Wat is AIDA en hoe helpt het je klanten overtuigen?

AIDA-watte? Als het begrip nog wat onbekend in de oren klinkt, geen nood, ik leg deze stap voor stap uit. In de wondere wereld van marketing is het belangrijk om potentiële klanten aan te trekken. Elk bedrijf of marketingbureau heeft hierin zijn eigen manieren en trucjes gevonden, maar hét oeroud hoofdrecept waar iedereen nog naar teruggrijpt blijft: AIDA!

Is het AIDA-model echt oeroud?

Interpreteer de bovenstaande vraag maar op jouw eigen manier, maar de eerste keer dat het begrip ‘AIDA’ uit de lucht viel, was al in het jaar 1925! Edward Kellog Strong was een Amerikaanse professor in de Psychologie dat al in de vroege jaren verkoops- en advertentietechnieken bestudeerde. 

De vier pijlers van AIDA

In dit recept – en eigenlijk manier van schrijven – wordt de nadruk gelegd op 4 belangrijke ingrediënten:

  • Aandacht (Awareness)
  • Interesse (Interest)
  • Verlangen (Desire)
  • Actie (Action)

Breng deze vier basis ingrediënten in zowel jouw offline als online communicatie en het wordt een heerlijke maaltijd voor al jouw toekomstige proevers. Denk maar aan jouw blogartikelen, nieuwsbrieven, persberichten, landingspagina’s en nog zoveel meer.

AIDA-model MaesMedia

Vele critici twijfelen aan het AIDA-model in onze huidige verkoop- en reclamewereld en vinden dat het in een nieuw jasje gestoken moet worden. Gedateerd of niet gedateerd? Dat antwoord laat ik aan jou over na het lezen van onze blog! 

Maar voor je te hongerig wordt, gaan we eerst even dieper in op het recept zelf:

Stap 1: Giet een scheutje creativiteit – Aandacht

In deze huidige wereld vol afleiding, is het van groot belang om een opvallende en boeiende boodschap te creëren dat direct de aandacht trekt. Vergelijk het maar met een klein voorgerechtje dat de maag al wat doet vullen. Niet te veel, niet te weinig. Deze goesting kan je creëren door:

  • Krachtige koppen
  • Aantrekkelijke afbeeldingen
  • Interessante inhoud (…Oeps, al een klein voorproefje naar stap 2)

Kleine tip: houd hierbij ook rekening met jouw SEO en SEA. Weet je niet over wat het gaat? Je vindt alle informatie terug in deze blog. 

Stap 2: Meng met een handvol relevante informatie – Interesse

Stap één is hier al succesvol afgerond. Zodra je de aandacht hebt getrokken, is het belangrijk om de smaakpapillen van je doelpubliek verder te prikkelen door hen informatie te geven.

Informatie = interesse!

Je gebruikt vervolgens extra kruiden om meer smaak te geven aan je gerecht zoals: storytelling, reviews, cijfergegevens, facts and figures… noem maar op.

Stel jezelf ook maar de vraag: Hoe kan jouw product of dienst een oplossing bieden aan een bestaand probleem? Hoe kan het een bepaalde wens vervullen?

Dit is het moment waarop je hen wilt laten denken: ”Dit klinkt interessant!”.

AIDA-model: informatie en interesse opwekken

Stap 3: Voeg een snuifje emotie toe – Verlangen  

Net zoals een heerlijke geur je naar de eettafel lokt, is het tijd om verlangen op te wekken bij jouw publiek. 

Voeg een snufje emotie toe aan je marketinggerecht door de voordelen en unieke eigenschappen - of ook wel USP's - van je product of dienst te benadrukken.  

  • Wat maakt jou anders dan de concurrent?
  • Wat kan jij goed?
  • Wat is het voordeel voor jouw klant?

In deze fase wil je hen laten denken: ”Ik wil dit!”. 

AIDA-model: verlangen creëren - ik wil dit

Stap 4: Werk af met een krachtige oproep - Actie

Dit is als het serveren van het hoofdgerecht waar iedereen op heeft gewacht. Maak jouw oproep gemakkelijk voor je publiek om actie te ondernemen. Gebruik hiervoor heldere instructies en een overtuigende call-to-action:

  • Invullen van een contactformulier
  • Aanvragen van een offerte
  • Inschrijven op een nieuwsbrief
  • Kopen van een product
  • Inschrijven voor een evenement

 Ze laten hier het denken achterwegen en zeggen: "Ik moet dit nu doen!".

AIDA-model: krachtige oproep tot actie - ik moet dit nu doen

Stap 5: Een laatste serveertip

Publiceer jouw communicatieberichten op de juiste platformen en kanalen om je doelgroep te bereiken. Belangrijk! Zorg ervoor dat je het recept aanpast op basis van de smaak en behoeften van je doelgroep.

En daar heb je het - het perfecte AIDA-recept voor succesvolle marketing! Of je nu een beginnende marketeer bent of een ervaren professional, dit basisrecept zal je helpen om je klantbetrokkenheid te vergroten en je conversies te stimuleren. Bon appétit!

Zoé Peleman

Klanten overtuigen dankzij het AIDA-model?

Zin om na deze blog zelf aan de slag te gaan en dit principe toe te passen op jouw teksten? Of heb je hierbij toch nog wat hulp nodig? No worries, ons team staat voor jou klaar!

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Een krachtige video marketing strategie voor je bedrijf

Een krachtige video marketing strategie voor je bedrijf

Mag je zomaar foto’s van werknemers gebruiken op social media?

Mag je zomaar foto’s van werknemers gebruiken op social media?

Waarom moet je bloggen? (voordelen en tips)

Waarom moet je bloggen? (voordelen en tips)

De ultieme checklist voor je SEO blogpost

De ultieme checklist voor je SEO blogpost

Wat is remarketing en hoe werkt het?

Wat is remarketing en hoe werkt het?