Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Een belangrijk begrip in verschillende bedrijfstakken, en dus ook bij employer branding, is wel zeker ‘ROI’ of Return On Investment. Dit geeft aan of je investering een positief of negatief rendement oplevert.

Door de ROI te berekenen, bepaal je dus eigenlijk wat een bepaalde investering jou en je bedrijf oplevert.

In deze blog gaan we na wat de ROI van employer branding is, hoe je dit meet en waar je rekening mee moet houden.

Wat is de echte ROI van employer branding?

Als het employer branding verhaal goed wordt aangepakt, ben je bijna zeker van een positieve ROI. We bespreken de 4 meest voorkomende voordelen die het rechtstreeks gevolg zijn van een goeie employer branding.

1.    Hogere kwaliteit van sollicitanten

Eén van de belangrijkste gevolgen van een goeie employer branding is dat de kwaliteit van je sollicitanten stijgt. Mensen zijn overtuigd van jouw bedrijf en willen écht voor jou werken. Ze solliciteren zeer bewust voor een bepaalde functie binnen de firma.  

Dit bespaart je dan op zijn beurt weer wat tijd, energie en middelen. Een ‘verkeerde kandidaat’ aannemen die snel weer vertrekt, kost daarnaast ook nog eens enorm veel geld (en tijd en moeite). Meteen de juiste kandidaat aannemen is dus het beste! ;-)

En laat een goeie employer branding hier nu net voor zorgen!

2.    Verhoogde werknemersretentie

Met werknemersretentie bedoelen we het personeelsbehoud binnen een bedrijf. De meeste bedrijven leveren dan ook veel inspanningen om het personeelsverloop te verminderen. Want veel verloop betekent veel kosten.

We zijn dat werknemers bij bedrijven met een goeie employer branding minder snel van job veranderen en dus langer bij dezelfde werkgever blijven. Dit draagt zowel direct als indirect bij aan een positieve ROI.

3.    Verbeterde bedrijfsreputatie

Uiteraard zorgt een sterke employer branding ook voor een betere bedrijfsreputatie, aangezien dit een rechtstreekse invloed heeft op het imago van het bedrijf. Hierdoor wordt het aantrekkelijker voor zowel kandidaten als klanten, investeerders en anderen om samen te werken met jouw bedrijf.

4.    Mond-aan-mond reclame

Misschien wel het belangrijkste gevolg van een sterk employer brand is dat jouw medewerkers échte ambassadeurs worden van jouw bedrijf. Ze zijn vol lof over hun werkgever en stralen dit ook uit. Zowel on- als offline maken ze constant reclame.

Hierdoor brengen zij zelf goede kandidaten aan en zorgen ze voor de beste reclame die er bestaat: de mond-aan-mond reclame. 

Bij Energieconcepten zie je meteen dat de werknemers er graag werken. Ze werden ook betrokken bij het maken van vacaturevideo’s, wat meteen een positief beeld geeft van het bedrijf.

Meer weten?

 Neem contact op! 

Hoe kan je de ROI van employer branding concreet meten?

Om de ROI van employer branding te meten, moet je eerst en vooral bepalen welke concrete doelen je vooropstelt en wil meten. Welke KPI’s bepalen of we van een succes spreken?

  • Houd het aantal sollicitaties bij die binnen een bepaalde periode en via een bepaald kanaal zijn binnengekomen.
  • Meet de betrokkenheid van je werknemers. Hiervoor maakt men vaak gebruik van de eNPS (employee Net Promoter Score). Om deze score te bepalen stel je jouw medewerkers één zeer belangrijke vraag: Hoe waarschijnlijk is het dat jij je werkgever aanraadt bij anderen?
  • Bekijk de gegevens rond het verloop van het personeel. Hoeveel mensen zijn er binnen een bepaalde periode vertrokken en wat was de reden?
  • Evalueer ook altijd de kosten van employer branding, zowel direct als indirect. Met directe kosten denken we bijvoorbeeld aan personeelskosten, terwijl indirecte kosten zich eerder in de tijd en middelen bevinden.

Deze gegevens dien je te combineren en te analyseren om de ROI van employer branding concreet te meten.

Belangrijk is dat er altijd kritisch naar de resultaten gekeken wordt en bijgestuurd waar nodig. Evalueren is key!

Tips voor het evalueren van de ROI van employer branding

1.    Lange-termijn perspectief

Ga er altijd van uit dat employer branding een investering is op de lange termijn. Het kost tijd om resultaten te zien. Daarom is het ook belangrijk om je ROI over een langere periode te meten.

2.    Investeer in de juiste kanalen

De juiste kanalen gebruiken, is een belangrijk onderdeel van je employer branding. Denk maar aan de juiste social media kanalen, vacatureportalen, drukwerk, je website … Deze kanalen moeten altijd aansluiten bij je doelgroep. Om dit op een correcte manier te bepalen, heb je een achterliggende strategie nodig. Ons marketingteam helpt je hier graag bij.

Voor de firma PIT Eiffage maken we gebruik van social media om hun vacatures te promoten, zowel via content als vacature advertenties. Op die manier spreken zij hun doelgroep rechtstreeks aan.

 

3.    Holistische aanpak

Heel vaak wordt er gedacht dat employer branding een onderdeel van de HR-afdeling is. Dat is echter niet het geval. Een goeie employer branding wordt in élke afdeling van het bedrijf gevormd. Heel het bedrijf moet hier aan meewerken en moet dit uitstralen. Bekijk dus of dit het geval is en stuur bij waar nodig. 

Je leest hier meer over in deze blog.

4.    Meten is weten

Het is cliché, maar ook hier is het van toepassing. Meten is weten. Regelmatig analyseren, evalueren, bijsturen en verbeteren, het is een must. Enkel op die manier ga je op termijn een zeer goeie employer branding op poten zetten. 

5.    Maak gebruik van technologieën

Gebruik handige automatisatie en data-analyse-tools om nauwkeurig te meten en inzicht te krijgen in de meest succesvolle strategieën. 

Je kan marketing automation ook inzetten voor je employer branding. Bekijk hier hoe wij het bij MaesMedia aanpakken.

ROI van employer branding verbeteren doe je zo 

Om de ROI van employer branding te verbeteren, kan je verschillende strategieën toepassen.

  • Definieer meetbare doelstellingen. Dit is de basis van alles. Bepaal specifieke doelen voor je employer branding strategie. Wat wil je concreet bereiken?
  • Identificeer de doelgroep. Zorg ervoor dat je de doelgroep begrijpt en dat je weet wat hen motiveert. Pas de employer branding hierop aan en spreek zo hun behoeften en interesses aan.
  • Maak gebruik van ambassadeurs. Betrek huidige medewerkers bij je employer branding strategie door hen als ambassadeurs naar voren te schuiven. Denk aan quotes, foto’s, video’s, …
  • Zorg voor een goede kandidaatervaring. Zorg ervoor dat kandidaten een positief gevoel overhouden aan het sollicitatieproces.
  • Wees authentiek, maar ook eerlijk. Om effectief te zijn, heb je een échte employer branding nodig. Wees eerlijk over de bedrijfscultuur en bijhorende waarden en communiceer deze op een consistente manier.

Door deze strategieën toe te passen verbeter je de employer branding van je bedrijf en vergroot je de ROI van je investering.

 

 

Babette Peys

Kan jouw employer branding een upgrade gebruiken?

Laten we samen de ROI van jouw employer branding onder de loep nemen. 

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Hoe bepaal je je USP? (Stappenplan en voorbeelden)

Hoe bepaal je je USP? (Stappenplan en voorbeelden)

Zo kreeg MaesMedia 15 interessante sollicitaties in één week tijd!

Zo kreeg MaesMedia 15 interessante sollicitaties in één week tijd!

Hoe je employer branding verbeteren: tips

Hoe je employer branding verbeteren: tips

Extra voorbeelden van video's die we maakten

Extra voorbeelden van video's die we maakten

Hoe verbeter je je sollicitatieproces?

Hoe verbeter je je sollicitatieproces?

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Website gericht op employer branding: voorbeelden