Naar inhoud

Meta Business Manager instellen: hoe en waarom

  • Michaël Daems:
  • Laatste update: 20-08-2025

Stel: je wil een advertentie online knallen, je collega moet een post inplannen of MaesMedia wil voor jou een social media campagne opzetten. En plots… gezever. Paginarollen die niet kloppen, geen toegang tot het advertentieaccount, en voor je het weet ben je een halve dag kwijt met mails sturen en rechten goedzetten. Zonde van de tijd, toch?

Of, nog vervelender: je hebt een nieuwe collega. Die wilt toegang, maar dat lukt enkel via een ex-collega. Dan ben je vaak nog veel langer aan't sukkelen. 

Daarom: zorg dat je Meta Business Manager juist ingesteld staat. Het is niet het meest sexy stukje marketing, maar geloof ons: het maakt alles 100 keer makkelijker, veiliger én overzichtelijker.

In deze blog leggen we je stap voor stap uit hoe dat werkt, waarom het zo belangrijk is en waar MaesMedia kan helpen.

Wat is de Meta Business Manager ?

De meeste bedrijven hebben de volgende social media profielen: 

  • Facebook 
  • Instagram
  • LinkedIn

Sommigen hebben nog een Tiktok, X, Threads, Pinterest, ... account, maar die hierboven zijn de meest frequente. Onder Meta valt alles van Facebook en Instagram. Om aan social media advertising te doen, heb je ook nog een advertentieaccount nodig. Daar beheer je je advertenties.  

En je ziet het al komen. 

  • Voor LinkedIn heb je een LinkedIn ad account nodig. 
  • Voor Pinterest heb je een Pinterest ad account nodig. 
  • Voor Facebook én Instagram heb je een meta ad account nodig. 

De Meta Business Manager beheert  jouw: 

  • Facebook pagina
  • Instagram pagina
  • Meta advertentieaccount (om te adverteren op FB en IG) 

't Is meer dan dat

Je Meta Business Account is dus de centrale plek waar al je bedrijfspagina’s, advertentieaccounts, pixels, domeinen en medewerkers samenkomen. Zie het als het algemene beheerplatform van je Facebook- en Instagram-marketing.

De kans is groot dat wij je deze blog gestuurd hebben omdat wij jouw Business Manager in orde willen zetten. Dit is belangrijk om ons makkelijk toegang te geven, maar ook om jouw collega's makkelijk toegang te kunnen geven op een professionele manier. 

Het gezever vermijden: paginarollen & toegang

Zonder Business Manager wordt alles geregeld via paginarollen op Facebook zelf. Handig? Niet echt. Want als iemand weggaat, als je van partner wisselt of als er iets misloopt, ben je alles kwijt of moet je een halve zoektocht ondernemen. 

In't verleden hebben we al meegemaakt dat ex-collega's niet wilden meewerken, tenzij ze er iets voor betaald kregen. Of producten in ruil. Dus: dat wil je vermijden. 

Met Business Manager heb je alles in één overzicht: wie wil jij toegang geven, wie kan posten, wie kan advertenties beheren, enzovoort. Klaar en duidelijk.

Kijk je huidige status na 

Als je een Facebookpagina beheert, kan je surfen naar de Toegangsinstellingen van je Facebookpagina

En bij de meeste mensen zullen er mensen staan met een Facebook toegang. Dan hebben die mensen met hun privé account toegang tot je pagina. Dat wil je vermijden. Eigenlijk moeten er geen mensen toegevoegd zijn, enkel partners (waarbij dan jouw eigen bedrijf staat). 

Zo ziet onze eigen pagina eruit. Niemand heeft toegang. We leggen hieronder nog uit wat je wél wilt hebben.

MaesMedia wil dus partnertoegang 

Het grote voordeel van Business Manager? Je kan eenvoudig partners, zoals MaesMedia, toegang geven tot jouw pagina’s en advertentieaccounts. 

Alles wat wij nodig hebben, is je Business Manager ID (dat nummer vind je in je instellingen). Jij voegt ons toe als partner, wij accepteren, en boem: wij kunnen meteen aan de slag. Geen gedoe, geen verloren tijd. Maar wees gerust: dit regelen we wel even in een meeting. 

MaesMedia Partner ID: 1642108156045154

Waar wij toegang tot willen hebben, is het volgende: 

  • Facebook pagina
  • Instagram pagina
  • Advertentie account
  • Pixel 

De pixel is nodig om conversies te kunnen meten die vanuit Facebook of Instagram komen. We koppelen jouw unieke Meta pixel aan jouw website zodat we kunnen zien hoeveel sollicitanten uit onze vacature-ads komen. 

Advertentieaccount instellen 

Wij zetten ineens alle andere zaken in orde. 

  • Gebeurtenisbeheer: voor tracking (pixels, conversies, …)
  • Domeinverificatie: om te bewijzen dat jouw domein écht van jou is (en dus je advertenties beter werken)

Klinkt technisch? Dat is het ook een beetje, maar  gelukkig doen wij dat graag voor jou.

Je collega's beheren   

Niet alleen externe partners, maar ook je collega’s kunnen netjes via Business Manager toegang krijgen via hun professioneel mailadres. Jij beslist wie wat mag doen: enkel berichten inplannen, advertenties beheren... Indien je een groep hebt van meerdere bedrijven, kan je hier met enkele clicks aanduiden wie toegang heeft tot welke pagina's en welke ad accounts. 

En dus geen geregel meer met mensen als vrienden toevoegen op Facebook om hen zo tot de pagina toegang te kunnen geven. 

Zo ziet onze Business Manager eruit. Via mensen beheren we al onze collega's met hun professionele mailadres. Stel dat er een collega vertrekt, kan ik ook hier meteen toegang tot alles afnemen. Voor een marketingbureau uiteraard handig, maar ook voor je eigen bedrijf.

Belangrijk: hacks vermijden 

Als je een collega toegang geeft, moet hij of zij beseffen dat er nu wel wat securityregels gelden voor zijn of haar persoonlijke pagina. 

Dit moet je écht regelen om een Facebookhack te vermijden

  • Verplicht wachtwoord wijzigen voor je toegang geeft aan je collega
  • Tweestapsverificatie opzetten 
  • Privéprofiel van collega's moet privé gezet worden 
  • ... 

Stuur elke collega die je wilt toevoegen (normaal gezien niet al te veel) onze tips voor het vermijden van een Facebookhack.  

Heel belangrijk: iedereen moet nu verplicht frequent z'n wachtwoord updaten. Zeker elke maand. 

Betalingsmethodes

Het is mogelijk dat je nog een betalingsmethode moet koppelen, anders kunnen we niet adverteren. We schreven een stappenplan over het koppelen van je betaalkaart

Werk jij met prepaid account? Zo voeg je terug prepaidbudgetten toe aan je advertentieaccount. 

Verdere hulp nodig met je Business Manager?

Bel ons, mail ons of stuur ons een berichtje. 

Michaël Daems

Dit soort artikels in je mailbox ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en krijg onze blogartikels automatisch aan.

Deze site is beveiligd met Google reCAPTCHA. Privacy - Voorwaarden

Lees nog meer berichten

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Website gericht op employer branding: voorbeelden

Hoe Engagement Bait van Facebook oplossen?

Hoe Engagement Bait van Facebook oplossen?

Hoe gebruik je een verificatieapp voor tweestapsverificatie op Facebook?

Hoe gebruik je een verificatieapp voor tweestapsverificatie op Facebook?

Vergroot je bereik met Performance Max (PMax) advertenties op Google

Vergroot je bereik met Performance Max (PMax) advertenties op Google

Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Hoe meet je de ROI van Employer Branding?

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips

Marketing voor KMO’s: voorbeelden en tips