Wat is remarketing en hoe werkt het?

Wat is remarketing?

Je zit thuis in de zetel en je partner vraagt: “Zeg, wat wordt onze volgende reis eigenlijk?”. Je pakt er een glas wijn bij en gaat gezellig samen op zoek naar het volgende avontuur. “We gaan voor iets tropisch.” Je kiest uiteraard niet meteen, je gaat eerst wat verkennen. Da’s logisch. Lees ook onze blog over het see-think-do-care model.

Je begint wat te surfen (haha, snap je ‘m? Sorry.) op verschillende reiswebsites en je ziet een leuke aanbieding. Valt te overwegen. Even deze link bijhouden als bladwijzer, voor wanneer ik nog eens ga vergelijken. “Nu eerst de cross kijken.” Prioriteiten!

De cross is gedaan, je doet je Facebook open, want je wilt de comments op Sporza lezen. Maar wat is het eerste dat je ziet? Een advertentie van die reis. Magic? Nope: remarketing!

Remarketing is een manier om mensen die eerder naar je website zijn gegaan opnieuw te bereiken met gerichte online advertenties.

 Bekijk het als een tweede kans. Mensen waren op zoek naar jouw product of dienst. Ze hebben waarschijnlijk bij je concullega’s ook gekeken. Via remarketingadvertenties ga je mensen overtuigen waarom ze net bij jou moeten kopen.

Hoe werkt remarketing?

Wie remarketing zegt, zegt cookies. Als je op een website komt, moet je cookies aanvaarden. In onze cookie policy kan je meer leren over wat cookies zijn en wat ze doen. 

Snel samengevat is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website wordt meegestuurd en door je browser op jouw harde schrijf van uw computer wordt opgeslagen.

Het belang van cookies bij remarketing

Aan de hand van cookies registeren we ook activiteiten van de gebruiker op de website. Bij MaesMedia houden we onder andere volgende acties bij:

  • Welke pagina’s je bezoekt
  • Het aantal sollicitaties dat wordt ingevuld
  • Het aantal contactformulieren dat wordt doorgestuurd
  • Het aantal keer dat men klikt op Facebook, Linkedin, Instagram, mailadressen die vermeld staan, telefoonnummers, …
Het belang van cookies als je aan remarketing doet.

Enkele voorbeelden van conversies die we kunnen meten aan de hand van cookies. Printscreen uit Google Tag Manager. 

In het geval van remarketing zijn de pagina’s die je opzoekt, zeer interessant. Ben je eerder op zoek naar tropische reizen, of naar citytrips? Het is niet interessant om iemand die tropische reizen bekijkt, te gaan adverteren met city trips.

Deze gegevens gebruiken we dus om gerichte advertenties te maken op specifieke websites of platformen die deel uitmaken van het remarketingnetwerk.

Wat is de doelgroep van remarketing?

De doelgroep van je remarketing is altijd een websitebezoeker. En dan kan je het zo specifiek mogelijk gaan maken als je wilt. Enkele voorbeelden wat we met MaesMedia zouden kunnen doen.

Remarketing voorbeeld 1: algemene advertentie

Stel dat ik ervan uit ga dat iedereen op onze website op zoek is naar een marketingbureau. Dan stel ik één algemene advertentie op waarin ik ons aanprijs als marketingbureau, en wat ons anders maakt dan andere marketingbureaus.

Remarketing advertentie voorbeeld.

Remarketing voorbeeld van Hobéco. Social proof (tevreden klanten aan het woord laten) is een goeie marketingtactiek. Je laat andere mensen jouw product aanprijzen. Werkt supergoed met video. 

Remarketing voorbeeld 2: een advertentie per dienst of product

Ik kan er ook voor kiezen om een retargeting advertentie per bezochte pagina te maken. We hebben pagina’s over employer branding, webdesign en online marketing. Dan kan ik bijvoorbeeld een advertentie opstellen gericht op mensen die die specifieke pagina’s hebben bezocht.

  • Advertentie 1: daarom moet je inzetten op employer branding.
  • Advertentie 2: daarom kies je voor MaesMedia als website bouwer.
  • Advertentie 3: daarom kies je voor MaesMedia als marketingbureau.

Dit noemen we hier wel eens het Zalando principe. Ga bijvoorbeeld maar eens naar herenhemden surfen op Zalando. Je zal zien wat we bedoelen.

Een ‘winkelmandje vergeten?’ e-mail is dus ook een vorm van remarketing!

Remarketing voorbeeld 3: geïnteresseerde kandidaten retargeten    

Als je een advertentie maakt voor je vacature, krijg je vaak veel websitebezoekers. Niet iedereen solliciteert uiteraard. Maar je wil die mensen graag toch laten solliciteren.

Daarom maak je een advertentie naar iedereen die de vacature heeft bekeken, maar niet heeft gesolliciteerd. Want ja, met cookies kan je dat meten!

Remarketing advertentie voor vacatures

Een voorbeeld van Mols Contractors voor vacatures. Hier focussen we op extra voordelen om te overtuigen. De grote tekst 'vacatures bouwsector' is om op te vallen. Deze mensen zijn namelijk op zoek naar vacatures in de bouwsector. 

Mensen die geconverteerd hebben, hoeven niet per se nog eens getarget te worden. Wel oppassen met dit type ad: je kan hiermee ook aan overkill doen. Da’s ook niet goed.

Remarketing voorbeeld 4: op basis van tijd

Je zou zelfs een remarketing kunnen maken op basis van wanneer iemand op je website heeft gezeten. Dan maak je specifieke doelgroepen die je met een andere boodschap aanspreekt. Een voorbeeld zou kunnen zijn:

  • Vandaag tot drie dagen geleden: daarom kies je voor MaesMedia.
  • Drie dagen tot één week geleden: enkele tevreden klanten aan het woord.
  • Één tot twee weken geleden: download ons e-book over online marketing.

De mogelijkheden met remarketing? Eindeloos.

Wat zijn de voordelen van remarketing?

Remarketing is goedkoop

Remarketing wordt vaak als een budgetvriendelijke manier beschouwd. Je advertentiebudget ligt bijvoorbeeld al veel lager dan bij een gemiddelde Google Search campagne.

Uiteraard is dit overal anders. Het remarketingbudget van Zalando is niet hetzelfde remarketingbudget als dat van MaesMedia. Wat we ermee doen is heel anders.

Maar, mensen zijn al wat bekend met je merk en producten. Hierdoor heb je ook meer kans op conversie.

Remarketing is persoonlijk

Sowieso kan je al tamelijk gericht targeten met online marketing. Maar met remarketing kan je nog persoonlijker gaan. Afhankelijk van de bezochte pagina’s kan je een relevant aanbod tonen.

Remarketing verhoogt de conversieratio van je website

Omdat gebruikers die al eerder geïnteresseerd waren in jouw producten of diensten opnieuw worden benaderd, zijn ze waarschijnlijker om een aankoop te doen.

Remarketing geeft meer zichtbaarheid

Het maakt ook het bereiken van nieuwe doelgroepen mogelijk die vergelijkbare interesses hebben. Hierdoor kun je je bereik vergroten en nieuwe klanten winnen.

Remarketing zorgt voor herkenning (of brand awareness)

Remarketing maakt het mogelijk om je merk op een consistente en doelgerichte manier onder de aandacht te houden van de doelgroep. Hierdoor kun je de naamsbekendheid vergroten en de herkenbaarheid van het merk verbeteren.

Uitdagingen bij remarketing

Is het allemaal zo makkelijk? Nope! Was het maar waar. Je komt uiteraard ook enkele uitdagingen tegen. Hier enkele mogelijke gevaren en hoe je ze oplost.

Remarketing uitdaging 1: overkill  

Probleem: je advertentie wordt te vaak getoond. Sommige gebruikers vinden het vervelend om dezelfde advertenties steeds opnieuw te zien, waardoor ze een slechte ervaring met je merk kunnen krijgen.

Oplossing: Goed de frequentie van je advertenties in de gaten houden. En ervoor zorgen dat je remarketingdoelgroep groot genoeg is. Hiervoor moet je dan weer je acquisitie in de gaten houden.

Gelukkig hebben we daar bij MaesMedia enkele performance marketeers voor, die dat maandelijks in de gaten houden.

Remarketing uitdaging 2: privacy en GDPR

Probleem: sommige mensen vinden het niet leuk dat hun online activiteiten gevolgd worden. Dat kan leiden tot negativiteit tegenover je merk. Maar er is nog een bijkomend nadeel. Die nieuwe cookiebanners en alle GDPR-toestanden maken het voor bedrijven moeilijker om gericht te kunnen remarketen.

Oplossing: duidelijke communicatie: zo gebruiken we je gegevens. En de allerbelangrijkste tip: begin nu al met het verzamelen van gegevens. Via een blog, nieuwsbrief, e-book, … First party data, daar maken we nog wel eens een aparte blogpost over.

Vind je dit trouwens interessant om te lezen? Onderaan deze blogpost kan je je mailadres achterlaten en dan bezorgen we je dit type artikels rechtstreeks in je mailbox!

Remarketing uitdaging 3: alles instellen  

Probleem: het implementeren is niet zo gemakkelijk als je niet weet wat je aan’t doen bent. Je moet alles kunnen meten op je website, je moet je doelgroepen juist instellen, de advertenties juist instellen, de resultaten duidelijk kunnen analyseren aan de hand van utm’s, … Er komt wel wat bij kijken.  

Oplossing: ofwel volg je hier een cursus over, ofwel zoek je een marketingbureau dat je hier bij kan helpen. ;)

Hoe kan je remarketing toepassen in je strategie?

Er zijn verschillende manieren waarop je retargeting kan toepassen.

Het allerbelangrijkste is wel je boodschap. Ga er van uit dat mensen op je website aan’t vergelijken zijn. Ze zijn op zoek naar je product of dienst. Waarom moeten ze dan naar jou komen en niet naar je concurrent? En dat zijn uiteraard je USP’s.

Alle advertenties hieronder zijn uiteraard gericht naar mensen die op je website hebben gezeten.

Social media retargeting

Op social media kan je perfect doelgroepen samenstellen om je websitebezoekers te retargeten.

Display advertising

We tonen gerichte display advertenties op websites die je doelgroep bezoekt. Of algemeen op het display netwerk. Denk aan nieuwswebsites, YouTube, Made In… Je kan ook specifieke websites uit je sector bekijken.

Remarketing via Google Display Ads voorbeeld.

Display banner voor The Water Purifier. Mensen zijn op zoek naar een oplossing voor hun drinkwater. TWP haalt uit met 'wij hebben het zuiverste water' als USP. Wat is jouw USP

Video remarketing

Hetzelfde als display advertising, maar dan met een video ipv een banner.

E-mail remarketing

Stuur gerichte e-mails naar gebruikers die eerder interesse hebben getoond in je producten of diensten, om hen opnieuw te interesseren voor een aankoop.

Het belangrijkste is dat je niet per se kijkt naar welk medium jij wilt gebruiken, maar hetgene je doelgroep gebruikt.

Remarketing en retargeting: wat is het verschil eigenlijk? 

Remarketing en retargeting worden vaak door elkaar gebruikt. Het idee is hetzelfde: websitegebruikers opnieuw proberen te engageren. Remarketing wordt echter vaker gebruikt in de context van mailings, terwijl retargeting vaker gaat om online advertenties op social media of zoekmachines. 

Conclusie: remarketing

Remarketing is een effectieve marketingstrategie. Dat is eigenlijk het belangrijkste om te onthouden.

Met remarketing ga je websitebezoekers die niet geconverteerd hebben, toch proberen om te zetten in betalende klanten.

Of je nu een kleine of een grote onderneming bent, remarketing is een waardevolle investering die kan leiding tot stijging van ROI en omzet.

Maar net zoals bij elke andere marketingstrategie voor KMO's, zijn er wel wat uitdagingen die overwonnen moeten worden. Maar die zijn niet onmogelijk.

Michaël Daems

Wij zijn als marketingbureau een grote fan van remarketing.

Het heeft bij veel van onze klanten al een hoop offerte-aanvragen en sollicitaties opgeleverd. Bij jou binnenkort ook?

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Waarom berichten promoten op Facebook geen goed idee is

Waarom berichten promoten op Facebook geen goed idee is

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Hoe kan je klanten beïnvloeden? (Cialdini principes en voorbeelden)

Extra voorbeelden van video's die we maakten

Extra voorbeelden van video's die we maakten

20 copywriting tips die je meer omzet bezorgen

20 copywriting tips die je meer omzet bezorgen

Een overzicht van mailadressen van de Vlaamse en Belgische pers

Een overzicht van mailadressen van de Vlaamse en Belgische pers

Zo schrijf je een nieuwswaardig persbericht

Zo schrijf je een nieuwswaardig persbericht