Contenttip 1: afbeeldingen zijn key
Bij de content op Pinterest staat de afbeelding of video centraal en niet de bijhorende caption. En laten we het er nog extra inhameren, het eerste waar naar volgers kijken is je foto of video, niet de tekst. Want de tekst verschijnt pas in een latere stap, wanneer je dus op de foto klikt. ;)
Dan moet je er dus eerst voor zorgen dat ze op je afbeelding willen klikken natuurlijk. Zorg dus dat je visuals opvallen:
- Toon je interieurprojecten? Dan werken sobere, neutrale beelden het best.
- Deel je recepten? Dan scoor je met een stappenplan of tips in de vorm van een infographic of teaser.
- Werk je met video? Zorg dat het visueel duidelijk is waarover het gaat, vooral in de eerste 5 seconden.
- …
Het formaat van je afbeeldingen
Die is ook, weeral, anders dan op Facebook, LinkedIn of Instagram, want hier scoren verticale afbeeldingen met beeldverhouding 2:3 het best. Hou dit dus zeker in je achterhoofd bij het maken van je content. Of je kan je formaat achteraf ook steeds wijzigen.
Meer specificaties over het juiste formaat op Pinterest lees je in onze blog.

Contenttip 2: voeg hashtags toe
Ook op Pinterest worden hashtags (#) gebruikt bij de omschrijving van je pin. Meestal gebruik je er tussen de 5 en 10. Ze helpen je zichtbaarheid in de zoekresultaten verhogen, dus zeker niet iets dat mag ontbreken.
Contenttip 3: maak slimme borden
Een van de sterktes van Pinterest is dat je je content kan onderverdelen in ‘boards’, ook wel ‘borden’ genoemd. Die zorgen voor structuur en helpen je doelgroep sneller vinden wat ze zoekt.
Bijvoorbeeld: organiseer je trouwfeesten? Dan zou je deze borden kunnen maken:
- Bord 1: Decoratie & versiering
- Bord 2: DIY-trouwideeën
- Bord 3: Trouwlocaties
- Bord 4: Catering & menu
- Bord 5: Fotografie trouwfeesten
- Bord 6: …
Pro tip: verwerk ook in de titel van je boards en pins de juiste zoekwoorden. Pinterest werkt als een visuele zoekmachine, dus hoe beter je optimaliseert, hoe beter je gevonden wordt.
Contenttip 4: speel met verschillende pintypes
Op Pinterest bestaan er verschillende soorten pintypes. Buiten de standaard pin die uit een afbeelding of video bestaat, kan je ook andere soorten maken die héél interessant zijn voor een zakelijk profiel.
Pintype 1: uitgebreide pins of ‘rich pins’
Met een uitgebreide pin kan je automatisch informatie vanop je website laten synchroniseren met je post. Superhandig, want zo hoef je zelf minder in te vullen.
Deze soort pin is technisch wel iets uitdagender, omdat er aan de back-end van je website wat ingesteld moet worden. Maar geen zorgen: je kan gewoon aan je websitebouwer vragen om een stukje code toe te voegen. Daarna weet Pinterest perfect welke info het moet uitlezen. Toch handig, hé? Dat Pinterest gewoon de info van je site haalt en automatisch aanvult bij je pin. 😉
Er zijn volgens de website van Pinterest daarbij drie types code waarmee je kan werken:
- Receptrijke pins: voegen een titel, portiegrootte, kooktijd, beoordelingen, dieetvoorkeuren en een lijst met ingrediënten toe aan recepten die je opslaat op je website.
- Artikelrijke pins: voegt de kop of titel, de beschrijving en de auteur van het artikel of de blogpost van je website toe.
- Productrijke pins: bevatten de meest actuele prijzen, beschikbaarheid en productinformatie direct op je pin.
De stukjes code vind je eenvoudig terug op de website van Pinterest, maar voor de implementatie is wel wat technische kennis nodig. Gelukkig staan wij klaar om je daarbij te helpen!
Pintype 2: productpins
Productpins zijn er speciaal om producten uit te lichten die je kunt kopen. Klik je op zo’n pin? Dan word je meteen doorverwezen naar de website waar je het artikel kan bestellen.
Je kan een productpin op twee manieren maken:
- Via de uitgebreide productpin, zoals hierboven uitgelegd. Dat doe je door een stukje code op je website te integreren.
- Of door een productcatalogus toe te voegen aan je Pinterest-account. Geen zorgen als je een groot aanbod hebt: Pinterest kan tot maar liefst 20 miljoen producten per catalogus verwerken! ;)
Heb je meer dan 20 miljoen producten? Dan neem je best contact op met Pinterest Support. Zij helpen je graag verder met een gepersonaliseerde oplossing.
Pintype 3: carrousels
Een carrousel is een leuke manier om meerdere producten of diensten van je merk in de kijker te zetten. Je combineert verschillende visuals in één pin en mensen kunnen er zelf door swipen. Eigenlijk is het een reeks afbeeldingen die samen één pin vormen. Handig, want zo hoef je geen vijf aparte pins te maken, maar bundel je alles wat bij elkaar hoort netjes in één carrousel.
Contenttip 5: maak gebruik van product tags
Een mooie pin is top, maar wist je dat je er nog véél meer uit kunt halen? Door product tags toe te voegen, maak je het voor je volgers super makkelijk om meteen door te klikken naar jouw aanbod.
Je aantrekkelijke visual zorgt voor die eerste klik, maar wat daarna telt, is waar die klik naartoe leidt. Met de juiste tags stuur je mensen rechtstreeks naar je website of productpagina. En zeg nu zelf: hoe minder stappen, hoe groter de kans dat ze écht iets kopen!
Wat is het verschil met een gewone link?
Een product tag verschijnt namelijk onderaan je pin met foto. Stel dat je een post maakt over je assortiment kookboeken, dan kan je al je kookboeken van je website toevoegen als losse product tags. Zo maak je het je volgers extra makkelijk om direct het juiste product te vinden en te kopen.
Pinterest laat je toe om tot 24 producten te taggen in één pin. Er is wel een ding om rekening mee te houden: je moet die tags toevoegen tijdens het aanmaken van je pin. Achteraf toevoegen na publicatie, dat lukt helaas niet meer.
Hoe voeg je een product tag toe?
- Zoek het juiste product via de zoekfunctie van Pinterest.
- Of plak de URL van je productpagina rechtstreeks in je pin.
