Wacht niet op het perfecte marketingplan

Ik val meteen met de deur in huis: het perfecte marketingplan bestaat niet.

We zien ondernemers vaak wachten met het opzetten en uitvoeren van marketingcampagnes tot ze een plan hebben dat tot in de puntjes is uitgewerkt. Hiervoor betalen ze vaak een groot bedrag zonder garantie op resultaat.
 

Een plan is belangrijk, maar acties opzetten is belangrijker.

Een plan is maar een plan. Je weet op voorhand niet of marketingacties succesvol zullen zijn. Daarom is het belangrijk om meteen te starten met kleine acties.

In plaats van het uittekenen van een social media strategie, kan je best starten met het posten van een eerste bericht en bekijk dan wat het resultaat is. Herhaal berichten die goed werken. Verander berichten die niets opleveren.

Hetzelfde kan je toepassen op andere vlakken van marketing. Van een direct mailing tot (online) advertentiecampagnes. Start klein, maar vooral: start. Je kan pas zeggen wat een actie heeft opgeleverd nadat je hem hebt uitgevoerd.

Structuur & flexibiliteit is wel belangrijk

Je hebt natuurlijk wel een structuur nodig in je marketing. Acties die werkten in het verleden, moeten herhaald worden in de toekomst. Daarnaast moet er steeds ruimte zijn voor nieuwe creatieve ideeën die uitgetest moeten worden.

Mijn visie? Jezelf niet krampachtig vasthouden aan een marketingplan dat jaren geleden is opgesteld, of erger: een plan dat nog opgesteld moet worden. Zorg dat je resultaten gemeten worden zodat je steeds weet of je marketing effectief iets oplevert. Het ultieme doel is om elke maand opnieuw je marketing te optimaliseren en te verbeteren. Dat is véél belangrijker dan een perfect uitgeschreven marketingplan.