De ultieme checklist voor je SEO blogpost

Het klinkt contradictorisch, maar een goeie SEO blogpost gaat niet om scoren op zoekmachines. Het doel moet zijn om mensen te helpen, te informeren, te begeleiden.

Google noemt dit zelf ‘people first content’. Focus op mensen, en niet op de zoekmachines. Hoe je dat doet, leren we je hieronder.

Deze gids geeft je richtlijnen voor het schrijven van je tekst: tips, guidelines, principes. Over het technische gedeelte en zoekwoordenonderzoek, daar hebben we het een andere keer wel over.

Of laat je SEO-blogposts schrijven door een gespecialiseerd marketing agency. 

Contacteer ons en scoor op SEO

Schrijf altijd voor een mens, niet voor een zoekmachine

Uiteraard wil je zo hoog mogelijk in scoren. Maar ga niet in elke zin en tussentitel je gekozen zoekwoord knallen. Zo praat je toch ook niet tegen mensen?

Richtlijnen voor people-first content

Gelukkig heeft onze goeie vriend(in?) Google enkele richtlijnen meegegeven waardoor je zelf kan nagaan hoe ‘mensgericht’ je tekst is. Is het duidelijk, na het lezen van je copy:

  • Wie je doelpubliek is?
  • Wat de focus van je website is?
  • Dat je blijk geeft van eigen expertise?

Zal iemand na het lezen van je tekst het gevoel hebben:

  • Dat hij of zij iets met jouw tekst kan doen?
  • Dat hij of zij een goeie ervaring met je website had?
  • Dat hij of zij iets geleerd heeft of het als nuttig heeft ervaren?

Hoe meer je ‘ja’ kon antwoorden, hoe beter. Next!

Hoe meer je focust op people-first content, hoe beter je zal scoren.

Door dit juist aan te pakken, kan je je SEO veel beter doen. Meer nog. Wij scoren meer dan 20x zo goed op Google als een jaar geleden! 

Ontdek hoe 

Vermijd deze zaken als je met je blog wil scoren op zoekmachines

Opnieuw, focus op content waar de mens centraal staat. Focus niét op content om op Google te scoren.

Je wil uiteraard op Google scoren, maar dat doe je door mensen te helpen. Opnieuw, enkele vragen. Hier wil je zo weinig mogelijk ‘ja’ op kunnen antwoorden.

  • Gebruik je veel automatisatie om je teksten te schrijven over veel onderwerpen?
  • Schrijf je omdat iets trending lijkt maar niet per se bij je doelgroep past?
  • Mik je op een bepaald aantal woorden? (vb minstens 750)
  • Ben je vooral aan’t samenvatten zonder echt iets toe te voegen?
  • Ligt de hoofdfocus alleen maar op het vinden van online verkeer?
  • Produceer je zo veel mogelijk inhoud zodat er wel iéts van zal scoren?
SEO is zoals een zeilschip. Log, maar eenmaal het op dreef is, krijg je het niet gestopt. Wil jij sneller resultaat? Dan moet je focussen op SEA.

Onthoud altijd: SEO is een werk van lange termijn. Sneller resultaat kan je bereiken met advertenties. 

Ontdek het verschil tussen SEO en SEA. 

EEAT richtlijnen

<intermezzo> Allright, hier moeten we het even over EEAT hebben. Anders kunnen we niet verder.  EEAT is een afkorting voor experience, expertise, authoritativeness en trusthworthiness. Of, in’t Nederlands: ervaring, expertise, autoriteit en vertrouwen. EEAV klinkt niet zo leuk, we know.

By the way, wist je dat autoriteit ook een manier is om klanten te beïnvloeden? Daar schreven we ook een blogpost over. 

Dus: even die blog over EEAT lezen, anders kan je beter gewoon stoppen met SEO proberen te snappen. Gelezen? Oké, let's continue. 

De focus ligt op relevantie

Google wil de beste zoekresultaten tonen. Wat jij als eerste te zien krijgt, moet relevant zijn naar je zoekopdracht. En daar heeft Google die EEAT richtlijnen voor. Kort samengevat:

  • Ervaring: kan jij first hand voorleggen dat je effectief weet waar het over gaat? Voorbeelden werken zeer goed.
  • Expertise: deel je expertise. Schrijf goeie inhoud op je webpagina, schrijf continu, zodat je overkomt als iemand met expertise.
  • Autoriteit: wordt jij door anderen als een expert bekeken? Hier zijn sterke backlinks voor nodig. (Da’s uiteraard weer een andere blogpost).
  • Vertrouwen: dit is eigenlijk het centrale doel dat je met de vorige drie wil bereiken. Denk aan goeie reviews, SSL, duidelijke privacy policy, contactgegevens, …

Oké, terug naar de effectieve tekst van je blog. </intermezzo>

De ‘wie’, ‘hoe’ en ‘waarom’ van je blogpost.

Wie schreef je blogpost?

Om deze vraag te begrijpen, was het belangrijk om die EEAT principes even samen te vatten. Als je die niet gelezen hebt: you’ll regret it. Even terugscrollen!

Wanneer het duidelijk is wié de blogpost heeft gemaakt, scoor je op die principes. Opnieuw enkele vragen die je hierbij helpen.

  • Is het duidelijk wié de blogpost schreef?
  • Is het duidelijk welke expertise de schrijver heeft?
  • Vind je het op een duidelijke plaats terug wie de tekst schreef?

Bij ons – en bij vele andere blogs – vind je vanonder een samenvatting van wie de blog schreef. In deze tekst gaan we ook altijd enkele expertises aanhalen. De ‘E’ van expertise, that’s right! 

Dit is een voorbeeld van hoe wij het doen (neen, de blog is niet gedaan, lees verder onder de afbeelding! 😉)

voorbeeld autoriteit verhoging bij seo blogpost door de auteur te benoemen
Door de auteur te benoemen, verhoog je de autoriteit van je blogpost. Alle kleine beetjes helpen.

Hoe schreef je die blogpost?

En dan bedoelen we niet: heb je ‘m in Word gemaakt of rechtstreeks in je CMS getypt? Gaat het hier over AI-gegenereerde tekst? Is het ondersteund door AI?

Of een ander voorbeeld dat Google zelf aanhaalt in haar guidelines. <intermezzo> Zo weet je ineens hoe deze tekst geschreven is. 🤪 </intermezzo> Als je een product recensie schrijft, kan je met foto’s tonen dat je het effectief had. Anders zou je iets verzonnen kunnen hebben.

Wij werken heel vaak met voorbeelden. En zoals je hierboven al las, is dat ook ineens goed voor EEAT.

En ja hoor, je kent het principe ondertussen. Hier zijn opnieuw enkele vragen.

  • Leg je uit hoe je tekst geschreven is?
  • Laat je weten dat AI je geholpen heeft?
  • Leg je uit waarom AI je geholpen heeft?

En als dat niet was, wel even fiksen. Deze tekst was, bijvoorbeeld, volledig zonder AI geschreven. Wel met behulp van de richtlijnen van Google, want die ga ik uiteraard niet verzinnen. It is what it is.

Waarom schreef je die blogpost?

Volgens Google de belangrijkste vraag. En volgens Simon Sinek ook, ‘start with why’. Ook een interessante blogpost.

Het doel moet zijn om mensen – opnieuw, mensen – te helpen. People first, EEAT. Je hebt ‘m ondertussen wel.

Als het doel is om te scoren op Google, dan ga je op lange termijn hier wel de gevolgen van voelen.

Wist je trouwens dat het genereren van AI-teksten om inhoud te produceren (met als hoofddoel eerst staan op Google) ingaat tegen de spam policies van Google? Benieuwd wat dat zal geven.

Maar dan zullen we nu ook even zelf op deze blogpost antwoorden. Deze blogpost was bedoeld om alles nog eens op te frissen. We gaan die ook gebruiken om toekomstige content marketeers meteen te laten zien hoe het werkt.

En hierdoor hopen we ook externe backlinks te verzamelen die onze autoriteitscore kunnen verhogen. Dus bij deze: als je de blogpost interessant vond, verwijs er zeker naar op je eigen website. 😉 Thanks!

De ultieme checklist voor je SEO blogpost

Deze checklist komt opnieuw van Google zelf, en we zetten er enkele zaken bij die wij zelf gebruiken.

SEO checklist: INHOUD  

We starten met mijn favoriet: schrijf een blogpost die je zou bookmarken of met je vriend zou delen. (Persoonlijk deel ik ze graag met mijn vrouw, maar die vindt marketing niet zo gigantisch interessant. Dus deel ik ze graag? Jazeker! Heeft mijn vrouw graag dat ik ze deel? Misschien wat minder.)

Je inhoud moet originele content bevatten. Denk aan eigen teksten, rapporten, onderzoek, analyses, voorbeelden, afbeeldingen, … Je scoort pluspunten als je analyses kan geven die niet voor de hand liggen.

Je kan dit zelfs verder trekken: schrijf je tekst zodat er naar gelinkt kan worden in een gedrukt magazine, boek of encyclopedie. (EEAT, remember?)

Je blogpost moet een duidelijke beschrijving geven van één onderwerp. Wil je verwijzen naar andere onderwerpen? Leg dan een linkje naar daar, of geef een korte intermezzo. Je wil een volledige beschrijving van dit onderwerp. De ‘wie, wat, waar, wanneer, hoe, …’ wil je oplossen.

Je mag je baseren op andere bronnen. Niets mis mee. Maar je mag het niet letterlijk kopiëren. Je moet extra waarde én originaliteit toevoegen. (Geen copy paste vertalingen, deze blogpost duurde ook een uur.)

Je titel moet duidelijk weergeven waar het over gaat.

Ontdek nog meer copywriting tips

SEO checklist: EXPERTISE  

Je weet wel, die ene ‘E’.  Zorg ervoor dat je inhoud duidelijk vermeld wie je tekst schreef. Link naar je Over Ons pagina, naar de auteur, …

Je tekst moet duidelijk de indruk geven dat je weet waar je over schrijft.

En zorg er voor dat je website geen fouten bevat. Dan hebben we het niet over schrijffouten, maar over echte inhoudelijke fouten.

SEO checklist: OPMAAK

Nu hebben we het wél over spellingsfouten: vermijden.

Geef je tekst ook altijd een opmaak. Geen gigantische alinea’s. Witruimtes, tussentitels, opsommingen, woorden in’t dik. (Daar ben ik persoonlijk altijd nog 10 minuten mee bezig: linkjes leggen, alinea’s, opmaak. De truc is om in Word al zo veel mogelijk juist te zetten met titels en dit dan te kopiëren met opmaak. Zie zeker naar het voorbeeld van deze blog.)

opmaak van je tekst zorgt voor een betere SEO score, zet het dus in je checklist
Je tekst een opmaak geven bevordert de leesbaarheid enorm.

Test je tekst altijd ook op gsm. Lees maar eens een blogpost die geen witruimtes bevat op een gsm. Ergerlijk.

Gebruik enkel afbeeldingen die je tekst helpen. Te veel afbeeldingen die afleiden, helpen niet.

Michaël Daems

SEO blogpost laten schrijven?

Er komt dus wel wat kijken bij het schrijven van een blogpost. Maar bij MaesMedia hebben we daar wel enkele experts voor. Eens kennismaken en zien of het klikt? We leren je graag kennen!  

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Wat zijn content clusters en hoe gebruik je ze?

Wat zijn content clusters en hoe gebruik je ze?

Wat is AIDA en hoe helpt het je klanten overtuigen?

Wat is AIDA en hoe helpt het je klanten overtuigen?

Welke leeftijd vind je op welke social media kanalen?

Welke leeftijd vind je op welke social media kanalen?

Zo verhoog je de betrokkenheid bij je Facebook bericht

Zo verhoog je de betrokkenheid bij je Facebook bericht

Mag je zomaar foto’s van werknemers gebruiken op social media?

Mag je zomaar foto’s van werknemers gebruiken op social media?