Website gericht op employer branding: voorbeelden

Een website wordt heel vaak gezien als een tool om je commerciële doelen mee te behalen. De informatie op een website is dan ook vaak gericht op de diensten en producten die het bedrijf aanbiedt. Maar meer en meer worden websites ook gebruikt om sollicitanten aan te trekken. 

Vroeger kon je gewoon je vacature op de site van den VDAB zetten en de sollicitaties kwamen vlotjes binnen. Maar helaas werkt het zo niet meer. Daarom is het belangrijk om ook op je website te werken aan je employer branding.

Twee van onze klanten hebben deze boodschap heel goed begrepen: Promation en Energieconcepten. Allebei trouwe klant van MaesMedia. Toeval? ;-)

Website gebruiken voor employer branding

Je website is eigenlijk een heel handige tool om te gebruiken voor je employer branding. Want geloof me, iedereen die op zoek is naar werk, neemt toch even de tijd om de website van een bepaald bedrijf onder de loep te nemen?

Daarom is het dus van het grootste belang dat je op je website een positief, waarheidsgetrouw verhaal brengt over wie jij bent als werkgever, wat je potentiële kandidaten te bieden hebt en hoe het is om te werken bij jouw bedrijf.

Hoe je dat doet, vertellen we je in deze blog.

Meer weten over employer branding in’t algemeen? Check dan deze blog.

Voorzie een plaats voor je werkgeversverhaal 

Belangrijk is dat er op je website een plaats voorzien wordt voor het werkgeversverhaal. Heel vaak wordt dit de vacature-pagina genoemd. Grotere bedrijven, met heel wat openstaande vacatures, gebruiken hiervoor soms ook een echte aparte jobsite. Denk maar aan een bedrijf zoals Nike.

Onze twee klanten die we in deze blog gaan uitlichten, Promation en Energieconcepten, kozen er beide voor om op hun website een plaats voor de vacatures en employer branding te voorzien.

Wat moet het job-gedeelte van je website zeker bevatten?

1.     EVP: Employee Value Proposition

Je Employee Value Proposition vormt de basis van je employer branding. Hiermee doelt men op de unieke voordelen die jij belooft aan de mensen die bij jouw bedrijf komen werken.

  • Zorg dat deze voordelen overeenkomen met de gewenste voordelen van je doelgroep.
  • Zorg ervoor dat je deze als werkgever ook zelf uitstraalt en naleeft.

Voorbeelden:

Promation focust onder andere op teamwerk, flexibiliteit, variatie en vlakke structuur. 

Deze voordelen zie je niet alleen op de algemene vacaturepagina, maar ook nog eens op elke datailpagina. Op die manier overtuigen ze hun potentiële kandidaten om te solliciteren.

 

Energieconcepten pakt dan weer op zijn beurt uit met moderne kantoren in een groene omgeving, inspraak, teambuildings, flexibele werkuren, lokale projecten waar je trots op kan zijn en last but not least: burgers! Ik zou er wel willen werken, hoor!

 

 

2.     Zet je bedrijf in de markt, creëer een duidelijk imago.

Naast de voordelen voor de kandidaten, is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat je een imago uitstraalt waar je als bedrijf ook écht achterstaat. Ben je een kleiner, familiaal bedrijf of eerder een groeiend, innovatieve firma?

Je wil als werkzoekende toch weten waar je terecht zal komen als je gaat solliciteren? 

Zowel Promation als Energieconcepten hebben dit eigenlijk voor een deel in hun EVP’s opgenomen.

Zo lees je bij Promation dat er een vlakke strutuur heerst en dat jouw meting telt. De bedrijfsleider Stijn gaat daarom elke week met een collega eten. Redenen genoeg om daar te willen werken, lijkt me!  

Stijn werkt daarnaast ook heel graag met video’s. Zo vind je op elke detailpagina van elke vacature een filmpje met extra uitleg. Zo weet je meteen waar je terecht komt en krijg je heel wat extra relevante informatie. 

Energieconcepten heeft dan weer, naast zijn EVP’s waar bijvoorbeeld gefocust werd op de groene omgeving en de lokale, particuliere projecten, gebruik gemaakt van testimonials.

Zo vind je op de algemene vacaturepagina een quote van een werknemer die zeer tevreden is bij Energieconcepten.

 

Op hun detailpagina vind je bij elke vacature ook nog eens wat ze belangrijk vinden als werkgever. Zeer interessante info om te lezen als werkzoekende!

 

3. Maak een detailpagina per openstaande vacature

Het lijkt evident, maar toch zie je dit nog niet op elke website.

Zorg ervoor dat je per openstaande vacature een detailpagina voorziet. Want niet elke vacature is hetzelfde. Zorg voor informatie op maat van die vacature.

Let op: ook op deze detailpagina’s mag dezelfde info (zoals hierboven vermeld) nog eens terugkomen. Denk maar aan de EVP’s, informatie over het bedrijf, …

4. What’s in it for you, must-haves en nice-to-haves

Daarnaast is het belangrijk dat je in de vacature duidelijk weergeeft wat je de kandidaat te bieden hebt. ‘What’s in it for you’?

Focus daarnaast niet té hard op de vereisten, want dit kan afschrikken. Deel daarom de vereisten liever op in ‘must-haves’ en ‘nice-to-haves’.

En misschien wel dé belangrijkste tip voor op je detailpagina’s: wees eerlijk en waarheidsgetrouw. Beloof geen voordelen die je uiteindelijk toch niet kan bieden. Krijg je pas maaltijdcheques na één jaar in dienst? Wees hier dan duidelijk en eerlijk over. Want niemand heeft baat bij misverstanden… 

Tips & tricks voor het aantrekkelijk maken van je vacaturepagina’s

Een goeie vacaturetekst schrijven is niet makkelijk, maar met enkel tekst ga je er ook niet komen. Belangrijk is dat je gebruik maakt van beeld, quotes, noem maar op.

Wij geven je alvast enkele tips:

1.     Maak gebruik van eigen foto’s

Deze tip ga je waarschijnlijk lezen in elke blog over websites, social media, marketing, … Zorg ervoor dat je foto’s hebt van je eigen personeel en gebruik deze ook. Zo’n foto zegt veel meer dan een standaard stockfoto.

  • Vraag aan je personeel of ze gefotografeerd willen worden.
  • Zorg ervoor dat ze de juiste PBM’s op een correcte manier dragen.
  • Neem foto’s in actie. Een foto terwijl iemand een bepaalde machine hanteert? Ideaal!
  • Vergeet de fun niet in dit verhaal: neem wat ludieke foto’s. Die kunnen zeker gebruikt worden in het employer branding verhaal.
  • Gebruik deze foto’s op alle kanalen: website, social media, drukwerk, …

 Voorbeeld bij Energieconcepten:

 

Ook bij Promation hebben ze die boodschap goed begrepen:

Heb je nog geen eigen foto’s? Onze fotograaf komt graag eens langs met z’n fototoestel.

Contacteer Tim!  

2.     Vacaturevideo’s zeggen meer dan wat dan ook

De laatste tijd maken meer en meer bedrijven er gebruik van: vacaturevideo’s. Ook dit zegt weer veel meer dan een standaard foto of tekst. Op deze manier geef je potentiële kandidaten meteen een beeld van waar ze terecht gaan komen, wat hun job gaat zijn en wat de sfeer is in het bedrijf.

  • Vraag aan je werknemers wie er kandidaat is om gefilmd of geïnterviewd te worden.
  • Maak gebruik van interviews en actie-beelden. Bereid de interviews voor, maar studeer deze niet in. Hoe spontaner, hoe beter!
  • Werk je vaak op werven? Film hier ook, zodat kandidaten meteen een beeld krijgen van het type werf waar jullie werken. Let er wel op dat de werf een beetje netjes en orderlijk is.
  • Zorg voor het juiste gebruik van PBM’s.
  • Verwijder nooit de bloopers: deze kunnen zeker gebruikt worden in bepaalde campagnes of op sommige kanalen. Of ze worden nog eens bovengehaald op het jaarlijks kerstfeest. 

Bij Energieconcepten hadden ze dit meteen begrepen. Deze enthousiaste mannen zorgden ervoor dat wij prachtige vacaturevideo’s konden maken en dat er heel wat kandidaten meteen goesting kregen om bij hen te komen werken! 

Je bekijkt hun video’s hier.

Ook Stijn van Promation is een krak in het maken van (vacature)video's. Neem maar eens een kijkje op enkele van hun vacature detailpagina's.

Tip: check zeker ook de LinkedIn van Promation. Aan video's geen gebrek! 

3.     Gebruik quotes en testimonials van huidige werknemers

Een werknemer die tevreden is en dit ook uitstraalt, is nog altijd de beste reclame. Gebruik deze reclame dan ook!

Verzamel een aantal quotes van enkele werknemers en benoem zo nogmaals de voordelen van werken bij jouw bedrijf. Want als die medewerkers zo positief en tevreden zijn, dan zal het wel goed zijn om bij jouw firma te werken.

Bij energieconcepten vind je op hun detailpagina per vacature een quote van een toekomstige collega. Zij laten zo op een heel makkelijke manier zien dat hun personeel heel gelukkig is.

Extra tip: maak het menselijk en écht door een foto en naam toe te voegen aan de quote.

4.     CTA: zorg voor duidelijk call to actions

Last but not least: duidelijke call to actions zijn écht wel een must. Zorg ervoor dat kandidaten makkelijk en snel kunnen solliciteren. Ellenlange sollicitatieformulieren zijn echt uit den boze.

Bij Energieconcepten hoef je zelfs geen CV of motivatiebrief meer mee te sturen. Zij vragen gewoon om je gegevens achter te laten en ze bellen je zelf op om je kandidatuur te overlopen. Handig, toch?

 

Daarnaast hebben zij nog een leuke pop-up voorzien op elke vacature detailpagina, waar je op kan klikken en zo automatisch naar het sollicitatieformulier gaat. Nog handiger!

Opvallend bij Promation is dat het sollicitatieformulier meteen zichtbaar is. Aan de rechterzijde van de pagina zie je meteen dat je kan solliciteren. Heel makkelijk!

 

 

Combineer je employer branding website met marketing

Een goeie website is een must en vormt de ideale basis voor doelgerichte marketing. Meer collega’s aantrekken is tegenwoordig een belangrijke doelstelling van verschillende bedrijven. En daarvoor heb je gerichte marketing nodig (en een goeie marketingpartner ;-)). 

Op zoek naar een marketingpartner? Contacteer ons!

Onze voorbeelden kort samengevat 

Als we onze voorbeelden even kort samenvatten, dan kunnen we wel stellen dat zowel Promation als Energieconcepten goed bezig zijn op het vlak van Employer Branding. We hebben nu enkel hun website bekeken, maar als je meer over hen te weten komt, ga je zien dat ze die lijn ook verder doortrekken in al hun communicatie, zowel online als offline.

Het resultaat mag er dan ook zijn: heel wat sollicitanten vinden hun weg naar Promation en Energieconcepten als nieuwe werkgever. Blij dat we hen zo goed hebben kunnen helpen (en nog steeds doen met bijhorende marketing).

Ben je geïntrigeerd door de voorbeelden? Bekijk dan zeker nog eens hun vacature pagina’s op hun website:

Promation

Energieconcepten

 

 

Babette Peys

Wil je ook een nieuwe website die gericht is op employer branding?

We komen graag eens langs om de mogelijkheden te bespreken. 

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

DTP bureau voor al jouw grafische designs

DTP bureau voor al jouw grafische designs

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Mag je zomaar foto’s van werknemers gebruiken op social media?

Mag je zomaar foto’s van werknemers gebruiken op social media?

Enkele huisstijlen die we gemaakt hebben

Enkele huisstijlen die we gemaakt hebben