Waar moeten wij om lachen?
Wij lachen als mensen om veel soorten redenen, situaties, plaatsen, momenten, … Dit doen wij ook allemaal op een andere manier, met een ander geluid of door bepaalde mopjes. Of je kan natuurlijk ook kiezen om helemaal niet te lachen, maar dan ben je een zuurpruim.
De humor waar wij om lachen in reclame verdelen wij onder drie hoofdcategorieën:
- Absurdisme
Absurdisme heeft te maken met zaken dat op niets slagen zoals ironie, onverwachte verrassingen, dingen die je niet zag aankomen of een grap waarin men extreem overdrijft.
Denk maar aan het reclamespotje van Red Bull die jou vleugels geeft wanneer je het opdrinkt. Hierin overdrijven zij en is het een beetje absurd, want natuurlijk kan niemand vliegen. Denk ik toch?
- Superioriteit
Hier ga je lachen om de pech of ongeluk van een ander. Superioriteit vergelijk je het best met donkere humor. Dit werkt niet bij alleman waardoor je een specifieker en kleiner publiek zal aanspreken.
- Opluchting
Bepaalde emoties zoals angsten en spanningen worden door deze soort humor ‘verlicht’, waardoor je het beter kan relativeren.
De kanttekening van humor voor je bedrijf
Iedereen kent wel reclamespotjes van op TV waar er humor in tevoorschijn komt. Denk maar aan het populair zinnetje: ‘Hier nen euro’. Iedereen kent het grappig mannetje dat dat zegt, maar hebben we ook allemaal onthouden dat dit een reclamespot van De Lijn was? Niet direct.
Net zoals de bekende video waar baby’s op rolschaatsen aan het breakdancen zijn. Hier leg je al een link met water. Maar was het Vittel, Spa, Chaudfontaine? Drie keer fout, want het was Evian.
Humor in reclame en marketing kent overduidelijk ook een tegenstrijdig effect. Ja het is grappig, maar het is niet daarom dat de mensen jou als bedrijf gaan onthouden.
Positieve gevolgen van humor | Negatieve gevolgen van humor |
|
|
Humor en de betrouwbaarheid van je bedrijf
Als bedrijf kan je sterk inzetten op humor in je marketingstrategieën en op je sociale media. Mensen voelen zich op die manier verbonden aan je bedrijf, omdat je dezelfde humor deelt, waardoor je ook tegelijkertijd sympathie creëert.
En hoe gaat dat dan in zijn werk? Heel simpel:
Je laat mensen lachen = leuke emotie wordt opgewekt = “Het bedrijf of merk vind ik wel leuk”.
Wil je meer weten over de beïnvloedingstechniek ‘sympathie’ voor jouw bedrijf? Lees onze blog over Cialdini.
Wanneer humor toepassen in je marketingstrategie?
James Barry, professor aan de Nova Southeastern Universiteit, heeft enkele jaren geleden een onderzoek uitgevoerd naar de humor in online reclame van verschillende merken. Wat bleek? Net zoals bedrijven verschillende doelgroepen hebben, heeft Barry een heel nieuwe classificatie ontwikkeld voor humor in marketing.
Zo heb je dus rode, gele en witte merken.
- Rode merken
Vermijd humor in reclame! Dit is een absolute no-go, 100% gewoon niet doen! Op geen enkele manier is het gebruik van humor bij jou acceptabel. Dit geldt voor uitvaartkantoren, luxe items, hulporganisaties, medische sector, …
Zit je met je bedrijf in de ‘rode zone’ dan komen er vaak veel emoties aan te pas, waardoor het gebruik van humor als aanstootgevend kan beschouwd worden.
- Gele merken
Bij de gele merken mag er wel een vleugje humor of grapje aan te pas komen, anders is het ook maar saai. Verkoop je een standaardproduct dat eigenlijk zo goed als een basisbehoefte is voor mensen? Dan mag je zeker jongleren met humor in reclame. Denk maar aan de voedings- en drankenindustrie, meubelwinkels…
- Witte merken
Deze merken verkopen technisch moeilijke producten waarbij subtiele humor kan helpen om het verhaal luchtiger en duidelijker over te brengen. Denk maar aan elektronica- en informaticabedrijven, verzekeringsmaatschappijen, cosmetica …
Een perfect voorbeeld hiervan zijn de banken. Hoewel bijna 99% van de Belgen al een zichtrekening of spaarboekje heeft en extra reclame dus overbodig lijkt, blijven banken online adverteren. Ze gebruiken hierbij vaak een subtiele vorm van humor, vooral omdat onderwerpen rond 'geld' zwaar geladen kunnen zijn.
Checklist voor je campagne
Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden bij het gebruik van humor in je marketing of sociale mediastrategie. Overweeg hierbij goed de voor- en nadelen van humor, zowel bij je online als offline campagnes, bekijk in welke kleurencategorie je zit en stel jezelf de vragen:
- Wat is je product of dienst?
- In welke context wil je je product plaatsen?
- Wat wil je bereiken? Wat is het doel van de campagne?
- Wie is je doelpubliek?
- Is het gebruik van humor wel écht relevant?
- …
Wat je zeker moet vermijden is:
- Smaakloze en beledigende content
- Slechte timing
- De humor matcht niet met jouw merk of imago
- Je grap wordt niet begrepen
Vroeg begonnen is half gewonnen
Humor werkt het effectiefst wanneer je dit in een vroege fase naar de klant gebruikt. Iets nieuws valt altijd op, zorg er daarom voor dat je de early birds in de funnel aantrekt.
Nadien is het belangrijk om interesse op te wekken en de klant dan uiteindelijk zo te overtuigen dat zij tot een aankoop overgaan.
Wil je weten welke reis je klanten afleggen? Ontdek het in onze blog.