Laat een professioneel e-commerce platform uitbouwen en groei online

Wat is het verschil tussen e-commerce en een webshop?

Een webshop is een online winkel waarop je producten of diensten verkoopt. E-commerce is een breder concept dat niet alleen gaat over die aankoop, maar ook over het proces voor én na de aankoop. Je hebt dus een webshop nodig om aan e-commerce te kunnen doen. 

Met e-commerce wil je meer nog meer waarde gaan creëren. Dankzij slimme koppelingen (zoals ERP-systemen, transportsystemen, ...) zorg je ervoor dat je klant zijn levering kan volgen, facturen online kan raadplegen, spaarpunten kan verzamelen, … 

Met gerichte marketingcampagnes zorg je ervoor dat potentiële klanten je kunnen vinden en bestaande klanten terugkomen. Dat volledige traject, noemen we e-commerce.

Welke soorten e-commerce zijn er?

Denk bij e-commerce of webshops verder dan alleen maar typische webshops waarbij je aan particulieren verkoopt. Aangezien wij voor bedrijven werken, maken wij voornamelijk B2B en B2C webshops. Maar je zou ook C2C (consumer to consumer) platforms kunnen bouwen. 

B2B: business to business, bijvoorbeeld het e-commerce platform van Wim Verhuur. Hierop kan je makkelijk machines huren als bedrijf. 
Lees meer over dit project

B2C: business to consumer, bijvoorbeeld het e-commerce platform van Kärcher Center Maes. Een slimme integratie tussen ERP, webshop, Sendcloud, Trustprofile, XML files en meer. 
Lees meer over dit project.

Belangrijke onderdelen van een e-commerce platform

Klanten / gebruikers

Vaak is een e-commerce platform iets waarop klanten kunnen inloggen. Idealiter komt de klantendata ook uit je ERP-systeem, en worden nieuwe klanten automatisch aan je ERP toegevoegd. En dan zijn er verschillende zaken waarbij we rekening moeten houden:

  • Wil je prijzen tonen of moeten klanten eerst inloggen voor ze prijzen kunnen zien? 
  • Wil je dat klanten na het aanmaken van een log-in onmiddellijk alles kunnen zien, of wil je accounts goedkeuren
  • Stel dat je enkel bedrijven hebt als klant, wil je deze valideren adhv bijvoorbeeld een btw-nummer? 
  • Mogen klanten hun eigen data overschrijven in je ERP-systeem? 
  • Zijn er klantspecifieke prijzen? Hoe staan deze in je ERP? 

Producten

  • Hoe vaak veranderen je producten van prijs
  • Welke informatie is er beschikbaar van je product? 
  • Staat alle nodige data in je ERP? Afbeeldingen, beschrijvingen, … 
  • Daarbij horend: ERP-systemen zijn vaak niet echt gericht op afbeeldingen, productspecificaties etc. Daar kunnen ook PIM-systemen of dataverrijkingssystemen voor bestaan. Weet jij of deze bestaan voor jouw producten? 

Webshop

  • Wil je een offerte-aanvraag genereren, of een effectieve verkoop? Of de combo? Of een lead? 
  • Hoe zit het met leveringen, en dus ook verzendkosten
  • Is er een mogelijkheid tot ophalen
  • Is er dan korting
  • Hoe ga je zelf je bestellingen verwerken
  • Hoe kan de klant de track & trace zien? 

CMS

Elke website wordt op een CMS gebouwd. Meestal bouwen wij dit op ons eigen CMS, voorname vanwege de veiligheid en de flexibiliteit die dit ons biedt bij API-koppelingen.

ERP-integratie met je e-commerce

Er zijn enkele zaken die in elk e-commerce traject terugkomen bij het maken van de webshop. Hieronder vind je de belangrijkste. En zoals je zal zien, hebben we het heel vaak over een koppeling met je ERP. En da’s logisch: als je dit allemaal manueel moet regelen, dan ben je gi-gan-tisch lang bezig.

E-commerce standaardoplossingen die het jou makkelijker maken

We kunnen veel zaken zelf bouwen, maar soms zijn er standaardoplossingen die we integreren in e-commerces.

Verzending en track & trace via Sendcloud

Verzendkosten is een logica die we zelf moeten implementeren. Maar voor het hele track & trace gebeuren rekenen we op Sendcloud. En het handigste van al? Jij moet enkel je settings in orde brengen, daarna regelt Sendcloud alles voor jou. Wij zijn fan.

Betalingen via Mollie

Voor je iets kan verzenden, is er vaak een betaling gebeurd. Hiervoor integreren wij Mollie. Mollie zorgt ervoor dat jij betalingen kan ontvangen via de betaalmethoden die jij zélf kiest. Denk aan Visa, Maestro, Mastercard, Bancontact, Paypal, overschrijving… Gemakkelijk, veilig, UX-vriendelijk. iDeal, zou je kunnen zeggen!

Reviews via TrustProfile

Ook reviews kan je automatiseren. Na een bestelling verstuur je automatisch een mailtje om te vragen of de klant tevreden is. Hiervan krijg jij een score op 10. Deze reviews kunnen we tonen op je website.

Wat wij belangrijk vinden in een website

E-commerce is, zoals hierboven al gezegd, een traject. En het lanceren van een e-commerce, da’s een eerste stap. Daarna wil je je e-commerce verspreiden.

Advertising

Een nieuw project lanceren, dat duurt even. We doen ons best om zo hoog mogelijk op zoekmachines te staan, maar we willen het sneller laten gaan. Dat doen we met advertising. Dit kan op verschillende kanalen zijn. Google, Bing, Facebook, Instagram, Pinterest, …

Content marketing

Advertising gaat snel, content marketing is een lange termijn strategie. Door middel van slimme blogs, SEO-teksten, persteksten en een online aanwezigheid op social media zorgen we ervoor dat jouw e-commerce vindbaar, bekend én populair wordt.

Marketing automation

We automatiseren niet alleen je webshop, maar ook je marketing. Automatische weekdeals versturen, mailing automations na het downloaden van whitepapiers of het kopen van producten, … de mogelijkheden zijn eindeloos.

Contacteer ons

Een e-commerce platform is méér dan enkel een webshop

Er zijn vele mogelijkheden met e-commerce platforms. Zoals hierboven aangehaald, zijn er vaak log-ins gekoppeld aan je ERP-systeem. Dit geeft je de mogelijkheid om je platform ook écht handig te maken voor jouw klanten. 

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Een algemene pagina waar je klant zijn of haar gegevens kan aanpassen 
  • Een automatisch spaarsysteem waarbij je klant spaarpunten kan omruilen 
  • Beheer van e-mailvoorkeuren 
  • Gebruikersbeheer met verschillende rechten 
  • Lijsten aanleggen van favoriete artikels 
  • Overzicht van bestellingen en facturen raadplegen 

De mogelijkheden zijn eigenlijk onbeperkt. ’t Is maar hoe jij het afgewerkt wilt zien.

Het verloop van een e-commerce traject

We starten met een strategiesessie om alles diepgaand te bespreken en een plan op te stellen. Vaak vragen we al een kleine export van je ERP om te bekijken welke mogelijkheden er zijn om mee te starten. En als je een IT-partner hebt, plannen we een kort gesprek in met je ERP-partner om de mogelijkheden te bespreken. Dit is uiteraard gewoon een verkennende fase. 

Aan de hand van ons gesprek maken wij een e-commerce marketingplan voor je webshop en de bijhorende marketing. Geen templates uiteraard. Jouw KMO is uniek, dus je marketingplan is dat ook. 

Onze copywriters en designers zorgen voor een webshop die verkoopt. Of converteert. Afhankelijk van wat je doel is.

Wanneer de teksten en designs goedgekeurd zijn, starten we met de ontwikkeling. Er is een langere ontwikkeling- en testfase waarbij jij ook veel zal moeten testen. Hoe komen orders binnen? Hoe ga je die achteraf verwerken? 

Wanneer we bijna klaar zijn, komen onze marketeers in actie. Zij bereiden de launch van je e-commerce platform voor. Als de website online staat, is je marketing ook al voorbereid. Zo hebben we een mooie lancering van jouw traject. 

Ook achteraf staan we voor je klaar. Een e-commerce traject is een continu verbeterend proces. Wijzigingen aan de websites, optimalisaties voor de marketing. We zijn hier voor een marathon, niet voor een sprint.

E-commerce voorbeeld: Kärcher Center Maes

Zoals hierboven aangegeven, start een e-commerce vaak vanuit een ERP. In het geval van Kärcher Center Maes hebben we een driehoeksverhouding. Er zijn drie grote factoren.

  • XML: deze komt van Kärcher zelf en bevat de productdata. 
  • ERP: van Maes NV, met producten, voorraad, prijzen, klanten. 
  • Webshop: van MaesMedia, hier komt alle data samen in een e-commerce platform.

Wat wij voor Kärcher Center Maes doen:

Meer over dit project

De voordelen van e-commerce

  • Verminder administratiekosten dankzij de vele automatische handelingen die de website overneemt. 
  • Meer tevreden klanten omdat ze op eender welke moment bestellingen kunnen plaatsen, niet enkel tijdens kantooruren. Ze kunnen zelfs hun facturen raadplegen, handig. 
  • Focus meer op je core-business, want je personeel zal meer tijd hebben om daar mee bezig te zijn. 
  • Je bent niet meer voorraadgebonden, wat niet in je winkel ligt, kan je niet verkopen. Maar op een webshop is dat anders. Dat kan je bij bestellen. Maar, klanten houden van ‘morgen in huis’. Dus een automatische verwerking van orders in combinatie met de juiste voorraad, dat doet wonderen.

Recente blogposts over E-commerce platformen

Websites op maat van groothandels

Websites op maat van groothandels

Websites op maat van verhuurbedrijven

Websites op maat van verhuurbedrijven

Meer voorbeelden van ERP-integraties

Meer voorbeelden van ERP-integraties

Hoe haal je meer conversies uit je website?

Hoe haal je meer conversies uit je website?

20 copywriting tips die je meer omzet bezorgen

20 copywriting tips die je meer omzet bezorgen

Subsidie voor je nieuwe website of webshop

Subsidie voor je nieuwe website of webshop