Betaalmogelijkheden bij webshops: beste keuzes voor KMO’s

De wereld van e-commerce verandert voortdurend. Als KMO wil je natuurlijk niet achterblijven, vooral niet als het aankomt op de betaalmogelijkheden die je jouw klanten aanbiedt. Veel ondernemers geloven dat ze alle mogelijke betaalmethoden moeten aanbieden om succes te behalen, maar dat is zeker niet het geval.

Veel hangt af van je klant. Zo is het algemeen geweten dat een Nederlandse klant graag betaalt via iDEAL en een Belgische via Bancontact. Heb je trouwens ooit al 'n Tikkie gedaan? Onze noorderburen wel! 

En een overschrijving, wordt dat nog veel gedaan? Daar gaan we in deze blog wat dieper op in. 

Waarom je moet nadenken over je betaalmogelijkheden 

Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar de betaalmogelijkheden die je biedt, kunnen het verschil maken tussen een verkoop of een verlaten winkelwagentje. Een soepel en veilig betaalproces verhoogt niet alleen de klanttevredenheid, maar kan ook je conversiepercentages flink verbeteren. Klanten willen betalen op een manier die voor hen het meest vertrouwd en handig is.

't Is ook gewoon belangrijk om te weten hoe je klant het liefst betaalt. Aangezien je deze blog leest, ben je waarschijnlijk Belg of Nederlander. Weet jij hoe mensen uit Luxemburg bijvoorbeeld het liefst online betalen? 

Integratie via Mollie 

Als één van onze klanten vraagt om betalingen te kunnen ontvangen online, gaan wij altijd Mollie integreren. Mollie is een betalingsverwerker die meerdere betaalmethoden integreert in één gebruiksvriendelijke oplossing. 

Hierdoor kun je als KMO eenvoudig verschillende betaalmethoden aanbieden zonder dat je met talloze individuele contracten hoeft te werken. Alle betaalopties die we hieronder oplijsten, kan je makkelijk via Mollie opzetten. Uiteraard helpen wij je hierbij. 

Betaalmogelijkheden bij webshops
De meest voorkomende betaalmethoden bij webshops

Houd er rekening mee dat bij elk van deze betaalmethodes een transactiekost verbonden is. We lijsten die hieronder mee op. 

Creditcards: de klassieker 

Creditcards zoals Visa en Mastercard zijn wereldwijd geaccepteerde betaalmethoden die klanten vertrouwd en betrouwbaar vinden. Ze bieden gemak en snelheid bij transacties, maar brengen ook hogere kosten met zich mee.

Voordelen:

  • Breed geaccepteerd
  • Betrouwbaarheid en fraudebescherming
  • Snelle verwerking

Nadelen:

  • Hoge transactiekosten
  • Risico op chargebacks

Transactiekosten 

Onderstaande transactiekosten zijn gebaseerd op Mollie. Raadpleeg deze link voor de meest up-to-date tarieven. 

Mastercard 

Consumentenkaarten uit Europese Economische Ruimte1,80%* + €0,25
Commerciële kaarten voor de Europese Economische Ruimte2,90%* + €0,25
Niet-Europese Economische Ruimte kaarten3,25%* +€0,25

*percentage gebaseerd op de totaalprijs van de verkoop. Je moet hierbij dus wel wat marge afgeven. Houd hier rekening mee. 

Visa

Consumentenkaarten uit Europese Economische Ruimte1,80%* + €0,25
Commerciële kaarten voor de Europese Economische Ruimte2,90%* + €0,25
Niet-Europese Economische Ruimte kaarten3,25%* +€0,25

*percentage gebaseerd op de totaalprijs van de verkoop. Je moet hierbij dus wel wat marge afgeven. Houd hier rekening mee. (En ja, de transactiekosten van Visa en Mastercard zijn hetzelfde momenteel). 

PayPal: digitale portemonnee 

PayPal is een populaire betaaloptie die bekend staat om zijn gebruiksvriendelijkheid en kopersbescherming. Het is ideaal voor internationale transacties, maar kan hogere kosten met zich meebrengen.

Voordelen:

  • Gebruiksvriendelijk
  • Vertrouwd vanwege kopersbescherming
  • Ideaal voor internationale transacties

Nadelen:

  • Hogere transactiekosten
  • Niet alle consumenten hebben een account

Transactiekosten

't Is een beetje vaag om exact te vinden hoeveel Paypal effectief vraagt. Zelfs Mollie zegt gewoon "PayPal Fees" + 10 cent. Een beetje opzoekwerk op de website van Paypal geeft onderstaande procenten voor webshops in België

Standaard commerciële transactie 3,40%* + 35 cent** (aan Paypal) + 10 cent (aan Mollie)
Transactie via QR-code - max €10.001,40%* + 10 cent** (aan Paypal) + 10 cent (aan Mollie) 
Transactie via QR-code - vanaf €10,010,90% + 10 cent** (aan Paypal) + 10 cent (aan Mollie) 

*percentage gebaseerd op de totaalprijs van de verkoop.
**deze  "fee" kan veranderlijk zijn. Bekijk de fees van Paypal voor de meest recente info. En ja, 't is wel wat puzzelen op die website. Ze verstoppen het allemaal goed. 

iDEAL: dé betaalmethode in Nederland 

Hup, Holland, hup! iDEAL is de meest gebruikte betaalmethode in Nederland. Het biedt directe betalingen met lage transactiekosten, maar is alleen bruikbaar voor Nederlandse bankrekeningen. Heb je een Belgische webshop en mik je enkel op een Belgisch doelpubliek, ... dan is deze optie niet zo iDEAAL! 😉 (Sorry) 

Voordelen:

  • Zeer vertrouwd in Nederland
  • Directe, niet-revocable betalingen
  • Lage transactiekosten

Nadelen:

  • Alleen bruikbaar voor Nederlandse bankrekeningen
  • Geen internationale dekking
  • Niet interessant voor Belgische markt 

Transactiekosten 

Onderstaande transactiekosten zijn gebaseerd op Mollie. Raadpleeg deze link voor de meest up-to-date tarieven. 

iDEALDe standaardversie van deze methode. Via de bankomgeving betaalt de consument.€0,32
iDEAL 2.0De consument kiest zijn bank op de door iDEAL gehoste betaalpagina of scant een QR-code via zijn bank-app.€0,29
iDEAL in3Hiermee kunnen consumenten in 3 rentevrije termijnen betalen. Buy now, Pay Later is hiermee ook mogelijk. 3,99%* + €0,95

*percentage gebaseerd op de totaalprijs van de verkoop.

Bancontact: de Belgische favoriet 

Vive la Belgique! Bancontact is de favoriete betaalmethode in België. Het biedt relatief lage transactiekosten, maar is beperkt tot Belgische bankrekeningen.

Voordelen:

  • Populair en vertrouwd in België
  • Hoge mate van veiligheid
  • Relatief lage transactiekosten
  • Enkel fixed fee, geen percentage op basis van verkoop 

Nadelen:

  • Alleen geschikt voor Belgische bankrekeningen
  • Geen chargebacks mogelijk
  • Als je internationaal mikt, moet je andere betaalopties overwegen 

Transactiekosten 

Onderstaande transactiekosten zijn gebaseerd op Mollie. Raadpleeg deze link voor de meest up-to-date tarieven. 

Bancontact€0,39

Bancontact is vaak interessant voor grotere aankopen, omdat je enkel 39 eurocent verliest op je marge. Andere betaalmethodes vragen vaak een procent van de aankoop, en dat merk je aan je marge. 

Klarna: koop nu, betaal later 

Klarna biedt klanten de flexibiliteit om hun aankopen later te betalen, wat impulsaankopen kan stimuleren. Hoewel het conversiepercentages kan verhogen, zijn de kosten voor de verkoper vaak hoger.

Voordelen:

  • Flexibiliteit voor klanten
  • Kan conversiepercentages verhogen
  • Klarna neemt het risico van de verkoper over

Nadelen:

  • Hogere kosten voor de verkoper
  • Niet voor alle klanten toegankelijk

Transactiekosten 

Onderstaande transactiekosten zijn gebaseerd op Mollie. Raadpleeg deze link voor de meest up-to-date tarieven. 

Nederland en België2,99%* + €0,35
Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland2,99%* + €0,35
Denemarken, Finland, Noorwegen en Zweden2,99%* + €0,35
Frankrijk, Ierland, Portugal, Spanje en Verenigd Koninkrijk2,99%* + €0,35

*percentage gebaseerd op de totaalprijs van de verkoop.

Michaël Daems

Welke betaalmethode is ideaal voor jouw webshop?

Focus op de betaalmethoden die het beste aansluiten bij jouw doelgroep en markt. Voor KMO's in de Kempen, bijvoorbeeld, zouden iDEAL en Bancontact uitstekende keuzes kunnen zijn vanwege hun populariteit in Nederland en België.

Denk ook aan de kosten en risico’s verbonden aan elke betaalmethode. Soms is het beter om te investeren in een paar betrouwbare en klantvriendelijke opties dan in een overdaad aan keuzes die verwarring kunnen zaaien en je winst kunnen uithollen.

Eens sparren over jouw webshop? 

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Efficiënter werken dankzij digitalisatie: 10 tips voor KMO’s

Efficiënter werken dankzij digitalisatie: 10 tips voor KMO’s

E-commerce in België: statistieken over het digitale landschap

E-commerce in België: statistieken over het digitale landschap

20 copywriting tips die je meer omzet bezorgen

20 copywriting tips die je meer omzet bezorgen

Websites op maat voor KMO's

Websites op maat voor KMO's

Websites op maat van groothandels

Websites op maat van groothandels

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)