Moet je je marketing uitbesteden of niet? (Advies en voorbeelden)

Dat is een goeie vraag met een uitgebreid antwoord. Verwacht geen ‘ja’ of ‘neen’. Alles hangt af van wat je wilt bereiken.

Even een open deur intrappen: wij zijn zélf een marketingbureau.
Voor je deze pagina sluit: neen, wij zijn niet van plan alles uit je handen te nemen.

Deze gids is bedoeld om advies te geven. Om te zien of een marketingbureau een match is voor jouw bedrijf. Want dat is het niet altijd. Dat kan.

Wij hebben voor onszelf ook een lijstje van zaken die we belangrijk vinden. Wij willen ook niet per se iedereen als klant. Een goeie samenwerking is belangrijk.

In deze gids vind je een overzicht van overwegingen die jij als zaakvoerder moet maken.

Een marketingbureau is een investering

Het inhuren van een marketingbureau kan een investering zijn. En hoe meer diensten je afneemt, hoe hoger je investering. Logisch, uiteraard.

Onder diensten verstaan we bijvoorbeeld webdesign, grafisch design, marketingactiviteiten, fotoreportages en meer.

Bekijk het als een voordeel: je krijgt meer waar voor je geld!

De expertise en de ervaring zorgt er wel voor dat het marketingbureau resultaten kan voorleggen. Let er ook op dat we niet over kosten spreken, maar over investeringen. Da’s een belangrijk verschil. Maar dat hoeven we jou uiteraard niet uit te leggen. Marketing zorgt voor een hogere ROI.

Een voorbeeld van een investering bij een marketingbureau

Promation uit Berlaar is gespecialiseerd in robotica. We maakten voor hen een informatieve website. En daar gingen we een stap verder in: op de website vind je een configurator waar je je eigen robot kan samenstellen. Je krijgt meteen een render te zien van je robot én de return-on-investment.

Websites van marketingbureaus

Het opzetten van deze configurator kost uiteraard meer tijd (en dus geld) dan een gewone simpele website. Maar deze tool is een uitstekende lead generator die wekelijks nieuwe leads aanbrengt. Over een goeie investering gesproken. Op onze klantencase over Promation lees je er alles over. 

Ontdek meer over marketing voor industriële bedrijven 

Je geeft niet graag de controle over aan het marketingbureau

Wanneer je een marketingbureau inschakelt, kan je het gevoel van controle over je marketing verminderen. Je post niet meer zelf op je Facebook, je hebt je eigen advertentie niet meer samengesteld.

Bekijk het als een voordeel: jij kan je meer focussen op je core-business.

Terwijl jij doet waar JIJ goed in bent, doet het marketingbureau waar zij goed in zijn. Bovendien moet er een goeie samenwerking zijn. Wij posten niets zonder jouw toestemming en houden je steeds perfect op de hoogte van de resultaten en de vorderingen.

Meer nog! We merken vanuit het verleden dat de klanten waarmee we het nauwst samenwerken, de beste resultaten geven. Bovendien kan je perfect zelf nog zélf marketingactiveiten blijven doen die je leuk vindt.

Een voorbeeld waarin er een mooie samenwerking is met een marketingbureau

Voorbeeld: Wim Verhuur. Zij onderhouden graag zélf hun social media accounts. Omdat ze het graag doen, en ze doen het ook goed zelf. Dat kan perfect!

voorbeeld samenwerking met marketingbureau

Wij doen voor hen voornamelijk de advertising. Dat is een echte expertise. Wim Verhuur onderhoudt de content van de social media, wij die advertenties. Wim Verhuur stuurt graag zelf hun nieuwsbrieven uit, wij zorgen voor de opzet van het mailplatform en de mailtemplates.

Bovendien horen we elkaar continu over de lopende website en marketingactiviteiten. Je verliest dus geen controle. Je wordt er alleen maar beter van.

Interne marketingexpertise versus extern marketingbureau

Aangezien je zelf geen marketeer in huis hebt, kan je eigenlijk interne kennis en expertise verliezen. Zo kan je afhankelijk worden van je marketingbureau.

Wat hier ook kan meespelen, is het feit dat je al een marketeer in dienst hebt. Waarom dan nog beroep doen op een extra marketingbureau?

Bekijk het als een voordeel: het marketingbureau heeft veel expertises. 

Jij bent specialist in jouw vakgebied, wij zijn dan weer specialist in het overtuigen van klanten, webdesign, marketing en grafisch design. ’t Is juist door die combinatie dat de mooiste resultaten ontstaan.

Over die extra marketeer gesproken: wij houden ervan dat er in-house een marketeer is. Het is soms makkelijker om te praten met iemand die weet wat er allemaal mogelijk is, maar misschien niet in alles gespecialiseerd is.

Er is een reden waarom wij meerdere marketeers in dienst hebben. Vraag mij (Michaël hier, hallo!) niet om Google Ads te optimaliseren, want ik ken enkel de basis. Daar hebben we Kobe en Janne voor. Maar als je over strategie, SEO of marketing automation wilt babbelen, ben je bij mij wél aan’t juiste adres. Wat denk je, eens kennismaken en zien of er een match is

Een voorbeeld waarin je geen interne marketingexpertise verliest.

Wij werken nauw samen met Tormans. Wij onderhouden hun social media, verzorgen het drukwerk en bespreken de website. Elke maand gaan we langs om de marketing tot in de puntjes te bespreken. Wat is er gebeurd, wat komt er aan, wat kan beter?

En goei nieuws: Tormans gaat een marketeer aannemen. Dat wilt zeggen dat er iemand is die zich nauwgezet kan bezighouden met de interne werking. Da’s altijd een voordeel. Want soms blijven dingen nu eenmaal liggen als je als zaakvoerder veel zelf moet opvolgen. 

Duurtijd van projecten bij een marketingbureau

Sommige bedrijven denken dat het tijd kan kosten om communicatielijnen tussen jou en het marketingbureau op te zetten en af te stemmen. Dat kan leiden tot vertragingen in de uitvoering van campagnes of het opzetten van een website.

Bekijk het niet als een nadeel, want een marketingbureau is niet per se trager

Dit is een nadeel dat soms wel eens besproken wordt, maar waar wij persoonlijk niet zo veel van merken. Integendeel! Soms kan het weken tot zelfs maanden duren tot we feedback krijgen op een webdesign.

Een marketingcampagne kan relatief snel opgezet worden. Bij een website hangt dat af van hoe groot je project is. Houd er wel rekening mee dat feedback langs twee kanten moet komen. Deze bal spelen we mooi terug! 😉

Een voorbeeld van duurtijd

Nogal moeilijk om een voorbeeld te geven van duurtijd bij projecten. Elk project is anders. Maar kunnen we snel reageren en schakelen? Jazeker. Een snelle zoekopdracht in m’n mailbox op ‘snelle reactie’ gaf meer dan 100 resultaten.

Is er een garantie op succes als ik met een marketingbureau werk?

Er zijn veel bureaus die zeggen: wij fiksen 3x zo veel meetings, minstens 10 contactaanvragen per week, …  Zoiets vinden wij persoonlijk 🐂💩. Marketing is geen wetenschap, dus er bestaat niets als een magische formule.

Wat versta je onder succes? Je zal in ieder geval merken dat we aan marketing doen. Dat merken al onze klanten. Wil jij 15 leads per dag? Dat gaan we je niet beloven. Ik wil je wel beloven dat we daar naartoe zullen proberen werken.

Een marketingbureau streeft naar je doelen

Even uitleggen hoe wij werken, want da’s ook niet standaard. MaesMedia werkt niét met marketingcontracten. Vele andere bureaus doen dat wél.

Klanten blijven dus klant omdat ze merken dat de samenwerking resultaat oplevert. Omdat het een leuke samenwerking is. Omdat we beiden groeien.

Een voorbeeld van succes met een marketingbureau

Lees zeker onze case over Energieconcepten. Wij werken al jaren samen met dit duurzame bedrijf uit Arendonk. Vroeger had Energieconcepten een eigen website, daarna maakten wij een nieuwe. En die werkte goed, erg goed zelfs.

Dus, da’s al succes. Maar dan veranderen je doelen. Minder verkoop, meer focus op employer branding en het vullen van vacatures. En dat lukt ook.

De doelen van het bedrijf worden anders, dus je marketing insteek ook.

Je marketing uitbesteden: de voordelen op een rijtje

Een marketing bureau beschikt over expertise en gedetailleerde kennis. Zo hebben wij experts in webdesign, seo, strategie, social media, advertising, google, front-end, erp, back-end, fotografie, dtp, design, videografie… Marketing is géén one-man-job.

Een marketingbureau is mee met de tijd. Moet ook wel. Onze sector verandert zo ongelooflijk snel. Wij zijn steeds mee met de nieuwste technologieën en methoden.

Voor de maandelijkse personeelskost van één interne marketeer heb je bij een marketingbureau een heel team beschikbaar.

Net zoals bij veel zaken in’t bedrijfsleven draait marketing rond de cijfers. Meten is weten. Weten is optimaliseren. En optimaliseren is verbeteren. Je kan steeds aan alle cijfers aan. Wij rapporteren aan jou, zodat je inzicht krijgt in de effectiviteit van de campagnes.

Je marketing uitbesteden aan MaesMedia: hoe verloopt dat?

Onze manier van werken

Hier gaan we even aanhalen hoe wij zélf een marketingsamenwerking zien. Wij geloven dat marketing een totaalverhaal is. Maar een goeie samenwerking is voor ons heel belangrijk.

Jij bent misschien op zoek naar een specifiek marketingbureau. Lees hier onze manier van werken en bekijk of het een match voor je is. Hieronder vatten we dat kort samen. 

Marketingbureau voor kmo's 

Wij noemen onszelf het Marketingteam voor KMO’s. Dat betekent dat wij ons team zo samenstellen dat we voor elk aspect de geknipte persoon in dienst hebben. Zo zijn we gespecialiseerd in:

Wat wij belangrijk vinden?

  • Geen contracten: we werken in vertrouwen. Onze samenwerking blijft doorgaan omdat we beiden tevreden zijn.
  • Flexibiliteit: hoe nauwer we samenwerken, hoe beter de resultaten. Wij willen jouw marketingafdeling zijn, maar dan moet jij ook flexibel zijn.
  • Proactiviteit: wij zijn marketing gaan doen omdat we creatief willen bezig zijn. Daarom doen we graag zelf voorstellen. Wat we nog anders kunnen doen. Of beter.

Wat voor type klant wij als marketingbureau zoeken  

Wij zoeken ambitieuze, positieve ondernemers. Enkele vragen die wij aan onze klanten stellen:

  • Waarom doe jij wat jij doet?
  • Waarom heb je jouw bedrijf?
  • Wat vind je er leuk aan?
  • Wat wil je bereiken?

Dan is er steeds eenzelfde type antwoord: eentje met passie,  positief verlangen en drive. Bedrijven met passie en ambitie zijn onze ideale klanten. En de match moet er zijn, uiteraard. Die personal touch vinden wij enorm belangrijk.

Michaël Daems

Heb jij passie in wat je doet?

Dan leren we je graag kennen en zien we of er een match is.

Na een eerste, uitgebreide kennismaking bezorgen een offerte en plan op maat. Vrijblijvend. Dan krijg je een beter idee of je je marketing moet uitbesteden of niet.

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Hoe je de Piramide van Maslow kan inzetten in jouw marketingstrategie

Hoe je de Piramide van Maslow kan inzetten in jouw marketingstrategie

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Hoe kan je je marketing verbeteren? (10 tips)

Hoe kan je je marketing verbeteren? (10 tips)

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Wat is het verschil tussen SEO en SEA voor jouw KMO?

Wat is het verschil tussen SEO en SEA voor jouw KMO?

Zelfsturing als basis voor het succes van MaesMedia

Zelfsturing als basis voor het succes van MaesMedia