Wat voor marketing kan ik doen tijdens en na de coronacrisis?

Vergeet alles wat je tot nu toe wist over marketing. We gaan een nieuw tijdperk in.

Of zal het allemaal zo’n vaart niet lopen? Eén ding is zeker; het loopt allemaal even wat anders. Je gaat je huidige marketing dus kritisch moeten evalueren. Klopt mijn verhaal nog? Zijn de kanalen waar ik op inzet nog goed? Wat met mijn advertentiebudgetten? Meer vragen dan antwoorden, maar ik help je graag op weg.

Je buyer persona zit plots thuis

Wie je “buyer persona” ook mag zijn, de kans is groot dat hij of zij nu van thuisuit aan het werk is. Of mogelijk zelfs economisch werkloos is. Als je buyer persona iemand is die houdt van reizen, zal je hem met een andere call-to-action uit zijn kot moeten lokken dan met “boek nu je volgende trip”. Hetzelfde voor mensen die graag uit eten gaan. Ook dit beperkt zich tot gezellig thuis koken.

Hoog tijd om dus dit verhaal kritisch te evalueren. Maak mensen warm voor een aankoop, ook al zit die aankoop zelf er even niet in.

De work-life-balans is om zeep!

Wanneer iedereen in dit land enkele weken geleden nog aan het dromen was om wat meer thuis te zijn, hopen ze nu weer zo snel mogelijk uit hun kot te mogen komen.

Wat kan jij doen om de “verveling” weg te nemen bij je potentiële klanten? Ik zie hier een ideale kans om deze mensen bezig te houden. Niet door platte commerciële boodschappen, maar door leuke marketingacties. Dit kan in spelvorm, een online webinar/cursus of door simpelweg een leuk bericht te plaatsen op je Facebookpagina.

Marketing vraagt wat meer creativiteit

Gedaan met platte verkoopsboodschappen. Je gaat origineel uit de hoek moeten komen om nog op te vallen bij je klanten. Iedereen evalueert weer kritisch zijn/haar uitgaven. Dus dat betekent ook voor jou dat de concurrentiestrijd weer losgebarsten is.

Zorg goed voor je klanten in deze tijden, wees extra vriendelijk en ze zullen dit onthouden. Maar zorg ook goed voor je potentiële klanten. Wat kan je doen om hen alvast een tipje van de sluier te geven rond je product of dienst? Een sample? Een voorproefje? Bedenk manieren om je product toch op een makkelijke manier bij je potentiële klanten te krijgen. 

Dit kan bijvoorbeeld door een video, animatievideo of een blogbericht met veelgestelde vragen.

Prioriteiten zijn plots anders en lange termijn is niet meer

Een eerste paniekreactie is kijken hoe we kunnen besparen. Ik durf wedden dat er ondertussen al menig marketingbudget gesneuveld is.

In eerste reactie is dit goed; maar op lange termijn gaat dit niet helpen. Ik ben volledig akkoord dat sommige marketingboodschappen moeten veranderen. We moeten ons verhaal op een andere manier naar buiten brengen. Maar alles volledig stopzetten is nooit een slim idee. We moeten meer dan ooit een genuanceerd verhaal brengen. 

Gebruik deze periode in je voordeel: schrijf aan je marketingplan voor na de crisis. Dit e-book kan je daar bij helpen. 

Want het zijn de bedrijven die als eerste weer reclame maken, die mogelijk een groot deel van de markt weer gaan innemen. En ik ben er zeker van dat jij met je bedrijf niet op de tweede plaats wil komen?

Zelfs wanneer je je nog niet comfortabel voelt met het plaatsen van reclameboodschappen, kan het een goed idee zijn om alles voor te bereiden (of dit te laten doen). Zo ben jij meteen klaar voor actie wanneer het weer kan.

Leer uit deze periode van thuis-zijn

Stel dat we binnen enkele maanden of jaren weer zo’n periode meemaken? Welke fout ga je niet opnieuw maken?

Hoe kunnen we in onze business toch online verkoop aanbieden? Hoe krijgen we producten nog steeds bij onze klanten?

Relax

Als laatste tip: geniet van de rust die je altijd wou.

En na de rust? Geniet van het marketinglandschap dat hetzelfde, maar toch helemaal anders zal zijn. We kijken nu al uit naar de toekomst!