Welke social media kanalen worden er het meest gebruikt in Belgie?

“Facebook is dood” horen we wel eens. Vaak gevolgd door “Goh ja, ik gebruik het zelf niet, maar dat is wat ik hoor van mijn dochter."

Maar wat je hoort, en wat er werkelijk waar is, daar zit vaak een groot verschil tussen. Gelukkig zijn er onderzoekbureau’s voor echt álles.

We duiken hier even dieper in op de studie van CIM die het mediagebruik in België onder de loop neemt. In een andere blog gaan we trouwens dieper in op de verschillende leeftijden die je op de verschillende social media kanalen vindt.

Maar dus, welke sociale media zijn nu echt populair in België? In deze blogpost duiken we in de cijfers en ontdekken we welke platforms de meeste gebruikers trekken.

Social media gebruik: grafiek

Deze studie wordt jaarlijks gedaan, dus we proberen dit ook jaarlijks te updaten. Deze steekproef is gebaseerd op meer dan 6.000 enquêtes (6.399 om precies te zijn) en rekrutering via verschillende bronnen. Voor de cijfermensen onder ons:

  • 50% face-to-face door onderzoekburezau GfK Belgium
  • 30% via CIM MediaWatch Panel
  • 20% via online access panel van GfK Belgium

De volledige studie over mediaconsumptie in België gaat trouwens verder dan social media, maar als marketingbureau focussen wij ons in deze blog daar voornamelijk op.

Visueel overzicht van social media gebruik per kanaal in België.
Welke social media gebruikten de Belgen in de afgelopen dertig dagen? Voornamelijk Facebook en Instagram.

Toont de afbeelding wat klein? Open hier de grafiek in een nieuw tabblad
Vergelijk deze grafiek ook met die van de leeftijden per socialmediakanaal in België

De digitale kloof wordt kleiner

Leuk weetje – ook uit de studie – is dat de digitale kloof bij 65-plussers verkleint, vooral in het gebruik van internet voor video's, audio, en informatie. Toch blijft het generatieverschil groot bij sociale netwerken, waar slechts 36% van de senioren actief is, tegenover 70% van het nationale gemiddelde. 

Daarnaast gebruikt 27% van de senioren helemaal geen internet, terwijl dit bij de rest van de bevolking slechts 7% is. Tot 44 jaar heeft iedereen toegang tot internet.

Maar dus: de meerderheid van senioren ga je niet snel kunnen bereiken via social media. Maar uiteraard kan het wel. Mijn oma liket de meeste facebook posts van MaesMedia. Bedankt, moeke!

Leer meer over leeftijden op social media

Facebook blijft nummer één

Facebook blijft de koning onder de sociale netwerken in België, in tegenstelling tot wat vaak beweerd wordt. Opnieuw: deze cijfers gaan énkel over België.

Met meer dan twee derde van de Belgische bevolking die het platform gebruikt, moét je het opnemen in je marketingplan.

  • Gebruik: 67,6% van de gebruikers logt dagelijks in.
  • Waarom nog steeds relevant?: Facebook biedt een breed scala aan mogelijkheden voor zowel B2C als B2B-marketing. Van advertentiecampagnes tot community-building, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Instagram op twee

Instagram is een ander sterk platform dat populair blijft. Het visuele karakter maakt het bijzonder aantrekkelijk voor merken.

  • Gebruik: 64,8% logt dagelijks in.
  • Wat maakt het uniek?: Het platform is ideaal voor visuele branding en storytelling, wat het perfect maakt voor bedrijven die zich richten op mode, lifestyle en consumentenproducten.

TikTok: rising star

De opkomst van TikTok is niets minder dan fenomenaal. Het platform heeft zich snel gevestigd en blijft groeien.

  • Gebruik: 64,9% van de gebruikers logt dagelijks in.
  • Waarom is het belangrijk?: TikTok spreekt voornamelijk een jonger publiek aan, wat het een uitstekende keuze maakt voor KMO's die zich willen richten op een nieuwe generatie consumenten.

Andere grote social media

Het valt op: Facebook en Instagram zijn de grootste. Het verschil tussen TikTok, Snapchat, Pinterest en LinkedIn is niet gigantisch groot. Maar: het verschilt enorm qua content dat je erop post.

  • Snapchat: Met 62% dagelijks gebruik is Snapchat een goede optie om jongere doelgroepen te bereiken.
  • X (Ex-Twitter): Dit platform, met een daling naar slechts 11,5%, vraagt om heroverweging voor marketingstrategieën. 
  • LinkedIn en Pinterest: Beide platforms hebben een dagelijks gebruik van ongeveer 18%, maar bieden waardevolle mogelijkheden voor specifieke doelgroepen. 
Michaël Daems

Social media in je marketingplan

De sociale media in België zijn divers, en elk platform heeft zijn eigen unieke eigenschappen en gebruikersbasis.Wil je meer weten over hoe je jouw social media-strategie kunt optimaliseren?

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

10x zo goed scoren op Google: zo verbeterden wij onze eigen SEO

10x zo goed scoren op Google: zo verbeterden wij onze eigen SEO

Hoe je de Piramide van Maslow kan inzetten in jouw marketingstrategie

Hoe je de Piramide van Maslow kan inzetten in jouw marketingstrategie

Daarom moet je focussen op klantenreviews!

Daarom moet je focussen op klantenreviews!

E-commerce in België: statistieken over het digitale landschap

E-commerce in België: statistieken over het digitale landschap

Zelfsturing als basis voor het succes van MaesMedia

Zelfsturing als basis voor het succes van MaesMedia

Hoe kan je je marketing verbeteren? (10 tips)

Hoe kan je je marketing verbeteren? (10 tips)