Link in post of in comments?
Het is een discussie die al langer meegaat. Sommige bedrijven kozen er al langer voor om de link enkel in de comments te zetten, anderen bleven het gewoon in de post zelf doen. Maar die discussie is nu officieel voorbij. Facebook heeft zwart op wit bevestigd: een link naar een externe website in je bericht zorgt ervoor dat je post minder vaak wordt weergegeven.
Het advies van Facebook is dus duidelijk: plaats je link in de comments of gebruik helemaal geen link. Dit advies is voor nu althans… Of dit op termijn helemaal afgestraft wordt, weten we niet. En laten we eerlijk zijn: enkel écht geïnteresseerde volgers gaan de moeite nemen om naar de comments te kijken. De meerderheid scrolt gewoon verder.
Mag je daarom geen links meer plaatsen?
Jawel, geen paniek. Facebook verbiedt je niet om een link in je post te zetten (nog niet tenminste 😉), maar het heeft dus wel gevolgen voor je bereik.
De oplossing? Gebruik externe links slim. Vermijd spam en plaats alleen links in de comments als het écht nodig is. Probeer je boodschap en de belangrijkste info al volledig in de post zelf te verwerken, zodat je volgers niet per se hoeven door te klikken naar je website.
En je voelt het waarschijnlijk zelf ook: op sociale media verschuift de aandacht meer en meer naar snelle, visuele content, met video's op kop. In videocontent wordt zelden nog verwezen naar externe links, want alles zit vervat in het beeldverhaal zelf.
Waarom Facebook liever geen externe links ziet
Het antwoord is simpel: Facebook wil dat gebruikers zo lang mogelijk op hun eigen platform blijven. Externe links betekenen één ding: mensen klikken weg van Facebook en dat is voor hun bedrijf nadelig.
Het maakt allemaal deel uit van hun ‘zero-click’ beleid. Meta wil namelijk af van posts die aanzetten om hun platform te verlaten. Dit beleid is niet nieuw trouwens. Denk maar aan de aanpak tegen engagement bait: berichten die enkel tot doel hadden zoveel mogelijk reacties of klikken te krijgen, werden al langer afgestraft. Nu gaan ze nog een stap verder, door posts met URL-links actief te beperken in bereik.
Meer weten over wat engagement bait is en waarom het je bereik schaadt? Lees er alles over in onze blog!
Instagram deed het al voor
Op Instagram is het al langer ingeburgerd: je kan daar geen klikbare link in een bericht zetten. De oplossing? “Link in bio.” Ook daar geldt een limiet op het aantal links dat je kunt toevoegen. Het maakt allemaal deel uit van Meta’s grotere strategie:
- Mensen zo lang mogelijk op hun platform houden
- Clickbait en een overvloed aan links terugdringen
Even voor alle duidelijkheid: we hebben het hier puur over organische posts. Dus geen zorgen als je je berichten boost of sponsort, dat valt hier niet onder.
Wat met gesponsorde berichten via advertenties?
Zodra je je post promoot via een advertentie, mag je wél linken naar externe websites zonder dat dit invloed heeft op je bereik. Je betaalt er tenslotte voor, wat slim gezien is van Facebook. 😉
Wil je wél organisch opvallen en bereik creëren? Dan moet je content meteen binnenkomen. Korte, krachtige content die visueel aantrekkelijk is. Video’s zijn daar een uitstekend voorbeeld van, alle info zit in beeld en geluid. En dat is precies waar we de komende tijd naartoe evolueren.