1. Waar het om gaat: de inhoud van je bericht
1.1 Zoekwoorden
Vroeger was het een kwestie van zo veel mogelijk zoekwoorden op je pagina te proppen. Uiteindelijk kwam je dan wel op de eerste pagina van Google terecht.
Nu is Google weer wat slimmer geworden en kijken ze ook naar de context van je websitepagina's: praat je inhoudelijk mee over de zoekwoorden? Los je problemen op rond het zoekwoord? Vul je teksten dus niet op met lukrake woorden waarvan je denkt dat ze scoren, praat er ook écht over.
1.2 Zoekwoordcombinaties in Google
Ga niet enkel op zoek naar de evidente zoekwoorden zoals "tuinmeubelen". Stel dat je hier op één wil scoren; dat wordt lastig.
Zoek naar combinaties zoals bijvoorbeeld "sterke aluminium tuinmeubelen" of "zwarte houten tuinmeubelen".
Een tip: begin te typen in Google en kijk naar de suggesties. Mogelijk kan je daar een eerste inspiratie uit halen.
1.3 Los vragen op van je doelgroep
Beantwoord de vragen van je doelgroep. Waarmee zitten ze en hoe lost jouw product of dienst deze vragen op? Denk aan vragen als "wat is...", "hoe moet ik...", "waarom zijn...". Zeker met de opkomst van voice search verschuift zoekgedrag van specifieke trefwoorden als "restaurants in Geel" naar "Hey Google, waar vind ik het beste restaurant in Geel?".
1.4 Dwell Time
Hoe lang blijft een bezoeker gemiddeld op je website? Een website waar bezoekers lang blijven is vast en zeker interessanter dan een website die maar vluchtig bezocht wordt. Daarom is het ook interessant om je blogberichten net iets langer te maken. Zo geef je niet alleen meer interessante content aan je klanten, het is ook nog eens goed voor je positie in Google.
2. De technische kant van SEO
2.1 Meta-Titel van je pagina
Google heeft nood aan wat technische informatie over je website. Die behandelen we in dit onderdeel. Een pagina heeft een goede titel nodig. Ook je belangrijkste zoekwoord moet in deze titel terug te vinden zijn. Denk na over hoe je klanten zoeken naar je product of dienst.
2.2 Meta-Beschrijving van je pagina
De beschrijving (of description) van je pagina schetst kort over wat je pagina gaat. Overdrijf hier nooit met zoekwoorden, maar omschrijf kort en krachtig de inhoud. Dit is tenslotte het onderdeel dat mensen warm moet maken om je pagina te gaan lezen. Hoe aantrekkelijker dit gedeelte is, hoe meer kans je hebt om bovenaan in Google te verschijnen.
2.3 URL
Ook je URL of websiteadres mag je niet vergeten. Komt het belangrijkste zoekwoord van je pagina hier in voor? Want Google neemt je url op in de zoekresultaten.
2.4 Alt-tekst
Dit gaat over het tekstuele element van je afbeeldingen. Geven deze de nodige technische informatie mee? Deze helpt zoekmachines snel op weg om te weten wat er precies op de afbeelding staat. En niet alleen zoekmachines help je ermee, ook mensen met een beperking zullen blij zijn met een duidelijke alt-tekst. Een win-winsituatie voor SEO en je conversie-optimalisatie.
2.5 Laadtijd
Wanneer werd je het laatst blij van een website die maar blijft laden? Klopt, wij worden er ook niet blij van. Daarom is het belangrijk dat je website zo snel mogelijk geladen wordt. Want hoe trager je website is, hoe meer bezoekers je verliest.
2.6 Sitemap
Je sitemap is als een kaart voor zoekmachines. Handig om snel alle pagina's te vinden (en dus indexeren). Daarom is het aangeraden om een sitemap.xml te genereren voor je website zodat Google meteen je websitestructuur begrijpt.
2.7 Gebruik gestructureerde data
Er is een opmars aan 'rich results' door 'snippets' in zoekresultaten. Dat is extra info die rechtstreeks in de zoekresultaten verschijnt. Door jouw website van gestructureerde data te voorzien, schotel je zoekmachines essentiële informatie voor via voorgedefinieerde velden in je pagina. Een gewone websitebezoeker ziet deze info niet, je schotelt zoekmachines bijkomende essentiële informatie voor om aan je zoekresultaat toe te voegen. Dat vergroot de kans om als resultaat 0 te verschijnen: het zoekresultaat dat snel en eenvoudig een antwoord biedt op de gestelde vraag, zonder dat een klik vereist is. De zoeker ziet jou als 'thought leader'.
Daarnaast zijn de mogelijkheden voor gestructureerde data enorm divers. Je kunt FAQ-secties toevoegen, maar ook zeker reviews, handleidingen, evenementen, fact checks... De search library van Google somt ze allemaal op.
Uiteraard beslist Google nog steeds zelf welke resultaten die wanneer toont. Bovenstaande tips helpen je ruim voldoende opweg naar de top van Google, maar zijn daarom nog geen garantie op succes. Veel hangt af van de context van de zoekopdracht, SEO-score van andere websites, algemene functionaliteiten en instellingen van je website, voorkeuren van je websitebezoeker... Zorg er alleszins voor dat je je kansen op succes vergroot. Veel succes!