Naar inhoud

Moet je je bedrijven tonen als één groep? Zo beslis je het

  • Michaël Daems:
  • Laatste update: 18-12-2025

Als je een beetje lijkt op de gemiddelde KMO, dan is je structuur waarschijnlijk niet uitgetekend op een whiteboard met post-its en een strategisch plan. Nee nee, meestal gaat dat zo. (Ik ga er even van uit dat je meerdere bedrijven hebt, want anders zou je deze blog waarschijnlijk niet lezen.)

Je start één bedrijf.
Dan nog één.
Misschien neem je iets over.
Misschien wordt een activiteit afgesplitst.
En voor je het weet heb je drie vennootschappen, vier logo’s, twee websites en een communicatie die overal een beetje aan elkaar hangt.

En dan komt vanzelf die vraag: “Moeten we dat nu eens niet duidelijker tonen? Misschien een groep? Een overkoepelend verhaal? Maar is dat een slim idee?”

Je bent zeker niet de enige. Wij krijgen als marketingbureau die vraag wel vaker. Soms zijn er voordelen aan, soms zijn er nadelen aan. En zoals steeds binnen marketing: je moet even alles rustig bekijken, case per case, want er is géén pasklaar antwoord.

In deze blog neem ik je mee in de redenen om een groep te vormen, de voordelen, de nadelen en enkele vragen die we krijgen van klanten.

Waarom willen KMO’s eigenlijk een groep vormen?

Niet per se omdat het mooi is, maar we onderscheiden vaak vijf concrete redenen. Sommige zijn goed, sommige irrelevant, sommige moeten je voorzichtig maken. En uiteraard zijn ze voor iedereen anders qua invulling.

We fietsen er samen even door.

1. Structurele en juridische redenen

Dit is de categorie die het minst sexy is, maar wel het vaakst voorkomt. Denk aan:

  • risicospreiding
  • fiscale optimalisatie
  • overnameplanning
  • splitsingen per activiteit om praktische redenen

Veel KMO’s hebben een groep, gewoon omdat hun boekhouder dat ooit logisch vond, maar… dat wil nog niet zeggen dat je dit ook extern moet communiceren.

Juridische structuren zijn geen marketingverhaal. Ze zijn intern belangrijk, maar extern te technisch om waarde te hebben.

Kort: structureel bestaan is géén reden om een groep te tonen.

En nog even een sidenote: wij zijn een marketingbureau. Wil je meer info over structurele en juridische redenen, kan je beter naar een advocatenkantoor gaan. Niet per se onze expertise, maar wel even belangrijk om in deze blog te benoemen.

2. Operationele redenen

Nu komen we al in een grijze zone. Hier kan het soms wel zinvol zijn om de groep te tonen, afhankelijk van de situatie. Veel KMO’s centraliseren steeds meer functies:

  • HR
  • Finance
  • IT
  • Marketing
  • Service of planning

Op zich is dat handig, maar klanten moeten dat niet per se weten. Tenzij die centralisatie een voordeel biedt voor de klant.

Stél, je hebt drie bedrijven in dezelfde sector die nu één backoffice delen.

  • Klanten worden sneller geholpen.
  • Je planning is consistenter.
  • Je service werkt uniform.

In zo’n situatie kan een groep tonen waarde hebben, omdat het helpt om duidelijkheid en vertrouwen te scheppen.

Kort: operationele redenen zijn soms relevant, maar alleen als de klant er voordeel van heeft.

3. Commerciële redenen

En hier begint het interessant te worden. (En komen we eindelijk binnen onze expertise 😉)

Dit is meestal de echte reden waarom je een groep zou communiceren.

  • je wil meer cross-selling (vaak makkelijker binnen een groep) 
  • je wil dat klanten sneller snappen wat je totaalpakket is
  • je wil dat je naam groter, sterker en professioneler overkomt
  • je wil een duwtje in vertrouwen en autoriteit

Veel KMO’s laten hier kansen liggen omdat hun bedrijven los van elkaar communiceren. En klanten hebben geen idee wat ze missen. “Ah, doen jullie dat ook?” Als je die zin al vaker gehoord hebt, is het echt tijd om een groep te starten en na te denken over je verkoop.

Kort: commerciële redenen zijn meestal de sterkste argumenten om een groep te tonen.

4. Positionering en branding

Ah, strategie! Die ondersteunt uiteraard je commerciële redenen. Een groep kan helpen om:

  • één krachtig verhaal te vertellen
  • duidelijkheid te scheppen in het aanbod
  • consistentie te creëren in uitstraling en stijl
  • merkwaarde op te bouwen die groter is dan elk bedrijf apart

In heel veel KMO’s zien we meerdere bedrijven die elk hun eigen marketing doen. Geen verhaal, terwijl dat voor klanten echt een voordeel zou kunnen hebben. Een overkoepelend merk lost dat op. Het maakt je professioneel, herkenbaar en geloofwaardig.

Kort: als je een sterk merk wil bouwen, helpt een groep vaak enorm.

5. Employer branding

Ook hier heb je weer een mooi voordeel, waar meestal niet per se als eerste aan gedacht wordt.

Kandidaten twijfelen minder tussen losse bedrijven dan tussen “X Group met 120 medewerkers”. Het klinkt groter, stabieler, professioneler. En dat is eigenlijk ook gewoon zo.

Het helpt ook intern. Mensen voelen zich sneller deel van iets groters. Een groep geeft identiteit en trots. Collega’s zien groeimogelijkheden.

Kort: als je moeite hebt om mensen te vinden, kan een duidelijke groepsidentiteit een wereld van verschil maken.

Check onze employer branding tips

Wanneer heeft het nu écht zin om de groep te tonen?

Nu we de vijf redenen kennen, kunnen we het scherp stellen. Een groep tonen is zinvol wanneer onderstaande drie dingen waar zijn:

1. Je bedrijven versterken elkaar

Niet alleen intern, maar ook voor je klant. En vanuit een marketingoogpunt is dat een énorm pluspunt.

Neen, dat mag niet de enige reden zijn, maar als marketeers denken wij altijd als eerste aan dit luik.

2. De klant snapt je verhaal sneller als je als groep communiceert

Als de klant het niet snapt, koopt hij niet. Verwarring altijd vermijden.

3. De groep geeft vertrouwen, duidelijkheid of commerciële meerwaarde

Zonder dat het ingewikkeld wordt.

En wanneer beter niet?

Dat is even belangrijk.

1. Als je bedrijven totaal andere doelgroepen hebben

Dan wordt het verwarrend en ongeloofwaardig.

Bepaal eenvoudig jouw doelgroep(en)

2. Als één bedrijf een mega sterk merk is en de rest net niét

Dan wil je dat niet verdunnen in een groepsstructuur met misschien iets minder sterke merken.

3. Als intern nog niemand weet hoe de samenwerking moet verlopen

Eerst structuur, dan branding. Niet andersom. Want dan komt het ook maar amateuristisch over.

4. Als klanten bewust kiezen voor kleinschaligheid

Sommige sectoren halen hun charme net uit het “persoonlijke”.

Veelgestelde vragen over bedrijvengroepen

1. Wat als één van de bedrijven in mijn groep negatief in het nieuws komt?

Een beetje een negatieve insteek, maar wel een vraag die ik recent kreeg van een bedrijf dat een groep wilde starten van al hun afzonderlijke merken.

’t Is niet zo dat het een bedrijf was met een slecht imago, maar één van de bedrijven was telecom. Daarbij heb je nu eenmaal vaak negatieve klachten. Kan gebeuren. Zou dat de groep aantasten?

  • Kort antwoord: het hangt af van hoe hard je de groep extern uitspeelt.
  • Lang antwoord: als je volledig werkt met één sterk groepsmerk waar alle bedrijven nadrukkelijk onder hangen, dan zal de schade sneller overslaan op de rest. Dat is ook logisch, want in het hoofd van de klant is alles “één geheel”.

Heb je een endorsed model (bv. “X, member of Y Group”), dan is de impact kleiner. En bij volledig autonome merken (house of brands) is de impact opnieuw miniem. 

Leestip: marketingbureau voor bedrijvengroepen.

Kleine geruststelling: het moet al wel extreem zijn tegen dat je écht een negatieve impact hebt. Zorg dat je communicatiestructuur flexibel is. Dan kan je in zo’n uitzonderlijk geval altijd tijdelijk afstand nemen zonder een volledige rebranding.

2. Verlies ik geen klanten als ik plots als groep ga communiceren?

Nee, niet als je het goed doet. Normaal gezien ga je zelfs veel aan cross-selling kunnen doen als je het goed aanpakt. Da’s dan weer goud waard voor je customer lifetime value. 

De enige keren dat het fout loopt, is wanneer de communicatie verwarrend wordt of het verhaal niet klopt. Klanten hebben vooral behoefte aan duidelijkheid. Als jouw groepsverhaal dat juist verbetert, dan versterk je je merk.

3. Moeten alle bedrijven in een groep dezelfde look & feel hebben?

Niet noodzakelijk. Dat hangt af van je merkarchitectuur.

Soms werkt één sterke huisstijl perfect, soms is een familiestructuur met varianten beter, en soms moeten de merken volledig los staan van elkaar. Dat moet je case per case bekijken. Het belangrijkste: consistentie in de logica, niet per se in de kleur of stijl.

4. Heeft het tonen van een groep invloed op mijn SEO?

Alles heeft een invloed op je SEO.

Een groepssite kan je domeinautoriteit versterken. Maar drie bedrijven met overlappende diensten op drie aparte websites creëren soms concurrentie met jezelf. Dat is precies waarom een goeie digitale architectuur belangrijk is. Daar win je of verlies je veel mee.

5. Moet ik al mijn bestaande websites vervangen als ik een groep toon?

Neen. Soms is één extra groepssite voldoende. Soms moet je juist wat opschonen. En soms moet er effectief herbouwd worden, maar dat hangt volledig af van je structuur en doelen.

We bekijken dat altijd stap voor stap. Geen paniek, geen grootse verbouwingen als dat niet hoeft.

Leestip: Websites voor bedrijvengroepen.

Conclusie

Werken aan een bedrijvengroep is geen checklist. Het is een strategische keuze die je maakt omdat het je merk sterker maakt, je communicatie duidelijker en je bedrijf aantrekkelijker. Maar als het alleen om juridische of interne zaken gaat, laat het dan nog even in de kast liggen. Een groep tonen moet altijd waarde hebben voor de klant, niet alleen voor de structuur.

We kijken graag mee vanuit onze ervaring als marketingbureau voor bedrijvengroepen

We helpen je graag bepalen of een groepsidentiteit jouw merk sterker maakt, en zo ja, hoe je dat op een heldere en professionele manier in de markt zet.

Michaël Daems

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

E-commerce in België: statistieken over het digitale landschap

E-commerce in België: statistieken over het digitale landschap

Vertel niet wat je doet, maar waarom je het doet (Start with 'why' - Simon Sinek)

Vertel niet wat je doet, maar waarom je het doet (Start with 'why' - Simon Sinek)

Zoekmachines versus AI: hoe zoekgedrag veranderd is

Zoekmachines versus AI: hoe zoekgedrag veranderd is

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Daarom moet je focussen op klantenreviews!

Daarom moet je focussen op klantenreviews!

Hoe je de Piramide van Maslow kan inzetten in jouw marketingstrategie

Hoe je de Piramide van Maslow kan inzetten in jouw marketingstrategie