Wanneer moet ik mijn website vernieuwen? (Checklist)

We kunnen het niet dikwijls genoeg aanhalen: je website is de basis voor je online marketing. Het is de online representatie van jouw bedrijf, geef er dus de nodig aandacht aan.

Door je website regelmatig te updaten en te optimaliseren, zorg je er niet enkel voor dat klanten en (potentiële) medewerkers er graag vertoeven. Je zorgt er ook voor dat zoekmachines zoals Google en Bing je hoog blijven quoteren.

Bij MaesMedia zorgen we voor een competitieve website, vanaf de start. En een duurzame opvolging doorheen de jaren, zodat jouw website steeds aan de laatste nieuwe vereisten kan blijven voldoen. 

Checklist: is jouw website toe aan vernieuwing? 

Wanneer je website enkele jaren online staat, komt er een moment waarop je je moet afvragen of je site nog wel actueel en relevant is. Zijn je doelen nog steeds dezelfde en doet het achterliggende systeem nog steeds wat het moet doen om resultaten (leads, verkoop…) te behalen. 

Door deze checklist van ons marketingteam door te nemen, weet je snel of er werk aan de winkel is. 

1. Je website ziet er verouderd uit

Eén van de opvallendste tekenen van een oude website is de stijl. Als je website er ouderwets uitziet, dan is dat een visueel teken aan de wand. Vaak zit er achter dit verouderde uiterlijk namelijk ook een oud CMS, dat niet meer voldoet aan de verwachtingen van deze tijd. Het is dan wellicht hoog tijd voor een redesign of misschien zelfs een volledig nieuwe website.

Checklist website aanpassen: je hebt een verouderde website.

Waarom heb je een moderne website nodig?

Belangrijke vragen die jij je moet stellen: 

  • Ben je zelf 100% tevreden over het design? 
  • Straalt je website nog uit wat je bedrijf is?  

Een eerste indruk is alles. Hou er rekening mee dat een verouderde website er mogelijk voor zorgt dat potentiële klanten je niet serieus nemen of je niet vertrouwen. Is je product of dienst dan ook verouderd? Een website straalt rechtstreeks af op je imago en je professionaliteit.
 

2. Je website is niet meer zo gebruiksvriendelijk

Een cruciaal aspect van een goede website is de gebruiksvriendelijkheid. De gebruikerservaring of UX is namelijk wat mensen op je website houdt. Enkele dingen die bijdragen aan de gebruiksvriendelijkheid zijn: 

  • Bereikbaarheid – hoe snel is je homepagina geladen? Duurt dit langer dan 3 seconden, dan zijn je bezoekers weg! Benieuwd? Test je page speed hier.
     
  • Reactiesnelheid – hoe snel reageert je site wanneer je klikt of scrolt?
     
  • Structuur – heeft je website een intuïtieve structuur, vinden mensen eenvoudig hun weg?
     
  • Inhoud – Zijn foto’s en teksten relevant en niet te bombastisch?
     
  • Call-to-actions – zijn er regelmatig terugkerende buttons die eenvoudig maken om over te gaan tot een aankoop of om contact op te nemen? 
     
  • Links – werken de buttons en links op je website en zijn ze logisch?
     
  • Formulieren – zijn je formulieren kort en bondig, met zo weinig mogelijk drempels?
     
  • Toegankelijkheid – hoe zit het met kleurcontrast, witruimte, alt-teksten, linkteksten..?
     

Waarom heb je een gebruiksvriendelijke website nodig?

Als je website moeilijk te navigeren is, geraken gebruikers gefrustreerd en haken ze af. Een gebruiksvriendelijke website zorgt ervoor dat mensen langer op je site blijven en meer pagina's bezoeken. De kans is bijgevolg ook groter dat ze zullen overgaan tot een conversie. Als je merkt dat gebruikers problemen hebben met het vinden van wat ze zoeken, is het wellicht tijd om je website te vernieuwen.

Is je website gebruiksvriendelijk voor jou

Is het voor jou als beheerder eenvoudig om content zelf aan te passen? Oudere website hebben vaak een niet zo intuïtief beheersysteem of CMS, waardoor je als eigenaar toch nog contact moet opnemen met je websitebouwer om inhoudelijke aanpassingen te doen. 

Bij moderne websites – zoals die van MaesMedia ;) – beschik je over een gebruiksvriendelijk beheersysteem, waarin je zelf makkelijk updates kan uitvoeren. Handig en kostenbesparend!

Gebruiksvriendelijk CMS MaesMedia
CMS MaesMedia
 

Plan een websitemeeting
 

3. Je website is niet mobielvriendelijk

Een groeiend aantal mensen gebruikt mobiele apparaten om websites te bekijken. Daarom is het belangrijk dat je website mobielvriendelijk of - beter nog - responsive is. Een responsief design houdt in dat je een website op alle mogelijke toestellen – pc, laptops, tablets, smartphones – correct en gebruiksvriendelijk kan bekijken.

Knoppen, teksten en afbeeldingen zullen op een mobiel appaaraat anders gestructureerd zijn, zodat je als gebruiker de website makkelijk kan bekijken.

Desktop vs. Mobiele website
Website MaesMedia: op desktop vs. mobiel
 

Waarom heb je een mobielvriendelijke webite nodig?

  • Wanneer je website responsief is, zal je meer conversies en sales genereren. Als je website niet goed werkt op mobiele apparaten, kan dit leiden tot frustratie bij gebruikers en het verlies van een grote hoeveelheid potentiële klanten. Mensen zullen namelijk niet snel geneigd zijn om terug te keren via pc, als je site mobiel niet goed werkt.
     
  • Een mobielvriendelijke website is belangrijk voor online marketing. Wanneer je online gaat adverteren, dan is de kans er groot – zeker wanneer je adverteert op social media – dat de websitebezoekers die via de advertentie komen mobiel aan het surfen zijn. 
     
  • Een responsief design scoort beter in Google. Het algoritme van Google detecteert responsiviteit, waardoor je website hoger zal staan in de ranking.
     

4. Je website heeft een hoge bounce rate

De bounce rate is het percentage bezoekers dat je website verlaat zonder actie te ondernemen. Denk aan het klikken op een link of het invullen van een formulier bijvoorbeeld. Een hoge bounce rate (boven de 50%) kan een teken zijn dat je website niet aan de verwachtingen van gebruikers voldoet

Als gebruikers snel weggaan nadat ze op je site zijn gekomen, kan dit betekenen dat je website niet relevant of interessant genoeg is. Een redesign kan helpen om de inhoud van je site te verbeteren en het uitnodigender te maken voor gebruikers om te blijven en te converteren.


5. Je website presteert niet optimaal in zoekmachines

Aan jezelf herken je de wereld. Wat doe jij als je op zoek bent naar een nieuw product of een specifieke dienst? Juist, je zoekt er online informatie over op. Heb je een product of dienst gekozen, dan ga je misschien ook nog op zoek naar reviews en vergelijk je met andere merken. Het is dus belangrijk dat jouw website een antwoord biedt op vragen die potentiële klanten hebben. 

Opzoeken op Google

Waarom heb je een SEO-proof website nodig?

Google laat dit soort ‘people first content’ erg hoog scoren in zijn algoritmes. Hoe je website presteert in zoekmachines is dus essentieel om klanten te overtuigen van je aanbod. Hier spelen de teksten en de opbouw van je website een erg grote rol. 

  • Is jouw website SEO-proof
  • Stel je de juiste vragen in je titels? 
  • Maak je gebruik van relevante zoekwoorden een metadata
  • Publiceer je regelmatig nieuwe inhoud?

Een SEO-analyse van je website zorgt voor een duidelijk overzicht van wat je goed doet en wat de werkpunten zijn.
 

Vraag een SEO-analyse aan
 

6. Je website recht zich niet op de klant

Bied jij écht ‘people first content’ aan of praat je toch meer over jezelf, je bedrijf of je product..? Zoals aangegeven zoeken mensen online naar oplossingen voor hun problemen. Wees dus duidelijk: welk probleem los jij op? Beantwoordt jouw product of dienst aan belangrijke vragen die ze zich stellen? Dan komen ze gegarandeed naar jouw website terug.

Website Hobéco: maatwerk voor je tuin.

Waarom heb je een klantgerichte website nodig?

Een klantgerichte website is van essentieel belang omdat het de gebruikerservaring verbetert en de betrokkenheid van de bezoekers vergroot. Door content te maken die is gericht op de behoeften en belangen van de doelgroep, creëer je een website zonder weerstand. Een website die waarde biedt aan de gebruiker. Kortom, het stimuleert vertrouwen en loyaliteit bij klanten. 

Je bedrijfsgeschiedenis, machinepark of behaalde awards zijn daarom niet volledig afgeschreven. Ze versterken je professionaliteit en betrouwbaarheid! Maar zorg ervoor dat dit niet overheerst op je website. Make it about the customer! ;)  
 

Vraag een website-analyse aan
 

7. Je website richt zich niet op (potentiële) medewerkers

Je website heeft niet enkel een commerciële functie. Een andere - zeer belangrijke - doelgroep voor je website zijn potentiële medewerkers. Is jouw employer branding verhaal zichtbaar op je website? Met andere woorden gebruik jij je website voldoende om sollicitanten aan te trekken? 

Uiteraard moet de structuur van je website zich ertoe lenen. Heb je een jobpagina om jouw werkgeversverhaal uit te werken? En vacaturepagina's en detailpagina's waar je een uitgebreide jobomschrijving kan plaatsen? 

 

Employer branding website Energieconcepten

Waarom heb je employer branding nodig op je website?

In deze blog lees je waarom employer branding ook op je website aanwezig moet zijn, samen met enkele concrete voorbeelden:

Websites gericht op employer branding
 

8. Je website maakt nog geen gebruik van automatisatie

Ga jij nog een stap verder? Een moderne website zorgt voor een koppeling van je ERP-systeem.

Dit komt bijvoorbeeld van pas wanneer je een webshop hebt. Hierdoor hoef je niet langer al je productdata manueel in te geven, maar kan dit automatisch. Bovendien beschik je door zo'n koppeling steeds over de meest actuele data.

Ook heeft het interessante voordelen bij het opzetten van marketing automations. Je klantendata (of die van je personeel) zijn in real-time beschikbaar en je kan de leukste acties opzetten. 
 

9. Hoe vaak heeft je website een update nodig? 

Door de razendsnelle evolutie die technologie de laatste decennia meemaakt, is de levensduur van een website niet erg lang. De digitale investeringsaftrek geeft boekhoudkundig aan dat een website drie jaar meegaat. Of de aanpassingen structureel dan wel inhoudelijk zijn, hangt af van de opbouw en de noden van je bedrijf op dat moment.   

Is je website ouder dan 3 jaar? Dan is de kans groot dat er nood is aan een redesign. 

Wist je trouwens dat we dit voor onze eigen klanten mee opvolgen. We kijken op regelmatige basis na of jouw website nog voldoet aan de laatste nieuwe vereisten en adviseren je hierover. Zo kan jij steeds een geïnformeerde keuze maken over het vernieuwen van je website.

We kijken dus graag met je mee!

 

Michaël Daems

Heeft jouw website een update nodig?

Is je website ouder dan 3 jaar en antwoordde je meermaals affirmatief bij bovenstaande checklist? Vraag dan vrijblijvend jouw website-analyse aan!

Samen bekijken we wat de werkpunten zijn en brengen we jouw websitebereik naar nieuwe hoogtes! 

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Hoe bepaal ik mijn buyer persona?

Hoe bepaal ik mijn buyer persona?

10x zo goed scoren op Google: zo verbeterden wij onze eigen SEO

10x zo goed scoren op Google: zo verbeterden wij onze eigen SEO

De 10 meest gemaakte online marketingfouten

De 10 meest gemaakte online marketingfouten

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Hoe kan je je marketing verbeteren? (10 tips)

Hoe kan je je marketing verbeteren? (10 tips)

Website met configurator (voorbeelden en tips)

Website met configurator (voorbeelden en tips)