieapp voor tweestapsverificatie op Facebook?

WISMO en andere customer support vragen: zo vermijd je ze

WISMO en andere customer support vragen: zo vermijd je ze

Werkt humor in reclame en marketing?

Werkt humor in reclame en marketing?

SEO tips voor het Google AI-overzicht

SEO tips voor het Google AI-overzicht

Heb jij een bedrijfspagina op Facebook? Negeer de rare berichten op Messenger

Heb jij een bedrijfspagina op Facebook? Negeer de rare berichten op Messenger

10x zo goed scoren op Google: zo verbeterden wij onze eigen SEO

10x zo goed scoren op Google: zo verbeterden wij onze eigen SEO