Gebruikerstoestemming
We gaan jullie alle details besparen, maar eigenlijk is er een nieuwe wetgeving voor bedrijven die veel data verzamelen. Google is daar het perfecte voorbeeld van. Zij worden door deze wetgeving van hoger af verantwoordelijk gesteld voor het verkrijgen van gebruikerstoestemming gekoppeld aan hun advertentiediensten. En zo is Google Consent Mode v2 ontstaan.
De consument moet dus vanaf nu eerst toestemming geven voordat Google de advertentiediensten mag aanbieden. Nu in het Nederlands: de bezoeker heeft meer invloed op de manier waarop zijn of haar data verwerkt wordt voor advertentiedoeleinden.
Aanpassingen cookiebanner
Maar hoe geeft de bezoeker net toestemming? Dat kan via de cookiebanner. Wanneer de bezoeker op een website komt, kan hij of zij aangeven welke gegevens bewaard mogen worden. Momenteel zijn dat:
- Noodzakelijke cookies
- Analytische cookies
Daar komt nu dus een derde optie bij: de advertentiecookies.
Advertentiecookies
Wat is er dan zo speciaal aan deze advertentiecookies? Ze bevatten twee nieuwe parameters:
- Ad_user_data: Hiermee geeft de gebruiker toestemming voor advertentiedoeleinden van Google. Stemt hij of zij in? Dan mag Google bepaalde delen van je gegevens verzamelen, die voor ons als marketeer erg interessant zijn om jouw bedrijf te helpen.
- Ad_personalization: Hiermee geeft de gebruiker aan of hij of zij advertentiepersonalisatie wil ontvangen. Denk bijvoorbeeld maar aan remarketingcampagnes waar wij grote fan van zijn. 😉
En wat nu?
Eigenlijk kan je moeilijk zonder. De privacywetgeving wordt steeds strenger en strenger. Negeer je Google Consent Mode v2? Dan ga je dit zien in de kwaliteit van je advertenties. Google geeft je “straf” waardoor resultaten gaan afbouwen, conversies niet meer gemeten gaan worden en doelgroepen niet meer opgebouwd kunnen worden.
De digitale wereld staat nooit stil, dus we kunnen er maar beter het uiterste uithalen en de extra opties toevoegen aan de koekjestrommel. 😉